سرکوب شدید معترضان به کودتا در میانمار همچنان ادامه دارد اما اعتراض ها نیز ادامه دارد.

 

به گزارش جماران به نقل از رویترز، در تیراندازی پلیس میانمار به سمت معترضان به کودتا که امروز یکشنبه رخ داد، دو معترض کشته شدند و شماری دیگر نیز زخمی شدند.کودتاچیان میانماری تلاش می کنند که به هفته ها اعتراض و تظاهرات علیه کودتای ارتش که اوایل ماه فوریه رخ داد، پایان دهند.

«کیاو مین هتیکی» یکی از سیاستمداران میانماری گفت که پلیس در شهر«داوی» به سمت معترضان آتش گشود که در اثر آن یک نفر کشته و یک نفر دیگر زخمی شد.

خبرگزاری«داوی واچ» نیز اعلام کرد که یک نفر در اثر تیراندازی کشته شد و بیش از ده نفر دیگر زخمی شدند.

در شهر«یانگون» نیز پلیس به سمت معترضان آتش گشود که در اثر آن یک نفر از ناحیه سینه زخمی شد و پس از آن در بیمارستان جان خود را از دست داد.

شاهدان عینی نیز گفتند که پلیس به سمت معترضان بمب های صوتی و گاز اشک آور پرتاب کرد و اقدام به تیراندازی هوایی کرد.

 مأموران پلیس ضد شورش در تنها در روز ۲۷ فوریه (۹ اسفند)، صدها تن از معترضان در یانگون، بزرگ‌ترین شهر میانمار را بازداشت کردند. در حاشیه راهپیمایی این روز، برخی از جوانان معترض با روش‌های ابتکاری برای خود سپر و ماسک درست کردند تا بتواند در برابر شلیک گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی پلیس از خود محافظت کنند.

پیش از این ژنرال «مین اونگ هلاینگ» رهبر شورای نظامی در میانمار گفت که حداقل زور برای برخورد با اعتراض ها مورد استفاده قرار می گیرد، این در حالی است که پیش از این 5 معترض به دست کودتاچیان کشته شدند و یک پلیس نیز در جریان اعتراض ها کشته شد.

این در حالی است که سفیر میانمار در سازمان ملل ضمن اعلام همبستگی با معترضان از جامعه جهانی خواست کودتای نظامی را محکوم کنند. ارتش میانمار اول فوریه سران دولت غیرنظامی را بازداشت کرد و قدرت را در دست گرفت.

در حالیکه تظاهرات اعتراضی علیه کودتاگران در میانمار ادامه دارد «کیاو مو تون» سفیر این کشور در سازمان ملل متحد روز گذشته (جمعه هشتم اسفند/ ۲۶ فوریه) خواستار حمایت از معترضان و محکوم کردن کودتاگران شد.

نظامیان میانمار اول فوریه «آنگ سان سوچی» رئیس دولت غیرنظامی، «یو وین مینت» رئیس جمهوری و بسیاری از نمایندگان پارلمان و شخصیت‌های سیاسی را بازداشت کردند و قدرت را در دست گرفتند.

سفیر میانمار در نشست عمومی سازمان ملل اعلام کرد که نماینده دولت غیرنظامی است و از همه کشورهای جهان می‌خواهد کودتای نظامی را با قاطعیت محکوم کنند.

 کیاو مو تون تاکید کرد که امروز لازم است جامعه جهانی با اقدام‌هایی تا حد ممکن قدرتمند وارد عمل شود تا به حکومت کودتاگران در میانمار خاتمه دهد.

معترضان  و مخالفان حکومت نظامی در تجمع‌ها و راهپیمایی‌های خود از پرچم و نوار قرمز که رنگ حزب اتحاد ملی برای دموکراسی به رهبری آنگ سان سوچی است استفاده می‌کنند.

سلام سه انگشتی در نشست سازمان ملل

"سلام سه انگشتی" نیز به یکی دیگر از نمادهای معترضان کودتای نظامی در میانمار تبدیل شده است. این نشانه برگرفته از یک فیلم علمی – تخیلی است که نماد مقاومت در برابر دیکتاتوری به شمار می‌رود و پیشتر در برخی دیگر از کشورهای جنوب شرق آسیا، مانند تایلند نیز به کار رفته بود.

تون در سخنرانی خود در نشست عمومی سازمان ملل از اعضای جامعه جهانی خواست دولت نظامی در میانمار را به رسمیت نشناسند و با آن همکاری نکنند.

او پس از خواندن بیانیه جمعی از سیاستمداران دولت غیر نظامی در پایان سخنانش به نشانه همبستگی با معترضان با سلام سه انگشتی به آنها ادای احترام کرد.

برخی کاربران فضای مجازی با بازنشر تصویر سفیر میانمار هنگام نشان دادن سلام سه انگشتی، سخنرانی و اقدام او را در همبستگی با دولتی که نظامیان کنار گذاشته‌اند شجاعانه و قابل تقدیر خوانده‌اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.