انتخابات درون حزبی «اتحادیه دموکرات مسیحی» آلمان برگزار شد و آرمین لاشت به عنوان رهبر جدید این حزب انتخاب و معرفی شد.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری آلمان، رئیس حزب حاکم در دولت ائتلافی آلمان و گزینه احتمالی جانشینی «آنگلا مرکل» در انتخابات پارلمانی آینده این کشور تعیین شد. «آرمین لاشت» در رای گیری درون حزبی به عنوان ریاست حزب دموکرات مسیحی آلمان انتخاب و معرفی شد.

در رای‌ گیری امروز که برای نخستین بار به صورت دیجیتالی و از راه دور انجام گرفت، در دور اول آرمین لاشت و «فردریش مرتس» بیشترین آرا را به خود اختصاص دادند و به دور دوم راه یافتند. این در حالی بود که «نوربرت روتگن» با قرار گرفتن در جای سوم، در همان دور نخست از دور رقابت کنار رفت.

در دور دوم لاشت با کسب 521 رای موفق شد به عنوان جانشین آنگلا مرکل انتخاب و پیروز شود. مرتس در دور دوم نتوانست بیش از 466 رای کسب کند و رقابت را به رقیب 59 ساله خود واگذار کرد.

حزب دموکرات مسیحی از جمله احزاب حاکم در دولت ائتلافی آلمان است که پیش از این خانم «آنه گرت کارن باوئر» وزیر دفاع کنونی و قبل از آن مرکل صدر اعظم، ریاست آن را بر عهده داشتند.

 

skynews-kramp-karrenbauer-annegret_5238871

 

لاشت هم اکنون سمت نخست وزیری ایالت «نورد راین وستفالن» در غرب آلمان را برعهده دارد. این سیاستمدار آلمانی در انتخابات امروز توانست بالاتر از دو رقیب دیگر قرار گیرد و به عنوان جانشین آنگلا مرکل برای هدایت «اتحادیه دموکرات مسیحی» انتخاب شود.

 

3662566

 

مرکل پیشتر اعلام کرده بود که دیگر برای انتخابات سراسری آلمان که قرار است در ماه سپتامبر 2021 برگزار شود کاندیدا نخواهد شد. صدراعظم کهنه‌ کار آلمان همچنین در سال 2018 از ریاست حزب حاکم نیز استعفا داده بود و آنه گرت کارن باوئر به عنوان جانشنین او انتخاب و معرفی شده بود. حضور کارن باوئر البته در این جایگاه چندان به طول نینجامید و این سیاستمدار 58 ساله در فوریه 2020 از سمت خود کناره‌ گیری کرد.

در آلمان تمام شهروندان بالای 18 سال که دارای ملیت آلمان هستند، حق رای دارند و می توانند اعضای پارلمان را انتخاب کنند. اعضای پارلمان که مردم انتخاب کرده اند صدراعظم آلمان را انتخاب و دولت را کنترل می کنند. اگر مردم از عملکرد دولت رضایت نداشته باشند در انتخابات بعدی به او رای نمی دهند. 

ناظران سیاسی بر این باورند در میان گزینه‌ های موجود، لاشت بیش از دیگر گزینه ‌ها به آنگلا مرکل نزدیک است و سیاست ‌های این دو نفر بسیار به یکدیگر شبیه است. 

از زمستان سال 2018 که فرایند رقابت برای انتخاب رهبر جدید حزب دموکرات مسیحی آغاز شد، لاشت میانه‌ رو همواره به ‌عنوان اصلی ‌ترین گزینه برای انتقال بزرگ‌ ترین حزب آلمان به دوران پسا مرکل مطرح بوده است. نخست‌ وزیر ایالت نوردراین وستفالن آلمان که سال ‌ها در حزب فعالیت داشته و قدرت نفوذ بالایی دارد، کاندیدای مورد علاقه صدر اعظم آلمان هست.

با انتخاب لاشت، زمینه برای حضور او در انتخابات سراسری مهر ماه سال آینده در آلمان و جانشینی آنگلا مرکل هموار می‌ شود. مرکل تا زمان برگزاری انتخابات همچنان در سمت خود به عنوان صدر اعظم آلمان باقی خواهد ماند و پس از آن کرسی خود را به رهبر حزب پیروز واگذار خواهد کرد.

لاشت که سابقه نمایندگی پارلمان آلمان و پارلمان اروپا را دارد، در واکنش به حواشی که مرتس برایش ایجاد کرد همان کاری را کرد که از کسی مانند مرکل انتظار می ‌رفت؛ آرامش خود را حفظ کرد و گفت که بیش از هر چیز سلامتی مردم برایش مهم است نه انتخابات حزب. اما این تنها دردسری نبود که برایش درست شد. گاردین در گزارشی نوشته است که نخستین بار بهار امسال بعد از مخالفت با قرنطینه سراسری سختگیرانه، توانایی لاشت در مدیریت بحران مورد تردید قرار گرفت. اخلاق تند، ویژگی دیگری است که از دید منتقدان این سیاستمدار 59 ساله دور نمانده است.

قرارداد 42.5 میلیون یورویی دولت ایالت نوردراین وستفالن با کمپانی فشنی که پسرش «یوهانس لاشت» با آنها همکاری می ‌کند، آخرین حاشیه ‌ای است که برای او ایجاد شده است. هر چند او این اتهام را رد کرده است. وزارت امور داخلی این ایالت نیز اعلام کرده که کمپانی مذکور در قرارداد منعقد شده پایین ‌ترین رقم را پیشنهاد داده و تخلفی صورت نگرفته است. 

با وجود پیروزی لاشت، هنوز مشخص نیست که چه کسی از سوی حزب دموکرات - مسیحی به عنوان کاندیدای اصلی کرسی صدراعظمی آلمان معرفی می‌ شود و اعضای این حزب در تابستان سال آینده در این خصوص تصمیم‌ گیری خواهند کرد.

در حقیقت سال 2021 برای آلمان یک سال سرنوشت ساز خواهد بود. علاوه بر چالش های بزرگ اقتصادی و اجتماعی ناشی از همه گیری ویروس کرونا، در عرصه سیاسی نیز، انتخاب صدراعظم جدید در ماه سپتامبر امسال بسیار تعیین کننده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.