از زمان آغاز اعتراض ها به کودتای ارتش در میانمار در اوایل فوریه تا کنون کودتاچیان 54 معترض را کشتند.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری فرانسه، سازمان ملل اعلام کرد که از زمان آغاز موج تظاهرات و اعتراض ها علیه کودتای نظامی ارتش در اوایل فوریه تا کنون 54 معترض به دست کودتاچیان کشته شدند.

افزایش خشونت‌ها در میانمار یک روز پس از آن صورت گرفت که وزیران خارجه همسایگان این کشور در جنوب شرقی آسیا خواستار خویشتنداری کودتاچیان شدند ولی در خصوص ارائه درخواست آزادی خانم سوچی و برقراری دموکراسی در این کشور به توافق نرسیدند.

«میشل باشله»کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل امروز پنجشنبه گفت که آمار واقعی قربانیان بسیار بیشتر است و 54 قربانی فقط شامل تعدادی است که دفتر سازمان ملل توانسته است ثبت کند.

باشله تأکید کرد که حمله به کادرهای پزشکی و تیم های امداد رسانی در جریان تظاهرات وی را شوک زده کرده است و از نیروهای امنیتی در میانمار خواست که «سرکوب شدید تظاهرکنندگان مسالمت آمیز را متوقف کنند» و همچنین «دست از کشتن معترضان بردارند».

بر اساس اطلاعات دفتر حقوق بشر وابسته به سازمان ملل بیش از 1.7 هزار نفر در میانمار از اوایل فوریه تا کنون به دلیل شرکت در تظاهرات یا فعالیت سیاسی با خشونت بازداشت شده اند که فقط 700 نفر از آنها روز چهارشنبه در جریان یورش گسترده ارتش بازداشت شدند.

باشله از حکومت جدید میانمار خواست که همه بازداشت شدگان را آزاد کند.

همچنین سازمان ملل نگرانی خود را نسبت به بازداشت 29 خبرنگار در میانمار در روزهای اخیر و توجیه اتهام جنایی به هشت نفر از آنها ابراز کرد.

این در حالی است که نماینده ویژه سازمان ملل اعلام کرد در موج اعتراضات علیه کودتاگران میانمار در روز چهارشنبه سوم مارس، ۳۸ نفر کشته شدند. با این حال بار دیگر مردم این کشور به خیابان‌ها آمده‌اند. 

  با وجود کشته‌های بسیار در میانمار بار دیگر مردم معترض علیه کودتاچیان نظامی به خیابان‌ها آمدند. در یانگون، ماندالای و شهرهای کوچک بار دیگر مردم این کشور به اعتراضات خود ادامه دادند. در بسیاری از شهرها، مردم در خیابان‌ها سنگربندی کرده‌اند.

در موج اعتراضات روز گذشته چهارشنبه سوم مارس (۱۳ اسفند) ۳۸ نفر با شلیک نیروهای نظامی کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

از زمان اعتراضات مردمی علیه کودتاچیان نظامی بدین سو، در مجموع 54 نفر با شلیک نظامیان جان خود را از دست داده‌اند. شمار کشته‌شدگان می‌تواند رو به فزونی بگذارد، زیرا بسیاری از مجروحان در وضعیت بسیار وخیمی به سر می‌برند.

نظامیان این کشور حدود یک ماه پیش رئیس دولت، آنگ سان سو چی را بازداشت کرده و او را در حصر خانگی قرار دادند. شمار زیادی از سیاستمداران و فعالان سیاسی نیز بازداشت شده‌اند. تظاهرکنندگان خواستار آزادی و بازگشت آنگ سان سو چی به رأس دولت هستند.

نظامیان میانمار ادعا می‌کنند که در انتخابات پارلمانی که ماه نوامبر برگزار شد و نیروهای دموکراسی‌خواه به رهبری آنگ سان سو چی به پیروزی رسیدند، تقلب شده است، بی آنکه شواهد و سندی ارائه دهند.

به رغم اعتراضات و فشارهای بین‌المللی علیه اعمال خشونت در مقابل تظاهرکنندگان معترض، حاکمان نظامی به برخوردهای خشونت‌آمیز علیه مردم ادامه می‌دهند با این امید که بتوانند به اعتراضات گسترده پایان دهند.

مانگ سانگ‌کا، یکی از رهبران اعتراضات در صفحه فیسبوک خود نوشته است: «با وجود تیراندازی‌های بیرحمانه، ما ادامه خواهیم داد، بی‌آنکه حتا یک روز در آن وقفه ایجاد شود.»

بر پایه تصاویر و ویدئوهای منتشر شده در روز پنجشنبه ۴ مارس در شبکه‌های اجتماعی، مردم در سراسر کشور با دسته‌های گل یاد قربانیان را گرامی داشتند.

مأموران پلیسی که به هند فرار کردند

سفارت آلمان در یانگون و دیگر سفارتخانه‌های کشورهای غربی به نشانه سوگواری، در صفحه فیسبوک خود تصویر پروفایل خود را با عکس سیاه منتشر کردند.

سفارت آمریکا در پایین این تصویر نوشته است: «دیدن خاموشی زندگی این همه انسان در میانمار، قابل تحمل نیست. (...) شلیک به سوی غیرنظامیان انزجارآور است.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، در میان نیروهای پلیس میانمار مقاومت در قبال برخورد خشن نیروهای انتظامی با مردم، نیز خود را نشان می‌دهد. سه مأمور پلیس به هند فرار کرده و از این کشور پناه خواسته‌اند.

استفن لالریناوما، بازرس پلیس ایالت میزورام هند در این رابطه گفت: «این مأموران پلیس میانمار گفته‌اند که از سوی حاکمان نظامی دستورهایی دریافت کرده‌اند که نمی‌توانند از آن پیروی کنند. به همین دلیل از مأموریت خود فرار کرده‌اند.» این سه تن روز چهارشنبه سوم مارس از مرز میان دو کشور گذشته و وارد خاک هند شدند.

اتحادیه اروپا کمک‌های عمرانی خود را متوقف کرد

اتحادیه اروپا با بالا گرفتن خشونت‌های کودتاچیان علیه مردم معترض در میانمار، کمک‌های عمرانی خود به این کشور واقع در جنوب شرقی آسیا را متوقف کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کمیسیون اتحادیه اروپا با اعلام این خبر گفته است این کمک‌های مالی می‌توانند از سوی کودتاگران نظامی مورد سوءاستفاده قرار گیرند. این کمک‌ها به طور معمول از جمله برای مدارس و توسعه عمرانی کشاورزان روستایی در نظر گرفته شده است. میزان این کمک‌ها در طول چندین سال سر به چند صد میلیون یورو می‌زند.

یک نماینده تجاری در ژنو در این زمینه گفت که اتحادیه اروپا به سازمان تجارت جهانی اطلاع داده که کلیه همکاری‌های عمرانی که می‌توانسته کمکی برای نظامیان باشد، متوقف شده‌اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.