رهبران زن در برابر کرونا سریع‌ تر و قاطعانه ‌تر عمل کردند. به همین دلیل، در کشورهایی که رهبر زن دارند، مرگ و میر کرونایی کمتر بوده ‌است.

 

به گزارش جماران، یک مطالعه نشان داده‌ که رهبران زن نسبت به تهدید ویروس کرونا سریع ‌تر و قاطعانه ‌تر واکنش نشان‌ داده ‌اند، تا جان انسان‌ ها نجات یابد.

قرنطینه ‌های زودهنگام، عنصری اساسی در واکنش اولیه موثر به ویروس کووید19 به شمار می ‌رود. یک استاد دانشگاه در انگلیس می ‌گوید که اگر مقررات قرنطینه یک هفته زودتر در این کشور برقرار می ‌شد، مرگ و میر ناشی از کرونا نصف می ‌شد.

اکنون پژوهشگران دانشگاه لیورپول نظر داده ‌اند که رهبران زن - از جمله «جاسیندا آردرن» نخست وزیر نیوزیلند و «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان - تصمیم‌ های سریعی گرفتند که نتیجه ‌اش برای شهروندانشان «به طور روشمند و چشمگیری بهتر» بود.

این پژوهشگران افزودند که با به حساب آوردن مجموعه مختلفی از عوامل، «الگویی روشن و پایدار» نشان می ‌دهد که در کشورهایی که رهبر زن دارند، مرگ و میر ناشی از کووید19 کمتر بوده‌ است.

پروفسور «سوپریا گاریکیپاتی» نوشت: «این نتایج به ‌روشنی نشان می ‌دهند که رهبران زن در برابر خطر مرگ و میر بالقوه، سریع ‌تر و قاطعانه‌ تر عمل کردند. تقریبا در همه موارد، آنها زودتر از رهبران مرد در شرایط مشابه، مقررات قرنطینه را به اجرا گذاشتند.»

اما پژوهشگران گفتند که این نتیجه تنها ناشی از پرهیز بیشتر زنان در برابر خطر نیست، گرچه رفتارهای مخاطره‌ آمیز برخی رهبران مذکر را در آستانه همه‌ گیری سراسری گوشزد کردند، مثلا اداهای «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس مبنی بر این که هنوز با دیگران دست می ‌دهد، در شرایطی که سازمان جهانی بهداشت در این باره هشدار داده ‌بود.

پروفسور گاریکیپاتی گفت که «زنان تمایل کمتری به ریسک کردن درباره جان انسان‌ ها داشتند ولی تمایل بیشتری به قبول ریسک در ارتباط با تعطیلی زودهنگام فعالیت‌ های اقتصادی نشان دادند.»

وی افزود: «احتمال زیادی هست که تصمیم نسبتا دیرهنگام قرنطینه از سوی رهبران مرد ممکن است نمایانگر پرهیز مردان از ریسک در قبال زیان ناشی از تعطیلی اقتصاد باشد.»

همزمان، روش ارتباط «دلسوزانه و قاطع» ارتباط رهبران زن با مردم نیز عاملی در بهبود سریع نتایج بهداشتی شمرده شده‌است.

پژوهشگران برای بررسی 19 کشور دارای رهبر زن از میان 149 کشور «از روش مقایسه با نزدیک ‌ترین همسایه» استفاده کردند تا کشورهای مشابه از نظر درآمد سرانه ناخالص ملی، جمعیت، نسبت شهرنشینی، و درصد شهروندان سالمند را مقایسه کنند.

پروفسور گرایکیپاتی افزود: «پس از کنترل این عوامل، درمی ‌یابیم که کشورهایی با رهبران زن، شاهد شیوع کمتر کووید19 و مرگ و میر کمتری از کشورهای به رهبری مردان بوده‌ اند.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.