رئیس جمهور آمریکا با انتشار ویدیوئی در توئیتر آغاز واکسیناسیون ضد کرونا در آمریکا را اعلام کرد.

 

به گزارش جماران به نقل از رویترز، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا شب گذشته اعلام کرد که واکسیناسیون مردم این کشور ضد کرونا با استفاده از واکسن «فایرز» طی کمتر از  24 ساعت آینده آغاز می شود.

ترامپ در ویدیوئی که در حساب خود در توئیتر منتشر کرد گفت: کشور ما امروز معجزه پزشکی محقق کرد. واکسن امن و تأثیر گذار در فقط 9 ماه ساخته شد.این یکی از بزرگترین دستاوردهای علمی در تاریخ است.

ترامپ از اعلام موافقت سازمان غذا و داروی آمریکا با استفاده از واکسن فایرز ابراز رضایت کرد.سازمان غذا و داروی آمریکا روز جمعه اعلام کرد که مجوز استفاده از واکسن ضد کرونای شرکت فایرز را صادر کرده است.

وی افزود: در عمل ارسال واکسن به همه ایالت ها را آغاز کردیم و واکسیناسیون در کمتر از 24 ساعت دیگر آغاز می شود.

ترامپ تأکید کرد که واکسن های «فایرز» و «مودرنا» موفق بوده اند و این دو واکسن امن هستند.

وی تصریح کرد که این دو واکسن کارایی 95درصدی خود را ثابت کرده اند و این بسیار بیشتر از توقع هاست.

پیش از این روزنامه واشنگتن پست روز گذشته- جمعه- نوشت که کاخ سفید  به « استیفان هان»رئیس سازمان غذا و داروی آمریکا دستور داده است یا مجوز استفاده از واکسن «فایرز-بیون تک» را بدهد یا از مقام خود استعفا دهد.

روز پنجشنبه رویترز گزارش داد که سازمان غذا و داروی ایالات متحده متشکل از متخصصان مشاور دولت، روز پنج‌شنبه با استفادۀ گسترده از واکسن کرونای ساخته شده توسط شرکت فایزر برای واکسیناسیون عمومی در این کشور موافقت کرد. به این ترتیب آمریکا تنها یک گام دیگر با آغاز واکسیناسیون عمومی برای جلوگیری از ابتلا به کووید۱۹ که تا کنون حدود ۳۰۰ هزار کشته در این کشور برجای گذاشته، فاصله دارد.

جلسۀ رای گیری این کمیته با ۱۷ رای موافق، ۴ مخالف و یک رای ممتنع به پایان رسید و بر اساس آن مشاوران نتیجه گرفتند که واکسن ساخته شده توسط فایزر و شریک آلمانی آن بیون‌تک، برای استفاده اضطراری در بزرگسالان و نوجوانان بالای ۱۶ سال سن ایمن و موثر به نظر می‌رسد.

به این ترتیب اکنون همه نگاهها به سمت تصمیم گیرندگان نهایی در سازمان غذا و داروی آمریکاست و انتظار می‌رود با اعلام نظر آنها که به گفته دکتر پیتر مارکس، مدیر بخش واکسن این سازمان حداکثر تا یک‌هفته دیگر اعلام خواهد شد، واکسیناسیون عمومی آغاز شود.

تایید این واکسن از سوی کمیته مشورتی در حالی انجام می‌شود که واکنش آلرژیک تزریق این واکسن به دو نفر در انگلیس، پرسش‌هایی را درباره سطح ایمنی آن مطرح کرده بود. کمیته مشاوران اعلام کرد که بر اساس بررسی‌های آنها، فواید استفاده از آن بیش از خطرات احتمالی آن است.

این تصمیم در حالی گرفته شده که شمار مبتلایان به کووید۱۹ در ایالات متحده بطور قابل توجهی رو به افزایش است و تا کنون آلوده شدن بیش از ۱۶ میلیون نفر به ویروس کرونا در این کشور تایید شده است.

شرکت فایزر اعلام کرد که تا پایان ماه دسامبر سال جاری میلادی، حدود ۲۵ میلیون دوز از این واکسن را در اختیار ایالات متحده قرار خواهد داد؛ واکسن‌هایی که در اولین مرحله به کارکنان بخش مراقبت‌های بهداشتی، سالمندان و افرادی که در معرض خطر بیشتری هستند تزریق خواهد شد.

سازمان غذا و دارو هفته آینده نیز دومین واکسن موفق را که از توسط شرکت مدرنا ساخته شده بررسی خواهد کرد.

متخصصان امیدوارند که با آغاز واکسیناسیون عمومی به کمک این دو واکسن، ایالات متحده بتواند بر شیوع کرونا غلبه کند؛ اگرچه بر این باورند که برای عملی شدن این خواسته و رسیدن به مرحله مصونیت جمعی، دست‌کم ۷۰ درصد از جمعیت این کشور باید واکسینه شوند.

برای رسیدن به این نقطه، هنوز باید ماهها انتظار کشید و آمریکایی‌ها همچنان باید به استفاده از ماسک ادامه دهند.

پیش از این نهادهای نظارتی در کشورهای انگلیس و کانادا استفاده گسترده از این واکسن را در کشورهایشان تایید کرده بودند و بر این اساس دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده از سازمان غذا و دارو شکایت داشت که در این زمینه بسیار کند عمل می‌کند.

در همین حال، «آنتونی فاوچی» مدیر موسسه آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا که از اعضای ارشد تیم مقابله با کووید-۱۹ در ایالات متحده آمریکا است درباره واکسن فایزر-بیون‌تک و اثربخشی آن گفت: « داشتن واکسنی با سطح ۹۵ و ۹۴ درصد اثربخشی واقعا چشمگیر است. ما از نتایج به دست آمده بسیار دلگرم هستیم.»

وی همچنین بر این باور است که رسیدن به وضعیت ایمنی گله‌ای تا پاییز و رسیدن به «حالت عادی» تا پایان سال ۲۰۲۱ امکان‌پذیر است.

ایمنی گله‌ای یا جمعی زمانی اتفاق می‌افتد که بخش بزرگی از جمعیت یک کشور پس از ابتلا به بیماری عفونی یا پس از واکسینه شدن به یک عامل عفونی مصونیت پیدا کنند.

دکتر فاوچی در همین حال در توضیح رسیدن به وضعیت ایمنی گله‌ای چنین گفت: «بر این باوریم که احتمالا لازم است ۷۵ درصد از مردم کشور یا بیشتر از این را واکسینه کرد تا به سطحی از ایمنی گله‌ای دست یابیم که بتواند برای تمامی افراد جامعه چتر حمایتی باشد.»

فاوچی در پاسخ به سوالی درباره سیاست‌های دولت جو بایدن در مدیریت ویروس کرونا نیز گفت: « بایدن بسیار پیگیر علم و داده‌های علمی و شواهد علمی است، بنابراین تصور می‌کنم که این طرح در همراهی دولت جدید بر مدار علمی پیش برود.»

این متخصص امور بیماری‌های عفونی همچنین تاکید کرد:«دستیابی به واکسن آماده توزیع آنهم در کمتر از یکسال از زمان شناسایی ویروس واقعا یک شاهکار بی‌سابقه است. تمامی این تصمیم‌گیری‌ها[ برای تولید واکسن] از سوی نهادهای مستقل اتخاذ شده، بدون هرگونه دخالت سیاسی و یا هر دخالت دیگری.»

ایالات متحده آمریکا اکنون در صدر کشورهایی قرار دارد که از شیوع ویروس کرونا آسیب جدی دیدند به طوری که تا کنون300 هزار مورد فوتی در این کشور در اثر ابتلا به کرونا ثبت شد و شمار مبتلایان نیز نزدیک به 16 میلیون نفر شده است.

 

یافته های جدید درباره کرونا

در تحولی جدید، محققانی که درباره کرونا تحقیق می‌کنند روز گذشته-جمعه- ۱۱ دسامبر (۲۱ آذر) اعلام کردند که پنج ژن اصلی با شدیدترین نوع ابتلا به کووید-۱۹ مرتبط هستند. آن‌ها در این تحقیق به چندین داروی موجود در بازار اشاره کردند که می‌تواند مورد استفاده این افراد مبتلا قرار گیرد.

این محققان روی دی‌ان‌ای(DNA)، دو هزار و ۷۰۰ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ که در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های سراسر انگلیس بستری بودند، مطالعه کردند. آن‌ها دریافتند که پنج ژن درگیر در دو فرایند مولکولی-ایمنی ضد ویروسی و التهاب ریه، نقش اساسی در موارد شدید ابتلا به کووید-۱۹ دارند.

«کنت بایلی» مشاور دانشگاهی در دانشگاه ادینبرو اسکاتلند که در این تحقیق حضور داشت، گفت: «نتایج این تحقیق بلافاصله مشخص می‌کند که چه داروهایی باید در بالای فهرست برای آزمایش‌های بالینی قرار گیرد.»

وی در معرفی این پنج ژن گفت: «ژن‌ها با نام‌های IFNAR2, TYK2, OAS1, DPP9 و CCR2 تا حدی توضیح می‌دهند که چرا برخی از افراد مبتلا به نوع شدید کووید-۱۹ می‌شوند در حالیکه افراد دیگر تحت تاثیر ویروس قرار نمی‌گیرند.»

نتایج ژنتیکی ما یک نقشه راه را از طریق پیچیدگی علائم ایمنی فراهم می‌کند و مسیر رسیدن به اهداف اصلی دارویی را نشان می‌دهد.

وی افزود: «نتایج ژنتیکی ما یک نقشه راه را از طریق پیچیدگی علائم ایمنی فراهم می‌کند و مسیر رسیدن به اهداف اصلی دارویی را نشان می‌دهد.»

این یافته‌ها که در مجله نیچر منتشر شده است، باید سرعت یافتن داروهای بالقوه برای درمان کووید-۱۹ را بیشتر کند. دانشمندان می‌توانند در این مسیر آزمایش‌های بالینی روی داروهایی را انجام دهند که مسیرهای ضد ویروسی و ضد التهابی خاص را هدف قرار می‌دهند.

آقای بایلی گفت در میان داروهایی که بیشترین اثربخشی را دارند باید گروهی از داروهای ضد التهاب با نام مهارکننده‌های JAK را قرار داد که شامل داروی ضد آرتریت باریسیتینیب می‌شود که شرکت داروسازی ایلای لی‌لی آن را تولید می‌کند.

وی تاکید کرد که می‌توان تنها چند داروی محدود را همزمان آزمایش کرد بنابراین انجام یک انتخاب صحیح باعث نجات جان هزاران نفر خواهد شد.

تاکنون استفاده از چه داروهایی در درمان کرونا موثر بوده است؟

این گروه تحقیقاتی همچنین دریافتند که افزایش فعالیت ژن زنجیرهٔ بتای گیرندهٔ اینترفرون آلفا/بتا یا IFNAR2 می‌تواند در برابر کووید-۱۹ محافظت ایجاد کند چراکه احتمالا اثر درمانی ناشی از داروی اینترفرون را تقلید می‌کند.

داروهای مختلفی که در بازار موجود هستند، در آزمایش بالینی از نظر توانایی مقابله با کووید-۱۹ مورد بررسی قرار می‌گیرند که از جمله آن‌ها می‌توان به اینترفرون بتا-۱ای، آنتاگونیست گیرنده اینترلوکین-۱، ساریلوماب با نام تجاری کنزارا تولیدی شرکت سانوفی اشاره کرد.

در حال حاضر از یک داروی استروئیدی با نام دگزامتازون و یک داروی ضد ویروسی با نام رمدسیویر ساخت شرکت گیلئاد در درمان بیماران کووید-۱۹ به عنوان داروهای مجاز استفاده می‌شود گرچه استفاده از رمدسیویر در موارد شدید ابتلا توصیه نشده است.

ماه گذشته سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا داروی آنتی‌بادی شرکت ایلای لی‌لی را برای بیمارانی که در بیمارستان بستری نیستند و به دلیل سن یا سایر شرایط در معرض خطر هستند تایید کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.