در اینجا مجموعه ای از 12 زن مطرح و برجسته در جهان در سال 2020 را ارائه می کنیم.

 

به گزارش جماران، هر ساله در ماه دسامبر، مجله «فایننشال تایمز ویک اند» (FT Weekend Magazine) بخش ویژه ای را به شماری از تاثیرگذارترین و بانفوذترین زنان سال از سراسر جهان اختصاص می دهد.

البته فهرست ما جامع و کامل نیست و هر ساله تعداد زنانی که شایسته معرفی هستند بیش از آن چیزی است که ما ممکن است داشته باشیم. 

در اینجا مجموعه ای از 12 زن مطرح و برجسته در سال 2020 ارائه شده و از خوانندگان فایننشال تایمز خواسته یکی را برگزینند:

 

«آنگلا مرکل»، صدر اعظم آلمان

 

با نام تولد «آنگِلا دوروتِئا کاسنِر» متولد 17 ژوئیهٔ 1954 از سال 2005 صدراعظم آلمان بوده و در این مدت، قدرتمندترین زن جهان نیز خوانده شده ‌است.

 

مرکل

 

او همچنین از سال 2000 تا 2018، رهبر حزب راست میانه‌ گرای اتحادیه دموکراتیک مسیحی (CDU) بوده‌است. مرکل، رهبر واقعی اتحادیه اروپا، و قدرتمندترین زن جهان خوانده شده، و بسیاری از مفسران، او را رهبر جهان آزاد توصیف کرده‌ اند.

در سال 2020 با افزایش پوپولیسم در سراسر اروپا، و پاره کردن توافق نامه های بین المللی توسط ترامپ، مرکل در برابر حزب افراطی AfD (آلترناتیو برای آلمان) ایستاد و به رهبر بالفعل غرب لیبرال تبدیل شد. وی بر یکی از نبردهای موثر اروپا علیه ویروس کرونا نظارت داشت و نیروی محرک در پس تأسیس صندوق بهبودی اتحادیه اروپا بود. او در میان سیاستمداران غولی محسوب می شود.

آنگلا مرکل در میانه همه گیری کووید 19 با تمرکز بر علم و رفاه شهروندان، آلمان را مدیریت کرد و از تعلیق بیزاری مشهور آلمانی ها برای کسری بودجه های بزرگ نهراسید.

 

«جاسیندا آردرن»، نخست وزیر نیوزیلند

 

«جسیندا کیت لورل آردِرْن» متولد 26 ژوئیه 1980 سیاستمدار نیوزیلندی است که نخست ‌وزیر نیوزیلند و رهبر حزب کارگر است. وی پیشتر رهبر اپوزیسیون در نیوزیلند بوده ‌است. اولین بار در انتخابات سراسری 2008 به عنوان نماینده ‌ای فهرستی وارد پارلمان شد. در 19 اکتبر 2017 حزب کارگر نیوزیلند با حزب نخست، نیوزیلند متحد شد تا دولت ائتلافی تشکیل دهد و حزب سبزهای نیوزیلند هم از آن حمایت کرد. در روز 20 اکتبر آردرن، اعلام کرد که عنوان نخست ‌وزیری را می ‌پذیرد.

 

جاسیندا

 

وی در سن 37 سالگی جوانترین زن رئیس حکومت در جهان شد. بعداً آردرن هنگام تولد دخترش در 21 ژوئن 2018 به عنوان دومین رئیس دولت منتخب جهان برای زایمان در حین کار خود (پس از بی‌نظیر بوتو) شد.

در سال 2020 که جهان در حال درک این موضوع است که همدلی اولویت لازم برای رهبری است، مدیریت همه گیری کرونا توسط  نیوزیلند همه منفی بافان را به سکوت واداشت.

جاسیندا آردرن به سرعت عواقب احتمالی کووید 19 را فهمید و درک کرد که کرونا، آنفولانزا نیست. او موفق شد با مدیریت صحیح خود تعداد موارد ابتلا را محدود کند و بیماری را در نیوزیلند ریشه کن کند. او این کار را برخلاف برخی دیگر از رهبران - عمدتاً مرد - با تواضع و بدون غرور انجام داد.

 

«اوزلم تورچی» مدیر ارشد پزشکی و مالک شرکت «بیون تک»

 

این داستان بسیار زیبایی است: دو مهاجر با استعداد [تورچی و همسرش «اوگور شاهین»] عاشق یکدیگر شدند و در حال ساخت اولین واکسن علیه ویروس کرونا - یک تهدید واقعاً جهانی - هستند. و او دانشمند ارشد شرکتی است که خود مالک آن است.

 

اوزلم

 

شاهین و اوزلم شرکت بیون تک را در سال 2008 با حمایت مالی مؤسسه بیل گیتس و به ارزش 55 میلیون دلار تاسیس کردند.

اوزلم پزشک، ایمونولوژیست و بازرگان ترک-آلمانی، دختر یک پزشک ترکیه‌ ای است که به آلمان آمد و زندگی خود را وقف کار در آزمایشگاه [پزشکی] کرد.

وی بنیانگذار و مدیر ارشد پزشکی بیون‌ تک، رئیس انجمن ایمنی درمانی سرطان (CIMT)، رئیس کلاستر برای مداخلات ایمنی فردی (Ci3) و مدرس دانشگاه یوهانس گوتنبرگ است.

تورچی پیشگام در ایمونوتراپی سرطان محسوب می‌ شود. در سال 2020، وی تحقیق خود را در زمینه یافتن واکسن علیه کروناویروس سندرم حاد تنفسی 2 آغاز کرد و در این تلاش با فایرز همکاری کرد. در 11 نوامبر سال 2020، فایرز گزارش داد که واکسن کووید 19 که توسط تورچی و تیم وی تهیه شده، که بیش از 90 درصد در پیشگیری از بیماری مؤثر است.

 

«کامالا هریس» معاون رئیس جمهور منتخب آمریکا

 

«کاملا دِوی هریس» متولد 20 اکتبر 1964 معاون رئیس‌ جمهور منتخب آمریکا است که از 20 ژانویه 2021 شروع به کار خواهد کرد.

 

کامالا هریس

 

او اولین معاون رئیس ‌جمهورِ زن و اولین معاون رئیس ‌جمهور رنگین ‌پوست این کشور به‌ شمار می‌رود. هریس از سال 2017 به عنوان سناتور تازه ‌کار آمریکا از ایالت کالیفرنیا تا 2020 مشغول به کار بود. او که از اعضای حزب دموکرات است، دومین زن سیاه‌ پوست و نخستین جنوب آسیایی آمریکایی است که به سنا راه یافت.

او از یک آشفته بازار عبور کرد تا اولین زنی باشد که بلیط برد در انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا را در اختیار دارد. 

او یک دست راست مهم در دولت جدید خواهد بود.

 

«استیسی آبرامز» سیاست مدار آمریکایی

 

متولد 9 دسامبر 1973، سیاستمدار، وکیل و رمان‌ نویس آمریکایی است که از 2011 تا 2017 رهبر اقلیت مجلس نمایندگان جورجیا بوده‌ است.

 

استیسی آبرامز

 

او که عضو حزب دموکرات، کاندیدای حزبش در انتخابات فرمانداری 2018 جورجیا بود، نتیجه را به «براین کمپ» واگذار کرد. او نخستین زن سیاهپوست کاندیدای یکی از احزاب اصلی آمریکا در انتخابات ‌های فرمانداری بود و در صورت پیروزی نخستین فرماندار زن سیاهپوست در کشور می ‌شد.

هفت سال پیش، وقتی خانم آبرامز هنوز نماینده مجلس ایالتی بود، «پروژه جورجیای جدید» را راه ‌اندازی کرد، سازمانی غیرانتفاعی که نام حدود 100 هزار رای‌ دهنده جدید را به ثبت رساند. او سپس سازمان «نبرد عادلانه» را بنیان گذاشت که هدفش مقابله با سلب حق رای است.  این فعال سیاسی به هر 159 ناحیه ایالت جورجیا سفر کرد، از جمله به جاهایی که پیش از او هیچ کاندید دموکراتی نرفته بود.

2020 سال استیسی آبرامز بود. از طریق کار او و افرادی مانند او در سایر ایالت های آمریکا، صدها هزار نفر که به طور فعال از رای دادن دلسرد شده بودند، از همه لاک خود خارج شده و موفق شدند «جورجیا و پنسیلوانیا» را به سمت بایدن سوق دهند. این یک تلاش پایدار و قدرتمندانه بوده است که فضای سیاسی در آمریکا را به اندازه کافی تغییر داد تا ترامپ برای دومین بار رای نیاورد. او بیش از هر شخص دیگری برای این بیداری سیاسی و سخت کوشی مقاومت کرد.

استیسی آبرامز امسال مبارزات بسیار خارق العاده ای را برای جذب آراء به نفع دموکرات ها در جورجیا آغاز کرد. و توانست جورجیا را از ایالتی «قرمز»، در انتخابات اخیر «آبی» کند. قد و قامت وی در حزب دموکرات غیرقابل پیش بینی است، اثربخشی او در شناسایی و مقابله با تلاش برای سرکوب رای گیری در میان اقلیت ها در آمریکا بی سابقه است.

فعالیت‌ های سیاسی به کنار، او تا به حال 8 رمان نیز با نام مستعار «سلینا مونتگومری» منتشر کرده است.

 

مادران شاغل

 

همه مادران شاغل، کاندید بانفوذترین زنان هستند زیرا آنها از قدرت و انعطاف پذیری دیوانه کننده ای برخوردار بوده اند در حالی که این مسئله کاملاً واضح است که الگوهای جنسیتی دیگر پایدار نیستند. جامعه نیاز به تغییر اساسی دارد.

 

مادران شاغل

 

مادران شاغل شایسته شناخت هستند. در ماه آوریل، تعداد زیادی از افراد به منزلشان فرستاده شده اند، تا یا دورکاری کنند و یا با کاهش حقوق هیچ کاری انجام ندهند. سپس آنها مجبور بودند زمان و تلاش قابل توجهی را صرف مدیریت همزمان آموزش همه بچه ها در منزل کنند.

این نگران کننده است که برای تمام پیشرفت های جامعه، هنوز هم پیش فرض این بود که تحصیلات به دست مادران بیفتد.

شاید یک مشکل در جهان اول باشد، اما کار کردن از 5 صبح تا 7 صبح و سپس 7 بعد از ظهر تا نیمه شب شب برای بچه ها کار کوچکی نیست و شایسته تقدیر است.

 

«تسای اینگ ون»، رئیس جمهور تایوان

 

«تسای اینگ-ون» متولد 31 اوت 1956 یک سیاست ‌مدار، وکیل، و استاد دانشگاه اهل تایوان است. وی از 26 مه 2016 هشتمین و نخستین رئیس‌ جمهور زن تایوان می ‌باشد و از اعضای حزب پیشروی دموکرات است.

 

تسای اینگ-ون

 

سای اینگ-ون، از مخالفان سرسخت سیاست موسوم به «یک کشور و دو سیستم» و نزدیکی سیاسی به جمهوری خلق چین است

رئیس جمهور تایوان در ایجاد شور و شوق در انتخابات ماه ژانویه بسیار خوب عمل کرده و تصمیمی عالی برای ممنوعیت ورود از چین در اوایل همه گیری کرونا گرفت و تایوان را به یکی از قوی ترین اقتصادهای امسال تبدیل کرد (بدون کاهش تولید ناخالص داخلی سالانه).

از نظر سیاسی، وی در سال جاری در مقابل فشارهای پکن در حالی که چین را آزرده خاطر نکرد، ایستادگی کرد و بدین ترتیب از تشدید تنش ها جلوگیری کرد. 

 

«روث بیدر گینزبرگ» قاضی فقید دیوان عالی آمریکا

 

«روث جوان بِیدِر گینزبرگ» متولد 15 مارس 1933 در نیویورک – درگذشته 18 سپتامبر 2020 در واشنگتن دی.سی.) قاضی دستیار در دیوان عالی آمریکا بود.

 

روث

 

وی توسط بیل کلینتون کاندید شد و در 10 اوت 1993 آغاز به کار کرد. روث گینزبرگ، دومین زن قاضی عالی پس از «سندرا دی اوکانر» بود. او به عنوان یک قاضی لیبرال در دادگاه عالی شناخته می ‌شد و یهودی بود.

او یک بار و برای همیشه تصورات مربوط به جنسیت و برابری را تغییر داد.

گینزبرگ عمر خود را صرف حقوق شهروندی، و سبک رهبری اش کرد.

 

«الکساندریا اکاسیو کورتز» سیاست مدار آمریکایی

 

«الکسَندریا اُکاسیو-کورتز» متولد 13  اکتبر 1989 فعال سیاسی، آموزگار، سازمان ‌دهنده جامعه و سیاستمدار آمریکایی است.

 

الکسندریا اوکاسیو کورتز

 

در تاریخ 26 ژوئن 2018، اُکاسیو-کورتز با شکست «جوی کراولی» یکی از اعضای با سابقه کمیتهٔ مجلس دموکرات ‌ها، در حوزه انتخابی چهاردهم نیویورک، برنده انتخابات حزب دموکرات در این منطقه شد. پیروزی که از آن به عنوان بزرگ ‌ترین شکست غیرمنتظره در انتخابات میان ‌دوره ‌ای سال 2018 یاد می‌ شود.

 او جوان ‌ترین نماینده زن کنگره در تاریخ آمریکاست.

کورتس نوعی سیاستمدار تحول آفرین است که در هر نسل تنها یک بار می آید.

 

«کی کی شایلاجا» سیاستمدار هندی

 

سایلاجا

 

شایلاجا متولد 20 نوامبر 1956، وزیر بهداشت و رفاه اجتماعی ایالت «کرالا» برای دستیابی به نتایج قابل توجه بهداشتی در مبارزه هند علیه کووید 19 معروف است.

 

«تیلور سوئیفت»، موسیقیدان

 

«تیلور آلیسون سوئیفت» متولد 13 دسامبر 1989) خواننده و ترانه ‌سرای آمریکایی است. او برای آهنگ ‌های روایتی درباره زندگی شخصی ‌اش شناخته شده ‌است، که پوشش گسترده ‌ای از رسانه ‌ها و نقدهای مثبتی دریافت کرد.

 

unnamed (1)

 

او دریافت کننده جوایز مختلف از قبیل 10 جایزه گرمی، یک جایزه امی و دارای هشت رکوردهای جهانی گینس است. او به ترتیب پرجایزه‌ترین فرد و زن در جوایز موسیقی آمریکا (29 جایزه) و جوایز موسیقی بیلبورد (23 جایزه) است. او سه بار (در سال ‌های 2010، 2015، 2019) توسط تایم به عنوان یکی از 100 فرد تأثیرگذار در جهان انتخاب شده‌ است. 

تیلور سوئیفت به دلیل ادامه کارش در صنعت موسیقی برای برجسته کردن نابرابری های آن است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.