اگرچه رسوایی‌ های پیاپی رئیس جمهور پیشین آمریکا در چهار سال گذشته با مصونیت قضایی وی، راه به جایی نبرد اما پس از ترک کاخ سفید، پرونده های شکایت یکی یکی در حال مطرح شدن است.

 

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا حال پس از ترک کاخ سفید با چندین پرونده کیفری دست و پنجه نرم می کند.

در تازه ترین مورد، یکی دیگر از اعضای دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا علیه رئیس‌ جمهور پیشین این کشور طرح دعوی کرده است.

یک نماینده دموکرات کنگره آمریکا شکایتی را علیه دونالد ترامپ و «رودی جولیانی» وکیل او در دادگاه فدرال واشنگتن به جریان انداخت.

این دومین پرونده شکایتی است که در سه هفته گذشته علیه رئیس جمهور پیشین و متحدانش به ثبت می ‌رسد.

این دادخواست 65 صفحه ای که در دادگاه فدرال واشنگتن تنظیم شده است، اتهاماتی را علیه دونالد ترامپ، رودی جولیانی، «دونالد ترامپ جونیور» پسر ارشد ترامپ و «مو بروکس» نماینده جمهوری ‌خواه کنگره مطرح کرده است.

«اریک سوالول» عضو دموکرات کنگره و پدیدآورنده این دعوای حقوقی معتقد است که «تبعات مستقیم و پیش ‌بینی ‌پذیر» حمله به ساختمان اصلی کنگره آمریکا، نتیجه «اقدامات غیرقانونی» ترامپ و متحدانش قلمداد می ‌شود.

سوالول از حامیان طرح استیضاح دونالد ترامپ در ماه گذشته بود. سنای آمریکا اما در پایان، ترامپ را از اتهام تحریک به شورش علیه کنگره تبرئه کرد.

حدود سه هفته پیش، «بنی تامپسون» دیگر نماینده دموکرات کنگره آمریکا و رئیس کمیته امنیت ملی این مجلس، شکایتی را با اتهاماتی مشابه علیه ترامپ و وکیلش در یکی از دادگاه‌ های واشنگتن به ثبت رساند.

حالا دیگر وقت آن است که پس از چهار سال ترامپ در برابر دادستانان و احتمالا قضات پاسخگو باشد.

دونالد ترامپ دو پرونده در دادگاه ایالتی نیویورک دارد: یکی ماجرای مربوط به تخلفات اظهارنامه ‌های مالیاتی است که در آن متهم است که آمار متفاوتی از گردش مالی خود به شرکا و بانک‌ ها از یک سو، و اداره مالیات از سوی دیگر ارائه داده است.

از سوی دیگر دو زن، ترامپ را در همین دادگاه نیویورک به تعرض جنسی متهم کرده ‌اند.

شماری از دموکرات ‌ها هم برای به راه انداختن دوباره ماجرای تامین مالی غیرقانونی کارزار ریاست جمهوری فراخوان داده‌ اند؛ پرونده ‌ای که یک بار در دوران وزارت دادگستری «ویلیام بار» مختومه اعلام شده بود.

ماجرای تخلفات مالیاتی

دادگاه منهتن از چندین ماه پیش درباره تخلفات مالیاتی ترامپ تحقیق می‌ کند. با این حال مشخص نیست آیا «سایروس ونس» قاضی تحقیق این پرونده می ‌تواند مدارک و شواهد لازم برای اثبات این دست تخلفات را جمع ‌آوری کند یا نه. ماجرا برای دستگاه قضایی فدرال جایی سخت ‌تر می ‌شود که بدانیم پیگرد کیفری اتهام دستکاری در مدارک و حساب ‌های تجاری، طبق قوانین نیویورک پس از دو سال مشمول مرور زمان می ‌شود. اتهام دونالد ترامپ مربوط به بیش از دو سال پیش می‌ شود.

با این حال اگر دادستانی بتواند اثبات کند که دستکاری مدارک تجاری با هدف ارتکاب جرم مهم تری نظیر فرار مالیاتی صورت گرفته، این اتهام دیگر مشمول مرور زمان نخواهد شد.

ونس قاضی دموکرات منهتن، تاکنون و با استناد به اصل محرمانه بودن تحقیقات، حاضر نشده جزئیاتی از این پرونده را منتشر کند. با این حال دفتر همین مرجع قضایی اعلام کرده است که اتهام‌ های دونالد ترامپ با گزارش‌ های مدعی ‌العموم درباره «رفتارهای مجرمانه گسترده و طولانی سازمان ترامپ» مرتبط است.

«مایکل کوهن» وکیل و کارچاق ‌کن پیشین دونالد ترامپ در جریان تحقیقات کنگره، به نمایندگان آمریکا گفته بود که موکلش در بیشتر موارد دارایی ‌های خود را برای گرفتن وام یا شراکت بیش از حد واقعی نشان می ‌دهد اما در اظهارنامه ‌های مالیاتی، دارایی‌ و حساب ‌های خود را کمتر از این اعلام می‌کند.

زمانی که دونالد ترامپ قدرت را در دست داشت، به دست آوردن مدارک یا حتی آغاز تحقیقات علیه وی کار ساده ‌ای نبود اما دیگر این مصونیت برداشته شده.

با این همه معلوم نیست پایان مرحله تحقیق و شاید شروع یک دادگاه کی قرار است به نتیجه برسد. به هر حال ترامپ تحقیقات دادگاه منهتن و قاضی آن سایروس ونس را بدترین شکل «جادوگر کشی» توصیف کرده؛ آنچه در ادبیات عامیانه غرب به معنای اذیت و آزار با هدف ارعاب است.

ماجرای کوچک و بزرگ کردن حساب ‌ها از سوی یک مرجع قضایی دیگر در نیویورک هم پیگیری می ‌شود: «لتیشیا جیمز» دادستان کل نیویورک پرونده ‌ای حقوقی و نه کیفری را برای رسیدگی به همین مورد باز کرده است. «اریک ترامپ» پسر دونالد ترامپ با وجود همه اعتراض ‌ها و پس از پافشاری دادگاه مجبور شد برای پاسخ به ابهامات این پرونده به محکمه ایالتی مراجعه کند.

همچنین مشخص شده که هم دادستان کل و هم قاضی ونس مدارک جدیدی را به پرونده ضمیمه کرده‌ اند که با پرداخت‌ های ترامپ به دخترش ایوانکا مرتبط بوده است. این پرداخت ‌ها یکی از استدلال‌ های ترامپ برای پرداخت مالیات کمتر بوده است.

تعقیب کیفری رئیس جمهور آمریکا امری بی ‌سابقه در تاریخ این کشور به شمار می ‌رود.

دونالد ترامپ پیشتر گفته بود که داشتن قدرت تام برای عفو خود در برابر هر شکایت فدرالی را «حق مسلم» رئیس جمهور می ‌داند.

دونالد ترامپ از حق عفو برای کمک به دوستان و وکیل مدافعش استفاده کرده است: «راجر استون» در ماه ژوئیه مورد بخشودگی رئیس جمهور قرار گرفت. همین رویکرد در ماه فوریه «رود بلاگوجویچ» فرماندار پیشین ایلینوی را از مجازات نجات داد. 

بخشی از تحقیقات سایروس ونس با پرداخت‌ حق ‌السکوت ترامپ به دو زن در جریان کارزار انتخاباتی سال 2016 همپوشانی دارد. ترامپ برای جلوگیری از علنی شدن رابطه با «استورمی دانیلز» هنرپیشه فیلم های مستهجن و «کارن مک ‌دوگال» مبالغی را به عنوان حق‌ السکوت به آنها پرداخته بود.

با وجود آنکه مایکل کوهن در جریان تحقیقات مرتبط با این پرونده تخلفات خود را پذیرفت، دونالد ترامپ با انکار تمام اتهام‌ ها می‌ گوید پرداخت حق ‌السکوت یک مساله کاملا شخصی است و ربطی به هزینه‌ های کارزار انتخاباتی ندارد.

با اینکه به نظر می ‌رسد دادگستری دولت دموکرات آمریکا امکان پیگرد کیفری ترامپ را در پرونده مختومه «رابرت مولر» درباره دخالت روسیه در انتخابات سال 2016 دارد، اما جو بایدن صراحتا اعلام کرده است که شخصا برنامه‌ ای را برای کشاندن پای ترامپ به دادگاه در دستور کار ندارد.

شماری از سیاستمداران دموکرات هشدار می ‌دهند در جامعه قطبی شده آمریکا، تعقیب قضایی و مجازات رئیس جمهور پیشین می ‌تواند هزینه‌ های پیش‌ بینی نشده‌ ای برای متحد کردن شهروندان و کاهش اختلاف ‌ها و تضادهای این کشور در پی داشته باشد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.