فرمان ترامپ مبنی بر ممنوعیت استفاده از «تیک تاک» با صدور حکمی از سوی قاضی فدرال آمریکا لغو شد.

 

به گزارش جماران به نقل از سی ان ان، کارل نیکولز» قاضی فدرال آمریکا با صدور حکمی با لغو فرمان اجرایی دونالد ترامپ در زمینه مسدود کردن دسترسی به نرم افزار چینی تیک تاک، بارگیری این نرم افزار از فروشگاه‌ های دانلود اپلیکیشن در آمریکا را تا اطلاع ثانوی مجاز اعلام کرد.

صاحبان تیک‌ تاک در شکایت به این دادگاه گفته بودند که منع حضور آنها در فروشگاه‌ های مجازی شرکت ‌های آمریکایی، نقض متمم اول و پنجم قانون اساسی آمریکا خواهد بود؛ این ‌گونه که حق آزادی بیان کاربران را می ‌گیرد که نمی ‌توانند این برنامه را نصب کنند، و همین‌طور حق خود این شرکت برای گذراندن رویه قضایی نقض می ‌کند چون به آن فرصت مناسب برای دفاع از خود نداده‌ اند.

قرار بود، فرمان اجرایی ترامپ در زمینه ممنوعیت دسترسی به این نرم افزار چینی از ساعت 11:59 دیشب به وقت محلی به اجرا گذاشته شود.

«ویلبر راس» وزیر بازرگانی آمریکا 27 شهریور با انتشار بیانیه ‌ای اعلام کرده بود که از 30 شهریور عرضه دو نرم افزار شبکه اجتماعی چینی در اپ ‌استورهای آمریکایی ممنوع خواهد شد. ‌

یکی از وکلای این برنامه گفته است: «این چه منطقی است که این برنامه امشب ممنوع شود در حالی که همچنان مذاکراتی در جریان است که شاید این ممنوعیت را بلاوجه کند؟»

وکلای دولت آمریکا در این دادگاه استدلال کرده بودند که این ممنوعیت باید اجرا شود چون شرکت مادر این برنامه «بلندگوی» حزب کمونیست چین است.

یک هفته پیش برنامه وی‌ چت هم که با ممنوعیت مشابهی مواجه بود، توانسته بود در آخرین ساعات از دادگاه آمریکا حکم بگیرد که جلوی این ممنوعیت را بگیرد.

رئیس جمهوری آمریکا هفته پیش نیز درست ساعاتی پیش از اجرایی شدن ممنوعیت تیک تاک در آمریکا، با ادعای آنکه وی خرید این شبکه از سوی یک شرکت آمریکایی را مورد تایید قرار داده است، در پی فشار بحران‌ های متعدد داخلی در این کشور و با نزدیک تر شدن به زمان برگزاری انتخابات 2020 آمریکا، از موضع خود عقب نشست و گفت که توافق بین این شبکه اجتماعی و دو شرکت آمریکایی، مورد حمایت اوست.

ترامپ به خبرنگاران گفته او با همکاری تیک ‌تاک و دو شرکت آمریکایی اوراکل و فروشگاه بزرگ زنجیره ‌ای وا‌لمارت موافقت کرده است.

او پیش‌ تر فعالیت این شرکت چینی را به دلیل نگرانی ‌های امنیتی در آمریکا منع کرده بود. مقام‌ های امنیتی آمریکا گفته ‌اند نگرانند که داده ‌‌های جمع ‌آوری ‌شده توسط این برنامه چینی به دست حزب حاکم در پکن برسد.

تیک‌ تاک گفته است قرارداد جدید متضمن ملاحظات امنیتی آمریکاست. شرکت مالک این برنامه هم می‌ گوید در حال کار روی توافقی است که در تطابق با قوانین چین و آمریکا باشد.

برآورد می‌ شد تیک تاک در آمریکا نزدیک به 100 میلیون کاربر داشته باشد.

منع فعالیت دو نرم افزار تیک تاک و وی چت تازه ‌ترین تصمیم دولت ترامپ برای مقابله با افزایش قدرت چین به شمار می رفت.

تنش ‌ها میان چین و آمریکا در زمینه ‌های مختلفی نظیر اختلافات تجاری، اعتراضات هنگ‌ کنگ و مدیریت کووید19 در چین بالا گرفته است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.