رئیس سازمان بهداشت جهانی گفت: بسیاری از کشور‌ها با نادیده گرفتن و اجرا نکردن راه ‌های اثبات شده در کاهش خطر (ویروس کرونا) در حال از دست دادن نتایجی هستند که حاصل شده است.

 

به گزارش جماران، سازمان جهانی بهداشت هشدار داده که کرونا همچنان خطرناک است و اوضاع ممکن است از این نیز بدتر شود و بسیاری از کشورها از جمله آمریکا در مسیر نادرستی قرار دارند. آمریکا همچنان در صدر کشورهای گرفتار این بیماری قرار دارد.

«تدروس آدهانوم» دبیرکل این نهاد بین‌ المللی در کنفرانس مطبوعاتی آنلاین در ژنو گفت: «بگذارید به صراحت بگویم که بسیاری از کشورها در مسیر نادرستی حرکت می‌ کنند. کرونا همچنان دشمن شماره یک است اما بسیاری از کشورها و مردم این خطر را جدی نمی ‌گیرند.»

او گفت چنانچه مردم به اندازه کافی مراقب و محتاط نباشند، شیوع کرونا می‌تواند «بدتر و بدتر و بدتر شود».

او گفت ضرورت دارد که همگان برخی مقررات را رعایت کنند: فاصله ‌گیری، شستن دست و زدن ماسک. 

دبیرکل سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد: وضعیت در آینده نزدیک عادی نخواهد شد.

وضعیت وخیم در آمریکا

در ایالت کالیفرنیا، پرجمعیت ‌ترین ایالت آمریکا، به دلیل شیوع سریع بیماری و افزایش موارد تازه کرونا، بسیاری از مقررات سختگیرانه پیشین بازگشته است. سینماها باید بسته شوند؛ رستوران‌ ها اجازه ندارند در فضاهای بسته مشتری بپذیرند؛ برخی از «کانون‌های اپیدمی» مانند کلیساها، ورزشگاه ‌ها و آرایشگاه ‌ها باید بسته بمانند.

امروز در کالیفرنیا حدود 8500 نفر دیگر به کرونا مبتلا شدند و 72 نفر جان خود را از دست دادند. در این ایالت آمریکا تاکنون روی هم بیش از 320 هزار نفر به بیماری کووید19 مبتلا شده‌اند. در ایالت‌ هایی مانند فلوریدا، تگزاس و آریزونا نیز شمار افراد مبتلا به کرونا روزافزون است.

«آنتونی فائوچی» مشاور رسمی دولت آمریکا در امور مربوط به کرونا، عقیده دارد که برداشتن برخی از مقررات مرتبط با کرونا، در شیوع همه گیری در این کشور دخیل بوده است. او در برنامه‌ ای که مرکز پزشکی استنفورد برگزار کرده بود، گفت: «ما با کرونا سخت نگرفتیم اما این بیماری با ما سخت گرفت.»

فائوچی برآوردهای سازمان جهانی بهداشت را در مقابله با گسترش ویروس کرونا تایید نموده، رعایت جدی مقررات را به شکل اکید توصیه می ‌کند: با فاصله‌ گیری اجتماعی، شستشوی مرتب دست‌ ها، زدن ماسک به صورت و جلوگیری از اجتماعات بزرگ می‌ توان به تدریج بر بیماری غلبه کرد.

کاخ سفید با دیدگاه‌ های فائوچی موافقت چندانی ندارد و درست بر خلاف نظرات و رهنمودهای دانشمندان و کارشناسان حرکت می ‌کند. برخی از رسانه‌ های جمعی مانند واشنگتن پست و کانال خبری سی ‌ان ‌ان گزارش داده ‌اند که کاخ سفید با انتشار لیستی در پی آن است که ارزیابی ‌های نادرست و اشتباه ‌آمیز" فائوچی را به اثبات برساند و رهنمودهای او را بی ‌اعتبار جلوه دهد.

بنا به آخرین گزارش بنیاد علمی دانشگاه جانز هاپکینز شمار افراد مبتلا به بیماری کووید19 در سراسر جهان رو به افزایش است. بیش از 13 میلیون نفر تاکنون به ویروس کرونا مبتلا شده ‌اند؛ به عبارت دیگر ظرف پنج روز یک میلیون نفر دیگر به بیماری مبتلا شده‌ اند.

تاکنون بیش از 576 هزار نفر به علت ابتلا به ویروس کرونا درگذشته‌ اند.

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.