پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

جنایت انگلیس در حق یمنی ها؛

خون بها یا کمک؟!

انگلیس به کودکان یمنی مبتلا به سوءتغذیه کمک می کند تا آنها بعدها توسط سلاح های انگلیسی کشته شوند.

 

به گزارش جماران، «جورج گالووی» نماینده پیشین پارلمان انگلیس و سیاستمدار منتقد دولت در مطلبی در راشاتودی نوشت: بدبینی به دولت انگلیس پایانی ندارد. تأیید بسته های کمک چند میلیون پوندی برای یمن جنگ زده ضمن تسهیل حملات سعودی ها خیانت در بالاترین حد است.

«دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس در مورد کمک 14 میلیون پوندی دیگری به یمن غرق در قحطی، وبا و ویران شده، مطمئناً نمونه عالی «دیه و خون بها»است. این رقم جدید، کل کمک های مالی انگلیس به کشور جنگ زده یمن را از سال 2015 به بیش از 1 میلیارد پوند می رساند - و 214 میلیون پوند آن تنها در سال 2020 بوده است.

اینکه تقریباً 5 میلیارد پوند فروش تسلیحات انگلیسی به عربستان سعودی در همین بازه زمانی انجام شده است، نکته دومی است که دولت امیدوار است شما از آن مطلع نشوید. زیرا البته بیشتر این سلاح ها توسط عربستان سعودی، ثروتمندترین کشور خاورمیانه، علیه یمن، فقیرترین کشور در خاورمیانه استفاده شده است.

اما حتی اگر کمک انگلیس به معنای واقعی کلمه به میلیون ها کودک مبتلا به سوءتغذیه کمک کند - که بسیاری از آنها به دلیل محاصره مواد غذایی در بندر عدن توسط عربستان سعودی و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس با پشتیبانی کامل آمریکا و انگلیس دچار گرسنگی شده اند - این فقط مردم را نجات خواهد داد تا آنها بعدها توسط سلاح های انگلیسی کشته شوند.

خیلی از مردم انگلیس این ها را نمی دانند. هنوز تعداد کمی می دانند که انگلیس در حال حاضر نیروهایی در مرز عربستان و یمن دارد تا از پادشاهان سعودی در برابر به اصطلاح «تجاوز یمن» محافظت کند.

این کار مانند اقدام هیتلر است که در هنگام حمله رعد آسا بسته های غذایی را در  لندن می اندازد. این عمیق ترین بدبینی است، حتی طبق معیارهای انگلیس.

یمن البته یک مستعمره سابق انگلیس است. چند روز پیش سالگرد پایان این استعمارگری بود. سی ام ماه نوامبر هر سال در یمن روز «یوم الجلا» نامیده شده. در این روز و پس از یکصد سال از اشغال، آخرین نظامی انگلیسی از جنوب یمن بیرون رانده شد. مردم یمن 50 سال قبل با خیزش خود، انگلیسی‌ ها را از کشورشان اخراج کردند.

از 20 ژوئن 2019 تا ماه گذشته 87 پروانه صادرات سلاح به عربستان از سوی انگلیس صادر شده است.

انگیس فروش سلاح به عربستان را مجددا آغاز می‌ کند. این در حالی است که سال گذشته ممنوعیت فروش تسلیحات به عربستان به دلیل نقض حقوق بشر در یمن ممنوع شده بود.

دولت انگلیس با نادیده انگاشتن جنایات جنگی عربستان سعودی، مجوز فروش مجدد سلاح به ارتش سعودی را اعلام کرد. فروش تسلیحات به عربستان از سوی انگلیس از 20 ژوئن سال گذشته متوقف شده بود.

جنگ یمن با حمایت آمریکا و انگلیس از عربستان در حالی آغاز شد که شمار قربانیان یمنی از صد هزار نفر فراتر رفته و میلیون ‌ها خانواده طی این مدت آواره شدند.

عربستان سعودی و امارات مهمترین کشورهای ائتلافی هستند که بیش از 6 سال است مناطق مختلف یمن را هدف حمله قرار داده اند. شدت این حملات به حدی بود که سازمان ملل متحد آن را «بزرگترین بحران انسانی معاصر» خوانده است. برخی از کشورها از جمله آلمان در واکنش به این حملات، موقتا صادرات سلاح به عربستان سعودی را متوقف کردند.

اما با وجود این شرایط بحرانی، تنها کاری که دومینیک راب در حال حاضر انجام می دهد ارسال چسب برای زخم های به شدت عمیق، و تابوت برای کسانی است که وسع خرید آن را ندارند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.