معترضان به «افزایش قدرت سرکوبگرانه پلیس انگلیس» امروز در چندین شهر این کشور چند تجمع اعتراضی برگزار می کنند.

 

به گزارش جماران به نقل از رویترز، ده ها راهپیمایی و تظاهرات روز شنبه در سراسر انگلیس به عنوان بخشی از «اقدام ملی آخر هفته» در اعتراض به قانون جدیدی که به پلیس اختیارات بیشتری برای جلوگیری از اعتراضات می دهد، برنامه ریزی شده است.

اعتراض‌های اخیر در انگلیس پس از آن بالا گرفت که نمایندگان مجلس عوام دو هفته پیش به لایحه جنجالی دولت در خصوص افزایش قدرت پلیس برای سرکوب معترضان رأی موافق دادند. در این لایحه جنجالی، قدرت پلیس « برای مقابله با اعتراضات خشونت ‌آمیزی که تأثیر مخرب قابل توجهی بر جامعه یا دسترسی به پارلمان ایجاد کند» افزایش یافته است.

با این حال، عباراتی که بیش از هر چیز توجه منتقدان را جلب کرده است، جرم‌ انگاری «ایجاد سر و صدا» و ایجاد «مزاحمت ‌های جدی» است. در این لایحه برای ایجاد مزاحمت از طریق سر و صدا، تا 10 سال حبس در نظر گرفته شده است.

بالغ بر 60 نماینده مجلس عوام انگلیس در نامه ‌ای به وزیر کشور خواستار تغییر این لایحه شدند. آنها در این نامه تصریح کرده‌ اند که جرم‌ انگاری مردم به دلیل برگزاری تظاهرات اعتراضی غیر قابل قبول و غیر قانونی است.

700 حقوقدان و استاد نامی حقوق در دانشگاه‌ های انگلیس نیز لایحه افزایش قدرت و اختیارات پلیس را ظالمانه توصیف کرده و از دولت خواستند آن را کنار بگذارد. دولت انگلیس ادعا می‌ کند که اختیارات جدید پلیس، برای برقراری امنیت ضروری است.

از زمان ارائه این لایحه در ماه گذشته به مجلس، اعتراضات پراکنده ای صورت گرفته است، به ویژه در بریستول در جنوب غربی انگلیس.

امروز شنبه، فعالان، فعالان تغییر شرایط آب و هوایی و جنبش «جان سیاهان ارزش دارد» می گویند که آنها به تظاهرات در لندن و سایر شهرها از جمله منچستر، لیدز، برایتون و بریستول می پیوندند.

«آلنا بیرن» از گروه زیست محیطی «شورش انقراض» گفت: «همانطور که ​​اعتراض جرم انگاری شده و دموکراسی جعلی ما بیشتر به سمت اقتدارگرایی سوق داده می شود، ما به دنبال یافتن جایی هستیم که می توانیم با سایر جنبش ها برای مقابله با علل مشترکی که همه ما را تحت تأثیر قرار می دهد گرد هم آییم.»

روزهای اعتراضات گروه او در اوایل سال 2019 مناطقی از لندن را فلج کرد؛ اقدامی که به درخواست برخی سیاستمداران برای گرفتن اختیارات شدیدتر پلیس برای جلوگیری از ایجاد اختلال بیش از حد کمک کرد.

در حالی که محدودیت های ناشی از کرونا وجود داشت و برپایی تظاهرات مجاز نبود، اما محدودیت ها در این هفته کاهش یافت، به این معنی که تجمعات سازمان یافته می توانند به شرط «ایمن بودن در برابر کووید» برگزار شوند.

در لندن پلیس هشدار داد، «اقدامات لازم در صورت لزوم، به منظور تامین بهداشت عمومی انجام خواهد شد.»

وزیر کشور و نخست ‌وزیر انگلیس با شرم‌ آور توصیف کردن اعتراضات روزهای اخیر، حمایت مطلق خود را از نیروهای پلیس اعلام کرده اند.

اعتراضات علیه لایحه افزایش اختیارات پلیس انگلیس روز یکشنبه هفته گذشته در شهر بریستول آغاز شد و در پی درگیری میان معترضان و نیروهای امنیتی، دست ‌کم 21 افسر پلیس این شهر زخمی شدند. لایحه «پلیس، جرائم، محکومیت و دادگاه‌ ها» معروف به لایحه «نظم و قانون»، همه ساله در پارلمان انگلیس ارائه می ‌شود اما امسال با توجه به قتل یک زن جوان (سارا اورارد) توسط مأمور پلیس این کشور، بر حساسیت آن افزوده شده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.