حزب موسوم به اتحادیه دموکرات مسیحی آلمان که آنگلا مرکل صدراعظم این کشور متعلق به آن است، در دو انتخابات منطقه‌ای مهم، متحمل شکست سنگینی شد و به این ترتیب،سیاست های بهبود اروپا پیچیده تر شد.

 

به گزارش جماران به نقل از شبکه الجزیره، شکست سنگین حزب حاکم آلمان به رهبری «آنگلا مرکل» در انتخابات منطقه ای آلمان وضعیت رقیبش «مارکوس سودر» نخست وزیر باواریا را بهبود بخشید. نتیجه این امر سیاستگذاری اقتصادی و پولی اروپا را بیش از پیش پیچیده خواهد کرد.

ناآرامی های فزاینده در حزب دموکرات مسیحی بر سر رهبری مرکل و تردیدهای مداوم در مورد جهت گیری آلمان پس از انتخابات عمومی پیش رو در ماه سپتامبر، احتمالاً پیروزی اجماع آلمان برای ادامه تسهیل پول بانک مرکزی اروپا را همچنان مشکل سازتر می کند. پیچیدگی های تصمیم گیری فدرال آلمان، که به طور فزاینده ای مانع از سیاست های همه گیری کرونا می شود، ممکن است تصویب صندوق کمک مالی 750 میلیارد یورویی اتحادیه اروپا را که برای بهبود رشد اقتصادی قاره حیاتی است، با مشکل مواجه کند.

در یک نمایش فاجعه بار برای مرکل و «آرمین لاشت» رئیس تازه انتخاب شده حزبش، محبوبیت مهمترین حزب سیاسی اروپا در انتخابات ایالتی به کمترین حد خود رسید. هر دو منطقه سنگرهای سابق حزب دموکرات مسیحی هستند.

به سرعت پس از بسته شدن حوزه‌ های اخذ رأی در دو ایالت «بادن ‌وورتمبرگ و راین‌ لند فالتس» آلمان نتایج آرا مشخص شدند: هر دو نخست ‌وزیر ایالتی در مقام خود ابقا شدند. «وینفرید کرچمان» از حزب سبزها در اشتوتگارت مرکز ایالت بادن ‌وورتمبرگ و خانم «مالو دریر» از حزب سوسیال دموکرات در «ماینتس» مرکز ایالت راین ‌لندفالتس می ‌توانند سکان قدرت ایالتی را همچنان در اختیار داشته باشند.

 

56871548_401

 

حزب دموکرات مسیحی به طور چشمگیری ریزش آرا داشت و گفته می ‌شود علت عمده آن به سیاست کرونای دولت به رهبری آنگلا مرکل و دست داشتن دو نماینده این حزب در معامله تجاری با ماسک کرونا برمی‌ گردد.

حزب سبزها در این میان خود را به سطح سومین حزب قدرتمند در سطح آلمان بالا کشیده و با پیشتازی چشمگیر خود در ایالت بادن ‌وورتمبرگ می ‌رود که خود را برای کسب قدرت در برلین آماده کند.

نتایج انتخابات ایالت بادن‌وورتمبرگ

حزب سبزها با کسب 32.4 درصد آرا (53 کرسی) 2.1 درصد بر آرای انتخابات پیشین خود افزوده است.

حزب دموکرات مسیحی با کسب 23.6 درصد آرا (38 کرسی) 3.4 درصد از آرای خود را از دست داده است.

حزب سوسیال دموکرات با کسب 11.6 درصد آرا (19 کرسی) 1.1 درصد آرای خود نسبت به انتخابات پیشین از دست داده است.

حزب راست و ناسیونالیست «آلترناتیو برای آلمان» با کسب 10.1 درصد آرا (16 کرسی) با ریزش 5 درصد آرا در جایگاه چهارم قرار گرفته است.

حزب دموکرات‌ های آزاد (لیبرال ‌ها) با کسب 10.4 درصد آرا (17 کرسی) 2.1 درصد بر آرای خود افزوده است.

حزب چپ‌ ها با کسب 3.5 درصد آرا نتوانست حد نصاب 5 درصد را به دست آورد و بدین گونه از ورود به مجلس ایالتی بازماند. این حزب اما رشدی جزئی 0.6 درصدی داشته است.

نتایج انتخابات ایالت راین ‌لندفالتس

حزب سوسیال دموکرات با کسب 36.1 درصد آرا (40 کرسی) در رأس قرار گرفت و نسبت به انتخابات پیشین این ایالت 0.1 درصد از آرای خود را از دست داده است.

حزب دموکرات مسیحی با کسب 25.5 درصد آرا (29 کرسی) با ریزش 5.3 درصدی آرا نسبت به نتایج انتخابات پیشین روبرو شد.

حزب راست و ناسیونالیست «آلترناتیو برای آلمان» با کسب 8.9 درصد آرا (10  کرسی) نیز 3.7 درصد نسبت به انتخابات پیشین ریزش داشته است.

حزب دموکرات ‌های آزاد (لیبرال ‌ها) با کسب 5.6 درصد آرا (6 کرسی) کاهشی 0.6 درصدی نسبت به انتخابات پیشین ایالتی داشته است.

حزب سبزها با کسب 8.8 درصد آرا (10 کرسی) با یک افزایش چشمگیر 3.5 درصدی نسبت به انتخابات پیشین تنها حزبی است که در این ایالت افزایش آرا داشته است.

حزب چپ ‌ها با کسب 2.5 درصد آرا نتوانست حد نصاب 5 درصد را به دست آورد و بدین گونه از ورود به مجلس ایالتی بازماند. این حزب نیز 0.3 درصد ریزش آرا داشته است.

محبوبیت حزب حاکم در ایالت‌ های یادشده در شرایطی رو به کاهش گذاشته است که آلمان در سپتامبر آینده برای برگزاری انتخابات سراسری آماده می ‌شود؛ رویدادی که سرنوشت رهبری آینده این کشور را رقم خواهد زد.

مرکل در 16 سال گذشته رهبری کشور را بر عهده داشته است. اما در نهایت رأی دهندگان، مرکل و متحدانش را به دلیل سوء مدیریت بحران کرونا، به ویژه در مورد پیشرفت ضعیف واکسیناسیون، و به دلیل «رسوایی ماسک» مجازات کردند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.