نامزد نخست وزیر انگلیس در حزب محافظه کار یا دولت انگلیس هیچ نقش رسمی ندارد اما گزارش ‌های مداوم در مطبوعات حاکی از آن هستند که سیموندز بدون هیچ‌ گونه اختیار یا پاسخگویی، در اداره کشور نقشی محوری دارد.

 

به گزارش جماران، چند ماه است که دولت انگلیس درگیر نزاع ‌های قدرت داخلی بوده و این روند در زمان استعفای «دومینیک کامینگز» برجسته‌ ترین مشاور «بوریس جانسون» نخست وزیر این کشور در نوامبر 2020 که بعد از کناره گیری «لی کین» مدیر ارتباطات دولت رخ داد، به اوج خود رسید.

حال ایندیپندنت در گزارشی فاش کرده است که وضعیت در ساختمان شماره 10 خیابان داونینگ (دفتر نخست وزیری انگلیس) وحشتناک است و تلاش هایی برای جلوگیری از استعفای «دیوید فراست» نماینده انگلیس در مذاکرات برگزیت در جریان است، در حالی که «الیور لوئیس»، معروف به «سونیک»، معاون سابق فراست و رئیس واحد «نجات اتحادیه» پست اش را ترک کرده است و منابع آگاه از نزاع شدید بین جناح ها در ساختمان شماره 10 خبر می دهند.

این آخرین مورد آشفتگی از 9 روز پیش و با انتصاب «سیمون فین و هنری نیومن» در پست هایی در ساختمان شماره 10 آغاز شد. حال چه کسی در پس این انتصاب های جنجالی و پر سر وصداست؟ آری درست است نامزد بوریس جانسون که اصلا پستی در دولت در اختیار ندارد ولی کلیه امور کشور را کنترل می کند. 

«سیمون فین و هنری نیومن» دوستان صمیمی «کری سیموندز» هستند که به دو سمت مهم در دفتر نخست ‌وزیر منصوب شده‌ اند. یکی هنری نیومن، مشاور ارشد است و دیگری سیمونا فین، معاون جدید رئیس دفتر  نخست ‌وزیر که میزبان جشن‌ 30 سالگی خانم سیموندز بود.

 

000_1PG8WS

 

«کری سیموندز» نامزد نخست وزیر، در حزب محافظه کار یا دولت انگلیس هیچ نقش رسمی ندارد اما گزارش ‌های مداوم در مطبوعات حاکی از آن هستند که سیموندز بدون هیچ‌ گونه اختیار یا پاسخگویی، در اداره کشور نقشی محوری دارد.

او منتخب نیست، منصوب نشده است، هیچ اختیار قانونی یا طبق قانون اساسی برای تصمیم گیری در ارتباط با اینکه چه کسی مناصب دولتی را تصدی کند، ندارد ولی همه کاره است.

سیموندز در دادن سمت رسمی به «نیمکو علی» دوستش و فعال مقابله با ختنه زنان، در وزارت کشور و اخراج کردن چند دستیار دولت شامل دومینیک کامینگز، لی کین و «اولیور لوئیس» در ماه‌ های اخیر نقش داشته است.

لوئیس در روزهای اخیر نقش اش به عنوان رئیس واحد «نجات اتحادیه» در دولت انگلیس (مشاور بوریس جانسون در امور اتحادیه)  کمتر از دو هفته از حضورش در این سمت ترک کرده و بر اساس گزارش ‌ها گفته که افراد دیگر در دولت انگلیس سبب شدند که سمت او «غیر قابل دفاع» شود.

گمانه زنی ‌های زیادی در رسانه ‌ها شده مبنی بر اینکه استعفای لوئیس جدیدترین مثال از اختیار در حال گسترش سیموندز است و کارمندان حامی خروج از اتحادیه اروپا در حلقه نزدیک به بوریس جانسون در حال پاکسازی شدن بوده و دوستان سیموندز جانشین آنها می ‌شوند.  خانم سیموندز در برکناری دومینیک کامینگز هم نقش داشته است.

​گزارش شده که موج استعفاها از سوی اعضای فراکسیون «رای به جدایی» به سبب جلوگیری از ارتقای کین به سمت رئیس دفتری از سوی سیموندز راه افتاد.

حال رئیس یک اندیشکده محافظه کار انگلیسی خواهان تحقیقات درباره اعمال نفوذ نامزد بوریس جانسون بر دولت این کشور شده است.

«بن هریس-کوئینی» رئیس این اندیشکده محافظه کار انگلیسی تحت عنوان «گروه بو» خواستار تحقیقات مستقل در خصوص نفوذ کری سیموندز در پشت صحنه دولت انگلیس شده است. چهره ‌های محافظه ‌کار شاخصی نظیر «نورمن تبیت و نورمن لامونت» از حامیان گروه بو هستند.

گروه بو خواهان بررسی قضایی و تحقیقات دولت نسبت به آنچه شد که نقش غیرمنتخب و غیر قابل حساب سیموندز خواند.

هریس کوئینی تاکید کرد که «مردم با پارتی بازی بسیار مخالفند و هیچ کس نباید بدون پاسخگویی به مردم کشورمان را اداره کند. عدم شفافیت درباره موقعیت و اختیارات خانم سیموندز، و بی ‌اطمینانی از اینکه او قدرتی در اداره امورات دولت ندارد، به طور بالقوه خطرات بزرگی برای دولت، حزب محافظه‌ کار و ملت به وجود می‌ آورد. مردم نسبت به خویشاوندسالاری بسیار حساس هستند. دموکراسی در انگلیس امر مقدسی است و باید همیشه مقدس باشد. هیچ کس نباید بدون پاسخگویی در برابر مردم، در اداره کشور ما نقش داشته باشد.»

هریس کوئینی گفت برخی قانونگذاران حزب محافظه کار  از این که کری سیموندز بازخورد خوبی در حوزه‌ های انتخابیه آنها ندارد، نگران هستند.

یک وزیر سابق انگلیس گفته است گروه بو به دنبال پاسخ به سوال‌ های مطرح شده از سوی بسیاری از قانونگذاران حزب محافظه کار در خصوص این است که در دولت انگلیس دقیقا چه اتفاقی دارد، می ‌افتد.

این وزیر گفته است: سوءظن من این است که اولیور لوئیس قربانی ترجیح سیموندز به «هنری نیومن» است. اما او یک مرد درخشان فوق ‌العاده است که جایگاه بالایی در حزب دارد. او به خوبی با دیوید فراست مذاکره کننده برگزیت کار کرده بنا بر این مشاهده جدا شدن آنها خوب نیست.

اما هم ‌پیمانان بوریس جانسون به گروه بو حمله، و عنوان کردند که این عادی است که نخست وزیر با شریک زندگی ‌اش به ویژه با توجه به اینکه سیموندز مدیر ارتباطات حزب محافظه کار بوده، مشورت کند.

«جان ردوود» قانونگذار ارشد حزب محافظه کار انگلیس درخواست برای انجام تحقیقات را «یک ایده بسیار بد» خوانده و به «میل آن ساندی» گفت: نخست وزیر مسئول این ‌که چه کسی به او مشاوره می ‌دهد، است و او تقریبا می‌ تواند از هر کسی که دوست داشته باشد، مشورت بخواهد.

 

000_1RL3O3

 

اما گروه بو که با وجود پیوندهای محکم با حزب محافظه‌کار، از این حزب مستقل است، گفت که خانم سیموندز که نقش مشاور ویژه ندارد، در مقابل هیچ وزیری پاسخگو نیست.

این بدان معناست که سابقه او هیچ ‌گاه از نظر امنیتی مورد بررسی قرار نگرفته تا به او اجازه دسترسی به اطلاعات محرمانه دولت را داده شود.

این گروه گفت که باید تحقیقات به ‌طور علنی انجام شود، شهادت کارمندان فعلی و سابق دفتر نخست وزیر گرفته و سوابق و مکاتبات مربوطه منتشر شود.

گرچه تصویرپردازی سیموندز از سوی منتقدان به عنوان چهره‌ ای شبیه لیدی مکبث (یکی از شخصیت‌های نمایش‌نامهٔ مکبث اثر ویلیام شکسپیر) با اتهام انتقادات زن‌ ستیزانه نفی شده است، اما هیچ کس انکار نمی ‌کند که وی از نفوذ قابل توجهی فراتر از همسران نخست ‌وزیران پیشین برخوردار است.

خانم سیموندز مشتاق است که با برکناری پیشکسوتان کارزار خروج انگلیس از اتحادیه اروپایی، از جمله کامینگز و لوئیس، چهره دولت را تلطیف کند و به عنوان یک طرفدار محیط زیست، دولت را به سمت اجرای یک برنامه سبز هدایت کند. 

 

«کری سیموندز» کیست؟

کری سیموندز که سردبیر سابق ارتباطات عمومی حزب محافظه ‌کار و کنشگر حفظ منابع طبیعی است، از زمان همکاری در ستاد انتخاباتی بوریس جانسون برای انتخاب مجدد به عنوان شهردار لندن در سال 2012، با او آشنا شد. این زوج اولین بار در سال 2019 در ارتباطی عاطفی با یکدیگر دیده شدند.

 

9CF2E728-0081-4EE3-BF2E-779977B01439

 

جانسون 56 ساله و سیموندز 32 ساله وقتی سال 2019 با هم به دفتر نخست ‌وزیری نقل مکان کردند تاریخ ساز شدند چرا که اولین زوج غیرمتاهلی هستند که به طور رسمی در کاخ نخست‌ وزیری زندگی می ‌کنند.

نشریه سان به نقل از یکی از مقامات دفتر نخست ‌وزیری گفت: «بوریس و کری هر دو از این خبر بی ‌نهایت خوشحال هستند. هر دوی آنها چند وقتی بود که از آن مطلع بودند ولی سعی کردند آن را مخفی نگاه دارند تا بارداری نمایان ‌تر شد. این خبر نشان می ‌دهد چرا او اخیرا کمتر جلوی چشم‌ ها ظاهر شده بود. کری هم به شدت خوشحال است و او هم به کار روی پروژه‌ های محیط ‌زیستی خود ادامه می‌ دهد.»

با توجه به وقوع سیل ‌های شدید در سراسر کشور و احتمال شیوع ویروس کرونا در انگلیس، بسیاری زمان ‌بندی اعلام این خبر را زیر سوال بردند.

همه ‌گیری کرونا برنامه‌های بوریس جانسون را برای ازدواج با سیموندز در سال 2020 به تعویق انداخت. سیموندز در آوریل گذشته تنها 17 روز پس از ترخیص جانسون از بیمارستان بر اثر ابتلا به کرونا، پسرشان «ویلفرد لاوری نیکلاس جانسون» را به دنیا آورد.

 

boris-carrie-baby-wilfred

 

پوشک عوض کردن این کودک در آن زمان به سوژه رسانه های انگلیس بدل شد. نخست وزیر انگلیس گفت که در دوران قرنطینه سراسری «کلی پوشک عوض کرده است» در حالی که قبلاً به نظر می ‌آمد چندان تمایلی ندارد که بگوید به تمیز کردن پسر تازه متولد شده ‌اش کمک می‌ کند یا نه.

قبل از آن که ویلفرد به دنیا بیاید «هالی ویلوبی و فیلیپ شافیلد» در برنامه «این بامداد» شبکه آی‌ تی ‌وی از این سیاست ‌مدار پرسیده بودند آیا برای عوض کردن پوشک نوزاد آمادگی دارد؟

در آغاز به نظر می ‌رسید که میل ندارد بگوید به چنین کاری تمایل دارد اما سرانجام گفت: چنین انتظاری دارم.

نخست وزیر به هنگام بازدید از مدرسه‌ ای در هرتفوردشایر گفت: «خوب است که بدانید کلی پوشک عوض کرده‌ ام.»

این کودک، اولین فرزند خانم سیموندز و ششمین فرزند نخست ‌وزیر است، البته ششمین کودکی که به طور علنی به پدر آنها بودن اذعان کرده است.

بوریس جانسون 4 فرزند از همسر سابق خود، «مارینا ویلر»، دارد و دختری که حاصل یک رابطه خارج از ازدواج است، ولی برخی همچنین معتقدند که او فرزند دیگری نیز خارج از ازدواجش داشته است.

پیشتر در ماه فوریه، بعد از این که زوج سابق به توافق بر سر امور مالی رسیدند، قاضی یک دادگاه خانواده به خانم ویلر اجازه داد تا برای اجرایی ساختن طلاق اقدام کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.