آنگلا مرکل رهبر آلمان به اشتباهات خود در مبارزه با کرونا در کشورش اذعان کرد و شخصا مسئولیت این اشتباهات را به گردن گرفت.

 

 به گزارش جماران، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان در یک مصاحبه تلویزیونی، ضمن یادآوری برخی مشکلات دولتش در برخورد با بحران کرونا، مسئولیت برخی سیاست‌های نادرست از کندی روند توزیع واکسن گرفته تا گذاشتن و برداشتن پی‌درپی مقررات کرونایی را پذیرفت.

مرکل در گفتگویی یک ساعته با شبکه تلویزیونی «آ.ار.دی» که روز یکشنبه پخش شد، با ذکر این که بخشی از این مشکلات به دلیل «سیاست کمال‌گرایی» دولت بوده، گفت که شخصاً خواستار انعطاف‌پذیری بیشتر در مقابله موج جدید بحران کروناست.

صدراعظم آلمان که آخرین ماه‌های دوره صدارت خود را می‌گذراند و در ماه سپتامبر از قدرت کنار می‌رود، در گفتگوی خود اذعان کرد که اشتباهاتی از جمله در مورد اعلام قرنطینه تعطیلات عید پاک از دولت او سر زده است. آنگلا مرکل روز ۲۴ مارس (۴ فروردین) با اشتباه خواندن تصمیم قرنطینه کرونایی در ایام عید پاک، آن را لغو کرد و در عین حال شخصاً مسئولیت این اشتباه را گردن گرفت.

 رهبر قدرتمندترین کشور اروپا همچنین از این که در گذشته برخی مسئولان محلی، از جمله از هم‌حزبی‌های خودش در اجرای مقررات و محدودیت‌های کرونایی مقاومت کرده‌اند، ابراز تأسف کرد. او در این زمینه به ویژه از مسئولان منطقه برلین، پایتخت، نوردراین-وستفالن، بزرگ‌ترین استان و زارلاند، استان کوچک آلمان در مرز فرانسه به دلیل اجرا نکردن محدودیت‌های کرونای در ماه جاری انتقاد کرد.

آنگلا مرکل با این حال وعده داد برنامه واکسیناسیون به نحوی پیش برود که تا پایان تابستان تمام افراد بزرگسال در آلمان واکسن زده باشند و تأکید کرد که با این حال آلمان در این زمینه هنوز هم نسبت به بیشتر همسایگانش «وضعیت بهتری» دارد. دولت آلمان تاکنون ۱۰.۸ درصد از جمعیت کشور را واکسینه کرده است، آماری که نسبت به انگلیس، آمریکا و سرزمین های اشغالی بسیار کمتر است.

مرکل گفت: «شاید ما در بعضی مواقع زیادی کمال‌گرا هستیم و می‌خواهیم همه کارها را به درستی انجام دهیم. بدیهی است که هر که اشتباه ‌کند، همیشه با انتقادات عمومی زیادی روبرو می‌شود.»

وی افزود: «اما باید انعطاف‌پذیری نیز وجود داشته باشد. به باور من، این ویژگی‌ای است که ما آلمانی‌ها در کنار گرایش به کمال‌گرایی، باید کمی بیشتر از آن بهره ببریم.»

آنگلا مرکل با یادآوری این که آلمان هنوز «شرایط دشواری» را در پیش دارد، از مردم خواست ناامید نشوند.

آژانس کنترل بیماری آلمان روز دوشنبه اعلام کرد با ۹ هزار و ۸۷۲ مورد تأیید شده ابتلا به کووید۱۹ روز گذشته، شمار کل مبتلایان به کرونا در این کشور ۸۴ میلیون نفری از آغاز شیوع ویروس این بیماری تاکنون به ۲.۸ میلیون نفر رسیده است. آمار مرگ و میر این بیماری نیز با مرگ ۴۳ نفر دیگر به مجموع ۷۵ هزار و ۹۱۳ نفر رسیده است.

 

کاهش محدودیت ها در انگلیس

دولت انگلیس به‌صورت محتاطانه بخشی از محدودیت‌های وضع شده کرونایی را برای ساکنان «انگلستان» لغو کرد. از روز دوشنبه، دستور «در خانه بمانید» لغو شد و دولت به شهروندان مقیم انگلستان اجازه داد تا در فضاهای باز خارج از خانه، عموما در پارک‌های خصوصی حداکثر تا شش نفر جمع شوند.

همچنین به گفته دولت انجام تمام ورزش ها در فضای باز، حتی ورزش های گروهی چون فوتبال و بسکتبال مجاز خواهد بود. با این حال به افراد شاغل توصیه شده که در صورت امکان همچنان از خانه کار کنند تا امکان انتقال ویروس به حداقل برسد.

به گزارش یورونیوز، در اواخر ماه دسامبر گذشته تعداد مبتلایان روزانه ویروس کرونا از ۵۰ هزار نفر گذشت و حالا در اواخر ماه مارس به روزی ۵۰۰۰ تن رسیده است. دولت «بوریس جانسون» برای کاهش میزان مبتلایان به ویروس کرونا از ماه ژانویه قوانین سخت قرنطینه، با دستور «در خانه بمانید» را اجرایی کرده بود.

البته به گفته وزارت بهداشت و سلامت انگلیس روند گسترده واکسیناسیون تاثیر چشم گیری در کاهش میزان ابتلا به کووید۱۹ داشته است.

تاکنون بیش از ۳۰ میلیون انگلیسی دوز اول و کمتر از ۳.۵ میلیون نفر هر دو دوز واکسن کووید را دریافت کرده اند. در یک کنفرانس مطبوعاتی در اوایل ماه مارس، مقامات بهداشت بریتانیا گفتند که تنها یک دوز واکسن کووید احتمال ابتلا به این بیماری را ۶۰٪ و احتمال بستری شدن در بیمارستان را تا ۸۰٪ کاهش می دهد.

بوریس جانسون نخست وزیرانگلیس دوشنبه با انتشار ویدیویی در صفحه توییتر به شهروندان گوشزد کرد که با وجود رفع قرنطینه کامل، همچنان بسیاری از محدودیت های کرونایی برقرار است، از جمله این که فروشگاه‌های غیرضروری همچنان تعطیل خواهند ماند و شهروندان نمی توانند مسافرت کنند.

دولت انگلیس اظهار امیدواری کرده است تا ماه ژوئیه سال جاری به همه بزرگسالان واکسن تزریق شود. همچنین دولت گفته است تا پایان ماه ژوئن تمام محدودیت های قانونی قرنطینه در این کشور لغو خواهد شد.

 

طرح 5میلیاردی اروپا برای مقابله با کرونا

«اروپای حامی بهداشت» نام طرح ۷ سالهٔ اتحادیهٔ اروپاست برای مقابله با همه‌گیری کووید-۱۹ و دیگر خطرات بهداشتی در مرزهای قارّهٔ سبز.

این طرح با بودجهٔ بی‌سابقهٔ ۵/۱ میلیارد یورویی، بزرگترین طرح بهداشتی این اتحادیه است و طراحان آن بناست برای رسیدن به اهداف خود ذخیرهٔ نیروی متخصص و تجهیزات تخصصی را در اروپا افزایش دهند و خطرات سلامت را بیش‌ازپیش زیر نظر بگیرند.

مجریان طرح «اروپای حامی بهداشت» (EU4Health) همچنین در نظر دارند تا نظام‌ بهداشت فعلی را تقویت و دسترسی شهروندان را به دارو و لوازم درمانی و بهداشتی تسهیل کنند.

دیگر اهداف این طرح که از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۷ به‌اجرا در می‌آید عبارت اند از تمرکز بر افزایش واکسیناسیون، درمان سرطان، و نیز بررسی چگونگی مقاوم‌شدن میکروب‌ها‌.

بناست دیگر طرح‌های اروپایی نظیر «ای‌اس‌اف+» (با هدف توسعه همبستگی اقتصادی و اجتماعی)، « افق اروپا» (با هدف افزایش ۵۰ درصدی بودجهٔ پژوهش‌های علمی اروپا) و «اروپای دیجیتال» (با هدف مشارکت دادن صنایع دیجیتال در بسط و اجرای سیاست‌های اروپایی) طرح اخیر را تقویت کنند.

اولویت هزینه‌های طرح «اروپای حامی بهداشت»

«استلّا کایریاکیدسم کمیسر بهداشت اتحادیهٔ اروپا دربارهٔ اهداف این طرح به یورونیوز می‌گوید: «هدف این برنامه تقویت نظام بهداشت و درمان است و بناست که دستوراالعمل‌های مرکز اروپاییِ پیشگیری و مهار بیماری‌ و نیز آژانس دارویی اروپا را تقویت کند.»

وی می‌افزاید: «این طرح افزون بر این‌ها، بر طرح اروپایی شکست دادن سرطان و نیز راهبرد تازهٔ داروسازیِ اروپا تمرکز دارد.»

نقش فناوری در افزایش کیفیت بهداشت

بیماری همه‌گیر اخیر محکی برای تمامی نظام‌های بهداشتی بوده است و یکی از نکات کلیدی طرح بهداشتی اخیر اروپا ایجاد فضایی دیجیتال برای سهیم شدن اطلاعات بهداشتی و درمانی به‌شکل فرامرزی است.

به گفته کمیسر بهداشت اتحادیهٔ اروپا مقامات این اتحادیه در نظر دارند تا «از اطلاعات مربوط به سلامت و بهداشت افراد به‌شیوه‌ای ایمن و محافظ استفاده کنند تا دسترسی به خدمات بهداشتی را تسهیل و مراقبت از بیماران را بیشتر کنند.» وی می‌افزاید: «قابلیّت هوش مصنوعی در این مسیر بسیار بالاست.»

برطرف کردن نابرابری‌ها

«کریستین سیلویو بوسوی» نمایندهٔ رومانی در کمیسیون اروپا که یکی از مشاوران این طرح است، فناوری را راهی برای ایجاد برابری در برخورداری از خدمات بهداشتی می‌داند. او روستاییانی را مثال می‌زند که برای درمان بیماری‌های خاص ناچارند به شهرهای بزرگ بروند و می‌گوید: «یک پزشک استاد دانشگاه پزشکی می‌تواند به‌کمک فناوری این افراد را از راه دور ویزیت کند.»

این نمایندهٔ کمیسیون همچنین می‌افزاید که هوش مصنوعی و اینترنت نسل پنجم در آینده شیوهٔ کار پزشکی را تغییر خواهد داد.

نگرانی دربارهٔ حفظ اطلاعات پزشکی افراد

دیجیتالی شدن و ذخیرهٔ اطلاعات پزشکیِ شهروندان به‌شکل گسترده گرچه هزینه‌بر است اما در مواردی چون بروز همه‌گیری کارشناسان و کارکنان بهداشت را بسیار یاری می‌کند. اما هرگونه ذخیرهٔ گستردهٔ اطلاعات، دغدغهٔ حفظ اطلاعات شخصی را نیز به‌همراه دارد.

استلّا کایریاکیدس، کمیسر بهداشت اتحادیهٔ اروپا در این زمینه می‌گوید: «این نکته حیاتی است. شهروندان باید بتوانند به این برنامه اعتماد کنند و بدانند که فضای اطلاعات پزشکی و بهداشتی اتحادیهٔ اروپا امن است.»

او در پایان می‌افزاید: «ما گرچه می‌خواهیم این اطلاعات را بیش‌ازپیش در دسترس کارشناسان بگذاریم اما همزمان باید به شهروندان اطمینان بدهیم که اطلاعات خصوصی و محرمانهٔ آنها به‌هیچ‌وجه در خطر نخواهد بود.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.