رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور تاکید کرد که دولت 2 دهه است می‌خواهد میزان تصدی‌گری خود را در کشور کاهش دهد اما مردم اصرار به تصدی‌گری دولت دارند.

به گزارش ایلنا، جمشید انصاری امروز پنجشنبه در جمع فعالان حقوق شهروندی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه کشور ما دارای دولتی مردم‌گریز و مردمی دولت‌گرا است، افزود: اصرار مردم به تصدی‌گری دولت در همه امور موجب می‌شود حوزه مداخلات آن افزوده‌تر شود.

وی اظهار داشت: حوزه تصدی‌های دولت در حال گسترش بوده و چنین دولتی دیگران را در مسئولیت‌های اداری سهیم نمی‌کند و در نتیجه دامنه مشارکت و نقش‌آفرینی مردم خود به خود در اداره امور کاهش پیدا می‌کند.

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور یادآوری کرد: مردم مبنای تصمیم‌گیری و اقدام برای پیشبرد برنامه‌های توسعه نبودند و روز به روز دولت‌گرا شدند و در چنین شرایطی توقع شان از نهاد قوه مجریه افزایش پیدا می‌کند. توقعاتی که مردم برای بهره‌مندی از منابع عمومی کشور برای حل مشکلات خود به دوش دولت گذاشتند موجب مداخلات دولت در زندگی آحاد مردم شده است.

وی گفت: مردم‌محوری باید سرلوحه تمام مطالبات ما باشد و به جای اینکه از دولت بخواهیم مسائل ما را حل کند باید به دولت بگوییم کاری با ما نداشته باشد و ما خودمان مسائل خود را حل می‌کنیم.

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور اظهار داشت: اگر دولت‌ها کارها را وا دهند و بگذارند بسیاری از کارها را مردم خودشان تصدی‌گری کنند، بسیاری از امور حل می‌شود. سهم دولت و نقش آن به مراتب پررنگ‌تر از میزانی است که باید باشد و در نتیجه در سهم حقوق شهروندی نیز عقب مانده‌ایم. اگر مطالبه‌گری از سوی مردم متوقف شود، هیچ تضمینی به اینکه نهاد قدرت، دیگران را در امور سهیم کند وجود نخواهد داشت.

معاون رئیس جمهوری همچنین گفت: آنچه که حقوق شهروندی را به‌صورت گسترده در جامعه محقق می‌کند، دستگاه اجرایی کشور است و کنار آن باید نهادهای مدنی و سازمان‌های مردم‌نهاد نقش ویژه‌ای ایفا کنند. اگر نهادهای مدنی و سازمان‌های مردم‌نهاد دستگاهای اجرایی را برای تحقق حقوق شهروندی تحت فشار قرار ندهند این حقوق آن‌طور که باید محقق نخواهد شد.

وی با بیان اینکه ما نمی‌توانیم حقوق اولیه را رها کنیم و به حقوق ثانویه متمرکز شویم، گفت: استانداری‌ها باید محور باشند تا سازمان‌های مردم‌نهاد شکل بگیرد و این سازمان‌ها با حضور در ادارات دولتی حقوق شهروندی را رصد و پیگیری کنند. سازمان‌های مردم‌نهاد باید موضوع رعایت حقوق شهروندی در نظام اداری را بررسی و نظارت کنند.

انصاری افزود: اگر مراقبت‌ها توسط مردم در دستور کار قرار نگیرد و حمایت نشود، بخش قابل توجهی از منابع ما درست استفاده نخواهد شد. لایحه ایجاد نهاد ملی رعایت حقوق شهروندی تصویب شده، لایحه قانون جامع شفافیت در دولت نهایی شده و بازنگری قانون مطبوعات در دولت برای ایفای نقش بیشتر از سوی مردم انجام و به مجلس ارسال شده است.

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور یادآوری کرد: تدوین مجموعه‌ای از اسناد فرادستی برای تامین حقوق شهروندان در دستور کار دولت است تا تقدیم مجلس شود.

انصاری با بیان اینکه مردم آشنایی با حقوق اساسی و شهروندی خود ندارند، اضافه کرد: باید برنامه‌ریزی جدی درباره آموزش حقوق‌شهروندی و ارتقای آن در دستور کار قرار گیرد. باید نهضتی اجتماعی در کشور راه بیاندازیم تا مردم از طلبکاری به سمت مطالبه‌گری سوق یابند و این امر در سایه آگاهی روی می‌دهد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.