معاونت حقوقی قوه‌قضاییه در فروردین امسال پس از تنظیم اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری با اعلام فراخوانی  از حقوقدانان، وکلای دادگستری، قضات، استادان و دانشجویان دعوت کرد که نظرات و پیشنهادهای کارشناسی خود را در خصوص مواد این پیش‌نویس ارائه کنند.

عباس شایسته‌مهر روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: به نظر می‌رسد چون مفاد و محتویات این پیش‌نویس از حد آیین‌نامه خارج  و به شکل قانون تنظیم شده باید از طریق مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد و اگر از طریق ابلاغ قوه‌ قضاییه صورت گیرد به منزله دخالت در کار قوه مقننه است.

وی اظهار داشت: در ماده ۲۲ لایحه قانون استقلال کانون وکلای دادگستری که در سال ۱۳۳۳ به تصویب رسید ، تنظیم آیین‌نامه اجرایی را به طور صریح به کانون وکلای دادگستری واگذار و تصویب آن را به وزیر دادگستری محول کرد که این تکلیف قانونی با تنظیم آیین‌نامه در سال ۱۳۳۴ انجام پذیرفت.

رییس کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری اصفهان افزود: تنظیم این لایحه توسط قوه قضاییه به لحاظ تاثیر در امکان فرآیند دادرسی عادلانه به لحاظ محدودیت در استقلال امر وکالت موجب تضعیف حقوق دفاعی اصحاب دعوا خواهد شد.

وی تصریح کرد: در صورت تصویب این لایحه، امر آزادی و استقلال وکلا مخدوش و به نوعی موجب نقض حقوق متهم و اصحاب دعوا می‌شود.

شایسته‌مهر از رییس قوه قضاییه خواست در این مهم تجدیدنظر کنند و یادآور شد: به این آیین نامه اصلاحی چند اشکال وارد است اول اینکه برای هر قانون یکبار آیین‌نامه تصویب می‌شود و دوم اینکه اگر نیاز به آیین‌نامه باشد باید از طرف کانون وکلا تنظیم و به تصویب وزیردادگستری برسد و در غیر این صورت باید از ابتدا قانونی جدید برای نظامات وکالت و سازماندهی کانون‌های وکلا نوشته شود.

وی به انتقاد بسیاری از وکلای دادگستری اصفهان و به ویژه اعضای جانباز و ایثارگر به پیش‌نویس اصلاحی آیین‌نامه لایحه استقلال کانون وکلا اشاره کرد.

هم اکنون حدود سه هزار وکیل پایه یک دادگستری و همچنین ۴۰۰ کارآموز وکالت در این کانون عضو و مشغول فعالیت هستند..

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.