پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

محبوبیت سیاستمداران جهان؛

مرکل اول شد، ترامپ آخر

نظرسنجی در میان شهروندان 13 کشور انجام شد. از آنها خواسته شد تا اعتماد خود را به رهبران دنیا در زمینه های سیاست بین الملل ابراز کنند.

 

به گزارش جماران، در نظرسنجی تازه مرکز تحقیقاتی «پیو» در مورد محبوبیت سیاستمداران جهان، «آنگلا مرکل» در صدر قرار گرفته است. 76 درصد پاسخ‌ دهندگان اعتماد خود را به این ابراز کرده اند که مرکل «کار درستی در امور جهانی» انجام می ‌دهد.

 پس از آن «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه با 64 درصد قرار دارد.

در جایگاه سوم «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس با 48 درصد است.

رهبر روسیه در جایگاه چهارم قرار دارد. اعتماد به سیاست بین المللی به پوتین توسط 23 درصد از پاسخ دهندگان مورد تایید قرار گرفت، محبوب ترین چهره پوتین در میان پاسخ دهندگان از ایتالیا و آلمان دیده می شود، جایی که از 31 تا 37 درصد شهروندان به او رای دادند.

شی جین پینگ رهبر چین مورد اعتماد 19 درصد از شهروندان اروپایی و ترامپ با 16 درصد در مکان آخر قرار دارد.

در بسیاری از کشورهای غربی، آمریکا از هر زمان دیگری منفورتر بوده و بی اعتمادی به رئیس جمهور این کشور به اوج خود رسیده است.

براساس نتایج این نظرسنجی، اکثر افراد مورد سوال شکست دونالد ترامپ در انتخابات را پیش بینی می کنند. به طور متوسط، از هر 6 نفر فقط یک نفر او را رئیس جمهور بعدی آمریکا می داند. در 13 کشور جهان او به طور متوسط ‌کمتر از «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین محبوبیت دارد. از این لحاظ بلژیکی ها (9 درصد) کمترین اعتماد به ترامپ را دارند و پس از آنها دانمارکی ها، آلمانی ها (هر کدام 10 درصد) و فرانسوی ها (11 درصد) قرار دارند.

ترامپ در ژاپن بالاترین رتبه را دارد، جایی که از هر چهار نفر یک نفر از او دفاع می کند.

در عین حال «ولادیمیر پوتین» در رتبه بندی اعتماد در میان ساکنان کشورهای پیشرفته، توانست در جایگاه بالاتری از ترامپ قرار بگیرد.

در مقایسه با سال گذشته، اعتبار آمریکا به طور قابل توجهی آسیب دیده و بین 12 تا 27 درصد کاهش یافته است. این نظرسنجی نشان می دهد اعتبار آمریکا در 20 سال گذشته در پایین ترین حد خود قرار گرفته است به طوری که فقط 41 درصد انگلیسی ها و ژاپنی ها تصویری مثبت از آمریکا دارند. برای کانادایی ها این میزان 35 درصد و برای فرانسوی ها تنها 31 درصد است.

در همین حال در بین آلمانی ها، فقط 26 درصد نظر مثبت به آمریکا دارند. این در حالی است که آخرین بار در مارس 2003، با شروع جنگ عراق، این میزان به 25 درصد رسیده و بدترین رکورد بوده است. در آن زمان، برخلاف انگلیس، لهستان و اسپانیا، آلمان در جنگ تحت رهبری آمریکا شرکت نکرد. از 13 کشوری که اکنون مورد بررسی قرار گرفته اند، اکثریتشان به جز کره جنوبی نظر منفی در مورد آمریکا دارند.

دلیل اصلی از بین رفتن اعتبار آمریکا، سوءمدیریت کرونا است که تاکنون منجر به مرگ 200 هزار و ابتلای 6.5 میلیون نفر در آمریکا شده است. در این میان تنها 15 درصد از کل پاسخ دهندگان از عملکرد دولت ترامپ دفاع کرده اند. آلمانی ها حتی کمتر از متوسط کل بوده و فقط 9 درصد آنها مدیریت بحران در واشنگتن را قابل دفاع می دانند.

پیو که یک مرکز تحقیقاتی مستقر در واشنگتن است، نتایج این تحقیق را بعد از نظرسنجی 13 هزار و 273 بزرگسال در بلژیک، دانمارک، آلمان، فرانسه، انگلیس، ایتالیا، هلند، سوئد، اسپانیا، استرالیا، ژاپن، کانادا و کره جنوبی به نشر رساند. از آنها خواسته شد تا اعتماد خود را به رهبران آمریکا، آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین در زمینه های سیاست بین الملل ابراز کنند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.