شاید بایدن نسبت به ترامپ معقول تر جلوه کند و نتواند رکورد ترامپ را در دروغگویی و طرح ادعاهای نادرست بشکند، ولی او هم در همین مدت کوتاه حضورش در کاخ سفید همچون ترامپ ادعاهای بی اساس و اشتباهات لفظی کمی نداشته است.

 

به گزارش جماران، سی ان ان گزارش داد راستی آزمایان در دوره ریاست جمهوری «جو بایدن» وارد دوره جدیدی می شوند. اگرچه بایدن هم فرد کاملی نیست، ادعاهای او در مقایسه با اظهارات دروغین روزانه دونالد ترامپ «بیشتر شبیه پراکنده گویی» است.

بایدن مانند بیشتر سیاستمداران در برخی مواقع اغراق می کند. بایدن شامگاه سه ‌شنبه گذشته در گفت ‌و گوی زنده با شبکه خبری سی ان ان که در سالن میلواکی ایالت ویسکانسین برگزار شد، دستکم چهار ادعای آماری نادرست در مورد موضوعاتی از جمله حداقل دستمزد، مهاجران فاقد اسناد، نیروی کار چین و واکسن کووید 19 داشت.

به طور کلی رئیس جمهور آمریکا طی چهار هفته نخست حضور خود در کاخ سفید در مورد چالش های پیش روی آمریکا - از ویروس کرونا تا اقتصاد - صحبت کرده و سیاست های خود را با سیاست های سلف خود، دونالد ترامپ مقایسه کرده است. در اینجا به بررسی برخی از ادعاهایی که وی مطرح کرده، می پردازیم:

ادعا: «هنگامی که من سه هفته پیش وارد کاخ سفید شدم، این کشور برنامه یا واکسن کافی نداشت»

 

_116973403_vacciation_us_gettyimages-1231163068

 

رئیس جمهور بایدن بارها از توزیع واکسن دولت قبلی انتقاد کرده است.

اما درست نیست که بگوییم ایالات متحده در دولت ترامپ «برنامه ای نداشت».

دولت وی طرح واکسیناسیون را در ماه سپتامبر با تمرکز بر استراتژی خود برای توزیع واکسن به ایالات متعدد منتشر کرد.

با این حال، شکایاتی در مورد نحوه اجرای آن و کمبود بودجه از طرف دولت فدرال وجود داشت که منجر به ایجاد مشکلات لجستیکی در سطح محلی پس از تزریق واکسن ها شد.

و برخی از ایالت ها درخواست واکسن بیشتری داشتند.

وقتی صحبت از واکسن «کافی» بود، دولت ترامپ 400 میلیون دوز از وا کسن های مدرنا و فیزر (دو واکسن فعلی که در آمریکا تأیید شده) را تأمین کرد. تمام این دوزها قرار است تا ماه ژوئیه تحویل شوند.

این برای واکسیناسیون کامل کل جمعیت ایالات متحده کافی نیست (هر دو واکسن به دو دوز نیاز دارند)، اما به ایالات متحده اجازه داد برنامه واکسیناسیون خود را سریعتر از بسیاری از کشورهای توسعه یافته افزایش دهد.

هنگامی که ترامپ در ژانویه کاخ سفید را ترک کرد، آمریکا بیش از 16 میلیون نفر را واکسینه کرده بود.

دولت ترامپ همچنین قرارداد 500 میلیون دوز از واکسن های »جانسون و جانسون، نواواکس و آسترازنکا» را تأمین کرده است - واکسن هایی که هنوز در آمریکا تایید نمی شوند، اما احتمالاً در اواخر سال توزیع می شوند.

ادعا: برتری طلبان سفیدپوست «بزرگترین تهدید» در آمریکا هستند

بایدن در پاسخ به سوالی در یک رویداد در سالن اجتماعات در میلواکی در مورد تهدید برتری طلبان سفیدپوست گفت که آنها «خطرناکترین مردم» در آمریکا هستند و بزرگترین تهدید تروریستی داخلی هستند.

این ادعا توسط وزارت امنیت داخلی آمریکا پشتیبانی می شود - ارزیابی سالانه این وزارتخانه سال گذشته نشان داد که برتری طلبان خشن سفیدپوست «پایدارترین و کشنده ترین» تهدید در ایالات متحده هستند.

براساس مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی، طی سال های اخیر، حملات و توطئه های راست افراطی خشونت آمیز در آمریکا افزایش چشمگیری داشته است.

طی هشت ماه اول سال 2020، بیشتر توطئه ها و حملات تروریستی داخلی از طرف راست های افراطی صورت گرفته است - بسیار بیشتر از چپ ها یا گروه های تروریستی تندرو.

ادعا: «من فکر می کنم ما باید حداقل دستمزد در هر ساعت 15 دلار را داشته باشیم ... و تمام اقتصاددانان می گویند اگر شما چنین کاری کنید، کل اقتصاد ارتقا می یابد»

 

_116995212_la_workers_gettyimages-626483136

 

این ادعا نادرست است. افزایش حداقل دستمزد ایالات متحده به 15 دلار در ساعت تا سال 2025 یکی از وعده های اصلی انتخاباتی رئیس جمهور بایدن بود - نرخ ملی فعلی 7.25 دلار در ساعت است.

کاخ سفید برای تایید ادعای خود لیستی از مطالعات اقتصادی در مورد افزایش حداقل دستمزد را ارائه کرد.

کاخ سفید پس از این رویداد به سی ان ان گفت که بایدن این آمار را با آماری دیگر در مورد حداقل دستمزد آمیخته است. حداقل دستمزد فدرال امروزه 7.25 دلار در ساعت است که از سال 2009 به اجرا درآمد. اگر کنگره تصمیم گرفته بود آن را به تورم مرتبط کند، حتی نزدیک به 20 دلار در ساعت هم نخواهد بود. برای تورم تنظیم شده، 7.25 دلار در ژانویه 2009 برابر با 8.98 دلار در ژانویه 2021 بود.

کاخ سفید به سی ان ان گفت که بایدن در تلاش بود تا به ادعای یک اتاق فکر پیشرفته در مورد چگونگی حداقل دستمزد 24 دلار در ساعت در سال 2020 اشاره کند البته اگر حداقل دستمزد با رشد بهره وری (نه تورم) از سال 1968 (نه 2009) همگام باشد.

اما مطالعات دیگری نیز وجود دارد که می گوید افزایش دستمزدها می تواند منجر به استخدام افراد کمتری در مشاغل شود.

دفتر بودجه کنگره - یک آژانس فدرال ارائه دهنده اطلاعات اقتصادی به دولت آمریکا - تخمین زده است که افزایش حداقل دستمزد به 15 دلار تا سال 2025 می تواند دستمزد 17 میلیون کارگر را افزایش دهد اما منجر به از دست دادن 1.4 میلیون شغل می شود.

ادعا: «ما میلیون ها نفر داریم که در هفته 40 ساعت کار می کنند ... و برخی با داشتن دو شغل هنوز زیر خط فقر هستند»

آخرین آمار فقر برای سال 2019 نشان می دهد حدود 2.3 میلیون نفر در آمریکا با وجود حفظ حداقل یک شغل تمام وقت در طول سال در فقر بودند.

فقر با استفاده از سرشماری سراسری محاسبه می شود تا قضاوت شود که آیا درآمد کل خانواده کمتر از نیاز آنها است. اگر اینگونه باشد، هر فرد در آن خانواده فقیر تلقی می شود.

ادعا: «8 تریلیون دلار کسری طی چهار سال گذشته بوده - که بیشتر آن به افراد ثروتمند کشور رسیده است»

 

_116995216_boston_afp_gettyimages-1230362843

 

کسری، میزان هزینه های دولت است که بیش از درآمد حاصل از چیزهایی مانند مالیات، در طول یک سال است.

کمیته بودجه فدرال مسئولانه (CRFB) تحقیق خود در مورد کسری ناشی از مالیات و هزینه های امضا شده توسط ترامپ در چهار سال گذشته  را ارائه داده است.

بر اساس این گزارش، این کشور پیش از همه گیری کرونا 4.7 تریلیون دلار و از طیف وسیعی از بسته های کووید، 3.4 تریلیون دلار دیگر کسری داشت. اما هنوز همه این هزینه ها اتفاق نیفتاده است.

هزینه های دولت به طور گسترده ای بین بخش ها، برنامه های مراقبت های بهداشتی برای آمریکایی های فقیرترو بودجه نظامی توزیع می شود.

بودجه افراد آسیب دیده از همه گیری به افراد با درآمد متفاوت از جمله صاحبان مشاغل و بیکاران اختصاص یافته است.

بایدن هنگامی که در مورد »بیشتر این مقدار به ثروتمندترین افراد رسیده است: صحبت کرد، اشاره به کاهش گسترده مالیات تصویب شده در سال 2017 داشت (که تخمین زده می شود طبق گفته مقامات دولتی هزینه آن نزدیک به 2 هزار دلار در یک دوره 10 ساله باشد).

و مطالعات مستقل نشان داده است که افراد با درآمد بالا - 20 درصد جمعیت - تاکنون بیشترین سود را از این طریق داشته اند.

ادعا: «اکثریت قریب به اتفاق مهاجران، آن 11 میلیون فاقد مدرک، آنها اسپانیایی تبار نیستند؛ آنها افرادی هستند که با ویزا آمده اند - که توانایی خرید بلیط هواپیما را داشته اند و به خانه شان باز نگشته اند. آنها با شنا به اینجا نیامده اند.»

حقایق اول: بایدن اشتباه کرد که ادعا کرد که اکثریت مهاجران فاقد مدرک در آمریکا اسپانیایی تبار نیستند. گرچه تهیه آمار جامع در مورد این گروه جمعیتی کاملاً دشوار است، اندیشکده موسسه سیاست مهاجرت در سال 2018 تخمین زده است که 73٪ از افراد فاقد مدرک در ایالات متحده در خانه اسپانیایی صحبت می کنند و 68٪ از مردم مکزیک و آمریکای مرکزی، و 7٪ دیگر از آمریکای جنوبی هستند. مرکز تحقیقاتی پیو دریافته است که سهم مکزیکی ها از جمعیت فاقد سند با گذشت زمان کاهش یافته است، اما مردم آمریکای لاتین هنوز 77٪ از جمعیت فاقد سند در سال 2017 را تشکیل می دهند.

ادعای دوم بایدن در مورد وسیله ورود افراد غیرمستند به ایالات متحده، صحت بیشتری داشت. یک مطالعه در سال 2019 توسط مرکز مطالعات مهاجرت نیویورک بر اساس داده های سال 2017 نشان داد که برای هفتمین سال متوالی، بیشتر افراد بدون سند دارای ویزا هستند. طبق این مطالعه، 62٪ بیش از حد مجاز مانده اند و 38٪ غیرقانونی عبور کرده اند.

«میشل میتل اشتاد» مدیر ارتباطات اندیشکده موسسه سیاست های مهاجرت گفت که با توجه به اینکه 60٪ از کل جمعیت مهاجران بدون اسناد برای مدت یک دهه یا بیشتر در کشور بوده اند، ما معتقدیم که اکثریت کمی از مرز به طور غیرقانونی عبور کرده و به اینجا رسیده اند.

«دونالد کروین» مدیر اجرایی مرکز مطالعات مهاجرت نیویورک، همچنین گفت که در میان کل جمعیت غیرمستند، افرادی که به طور غیرقانونی عبور می کنند هنوز بیش از افرادی هستند که بیش از حد ویزای خود را نگه داشته اند.

ادعا: «تخفیف مالیاتی برای دارندگان اسب مسابقه»: بایدن خواستار دانشکاه رایگان برای همه شد و گفت: «این هزینه 9 میلیارد دلار است. ما تقریباً این پول را به عنوان تخفیف مالیاتی برای افرادی که اسب مسابقه دارند خرج می کنیم.»

حقایق اول: هیچ مدرکی در دسترس نیست که ادعا کند تخفیف مالیاتی برای دارندگان اسب های مسابقه تقریبا 9 میلیارد دلار برای دولت هزینه دارد. کاخ سفید از ارائه منبع برای این رقم خودداری کرد.

«هوارد گلکمن» یکی از اعضای ارشد مرکز سیاست های مالیاتی بروکینگز خاطرنشان کرد که کمیته مشترک مالیات دولت ،هزینه درآمد دولت از محل تهیه مالیات را نشان نمی دهد، که این امر باعث می شود که برنامه تسویه حساب تسریع شود. برای اسب های مسابقه خاص این بدان معنا نیست که این هیچ هزینه ای برای دولت ندارد - پیچیده است - اما به این معنی است که این کمیته منبع ادعای بایدن نیست.

ما نمی توانیم ادعا را صحیح یا نادرست بنامیم زیرا خودمان اطلاعات قطعی نداریم. اما شایان ذکر است که کاملاً مشخص نیست که بایدن منبعی داشته باشد یا نه. 

ادعا: «شاید به یاد داشته باشید در یکی از مناظره های من با رئیس جمهور سابق، من از او خواستم «پسران مغرور» را محکوم کند. او این کار را نمی کرد. او گفت: «بایستید. آماده باشید. یا نمی دانم این عبارت دقیقاً هر چه بود.»

حقایق اول: بایدن که اعتراف کرد ممکن است نقل قول مناظره ترامپ را به درستی نگوید، در واقع حداقل کمی عقب گرد کرد. پس از اینکه «کریس والاس» مجری بحث از ترامپ پرسید که آیا تمایل به برتری طلبان سفیدپوست و گروه های شبه نظامی دارد، و بایدن مداخله کرد و به ویژه از پسران مغرور نام برد، ترامپ گفت: پسران مغرور، عقب باشید و بایستید. بنابراین بایدن این قسمت را درست نفهمیده بود.

ادعا: بایدن از ترامپ به دلیل کاهش پذیرش تعداد پناهندگان مجاز انتقاد کرد. وی گفت: «به عنوان مثال، ما قبلاً سالانه 125،000 پناهنده در آمریکا پذیرش می کردیم این میزان به 250،000 می رسید. ترامپ آن را به 5000 نفر کاهش داد.»

حقایق اول: مقایسه بایدن بین پذیرش پناهندگان قبل از ترامپ و دوره ترامپ برخی از زمینه های اساسی را از دست داده است. بایدن صحیح گفت که ترامپ تعداد پذیرش ها را به شدت کاهش داد، اما این کاهش در حدی نبود که بایدن ادعا می کند. دلیل این امر این است که، در حالی که بایدن درست می گفت که که آمریکا «قبلاً» بیش از 125000 پناهنده را در برخی سال ها پذیرش می کرد، اما او اعلام نکرد که از سال مالی 1992 این اتفاق نیفتاده است.

به عبارت دیگر، ترامپ در زمانی کارش را آغاز نکرد که به ادعای بایدن آمریکا سالانه 125000 پناهنده جذب می کرد. بلکه در آخرین سال مالی کامل دولت باراک اوباما، آمریکا 84،994 پناهنده را پذیرفت، که برای اوباما هم خجالت آور است. اوباما برای آخرین سال مالی ناقص خود، 2017 ، این رقم را به 110،000 افزایش داد، اما باز هم این رقم کمتر از گفته های بایدن است.

ادعا: بایدن در مورد چگونگی ملاقاتش با «شی جین پینگ» رئیس جمهور فعلی چین در حالی که معاون رئیس جمهور بود، صحبت کرد و سپس به آمریکا بازگشت و درباره چالش های جمعیتی چین صحبت کرد. او گفت: «و من برگشتم و گفتم آنها در حال پایان دادن به سیاست تک فرزندی هستند -  زیرا آنها بسیار بیگانه هراس هستند و اجازه نمی دهند که شخص دیگری وارد شود و افراد بیش از آنکه کار کنند، بازنشسته می شوند. آیا وقتی افراد بیشتری بازنشسته می شوند می توانند رشد اقتصادی را حفظ کنند؟»

 

210216231200-biden-xi-jinping-split-vpx-exlarge-169

 

واقعیت ها: حتی نزدیک به واقعیت نیست که افراد بیشتری در چین بیش از آن که کار کنند، بازنشسته شده اند - حتی امروز، چه رسد به اینکه زمانی که بایدن معاون رئیس جمهور بود و نیروی کار چینی جوان تر بود. چین گزارش کرد که در پایان سال 2019 حدود 775 میلیون نفر شاغل داشته است. در چین 254 میلیون نفر از افراد 60 سال به بالا (سن طبیعی بازنشستگی برای مردان) گزارش شده است. 

«دیوید دلار» کارشناس جمعیت چین و کارمند ارشد موسسه بروکینگز گفت: جمعیت در سن کار به اوج رسیده و اکنون در حال کاهش است و بازنشستگان به سرعت در حال رشد هستند، بنابراین نسبت کارگران به بازنشستگان کمتر مطلوب می شود. اما این نسبت هنوز هم بیشتر از 1 است. 

بایدن حق دارد که نیروی کار پیر چین را با چالش روبرو می کند، اما او مشخصات آن را به سختی بیان می کند. حتی اگر نسبت به داده های رسمی چین شک و تردید را اعمال کنید، چین هنوز دهه های زیادی زمان دارد تا شماربازنشستگانش بیشتر از کارگرانش شوند.

«نیکلاس لاردی» یکی از اعضای ارشد موسسه پیترسون برای اقتصاد بین الملل و یکی دیگر از کارشناسان اقتصاد چین گفت: «من فکر می کنم که او اشتباه لپی داشت. احتمالاً منظور این بود که جمعیت در حال کار در حال حاضر به آرامی در حال کاهش است، روندی که برای سال ها ادامه خواهد داشت.»

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.