عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری کرمانشاه، "استقلال" در ابعاد ساختاری، مالی، محتوایی و سیاسی را معضل کنونی جامعه رسانه در کشور دانست.

به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه کرمانشاه،  شهاب تجری در نشستی که امروز(17 مرداد) به مناسبت روز خبرنگار برگزارشد، نقش خبرنگاران و رسانه ها را در روند توسعه و نیل به دمکراسی در کشورها بی بدیل خواند و اظهارکرد: در تحقق توسعه و حاکم شدن دمکراسی در جامعه، خبرنگاران و رسانه ها یکی از ارکان اصلی هستند، اما دستیابی به این جایگاه نیازمند وجود ضوابط و شرایطی همچون استقلال ساختاری، استقلال مالی، استقلال محتوایی و استقلال سیاسی در فضای رسانه است.

وی یکی از معضلات کنونی جامعه رسانه ای کشور را بحث استقلال دانست و گفت: رسانه ها باید ساختاری مستقل داشته باشند، نظام دهی به رسانه ها یعنی صدور مجوزها، نظارت بر فعالیت و رسیدگی انتظامی به تخلفات باید بصورت کامل دراختیار خود رسانه ها باشد.

عضو هیات مدیره کانون وکلای کرمانشاه اضافه کرد: از نظر مالی هم رسانه ها باید مستقل باشند که این نیازمند شرایط و لوازمی است که در وضعیت کنونی مهیا نیست.

وی افزود: کمک های دولتی به رسانه ها نباید به گونه ای باشد که رسانه را تابع حکومت کرده و یا قلمشان را سست کند.

تجری بابیان اینکه در بحث استقلال محتوایی نیز رسانه نباید در گفتن مطالب و موضوعات در تنگنا باشد، اعلام کرد: همچنین هیچ جریان سیاسی نباید خبرنگاران و رسانه ها را تحت فشار و محدودیت قرار دهد و این یعنی اینکه رسانه باید استقلال سیاسی داشته باشد.

وی تاکید کرد: هرچند که این موارد چهار رکن اصلی استقلال رسانه ها در دنیای امروزی هستند، اما خیلی به آنها توجه نشده و خود رسانه ها هم اتحاد مشخصی برای رسیدن به این موارد مهم ندارند.

عضو هیات مدیره کانون وکلای کرمانشاه به تلاش های خبرنگاران وجامعه رسانه استان برای احقاق حق شهروندان و مردم اشاره کرد و گفت: هرچقدر که خبرنگاران برای احقاق حق مردم تلاش می کنند، باید برای احقاق حق خود هم تلاش کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش بابیان اینکه کانون وکلا هم شرایطی مشابه رسانه ها دارند، عنوان کرد: دفاع از حقوق شهروندان، عدالت، حاکمیت قانون و ... مهمترین رسالت های کانون های وکلا است که برای دستیابی به این اهداف باید  استقلال داشته باشند.

تجری استقلال را یکی از چالش برانگیزترین مشکلات حاد امروز جامعه وکلا دانست و گفت: هرچند که دکترمصدق استقلال نیم بندی به کانون ها داد، اما در طول سالهای اخیر جریانی استقلال کانون وکلا و برخی از نهادهای مدنی دیگر را نشانه رفته اند و به دنبال حذف استقلال آنها هستند.

  عضو هیات مدیره کانون وکلای استان یادآورشد: این جریان به نوعی به سمت رسانه ها نیز هجمه دارد که در این راستا باید بین کانون وکلا و جامعه رسانه همکاری و هماهنگی ایجاد شود تا به اهداف غایی خود برسیم.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.