برخی منابع از احتمال انتصاب کوهن، قائم مقام پیشین مدیر سیا به سمت ریاست این سازمان خبر داده اند.

 

به گزارش جماران به نقل از نیویورک تایمز، به گفته برخی منابع آگاه از انتصاب های «جو بایدن» رئیس جمهوری منتخب آمریکا، «دیوید اس. کوهن» معاون سابق سیا، گزینه نخست وی برای انتصاب در سمت ریاست سازمان جاسوسی آمریکا است.

البته بایدن هنوز تصمیم نهایی را اتخاذ نکرده است و انتخاب وی تا حدی به ترکیب افرادی بستگی دارد که او می خواهد پنتاگون و سایر آژانس ها را رهبری کنند. حداقل تا هفته آینده هیچ اطلاعیه رسمی در خصوص این انتصاب پیش بینی نمی شود.

با این حال دستیاران ارشد گفته اند که بایدن علاقه زیادی به کوهن را دارد و «آوریل هاینس» گزینه بایدن برای خدمت به عنوان مدیر اطلاعات ملی نیز از این انتصاب احتمالی پشتیبانی می کند. 

به گفته برخی منابع نزدیک به تیم انتقالی بایدن، در بعضی مواقع از جمله در ابتدای دولت اوباما، روابط بین دفتر مدیر اطلاعات ملی و سیا پرتنش بوده و اکنون اولویت دولت جدید این است که با انتخاب کوهن به طور بالقوه تنش ها را به حداقل برساند.

 

Was8893078-1334

 

«ند پرایس» سخنگوی تیم انتقالی بایدن از اظهار نظر در این باره خودداری کرد.

کوهن معمار اصلی تحریم های اقتصادی علیه روسیه، ایران و سوریه بوده است.

کوهن کیست؟

دیوید کوهن 57 ساله، اهل «بوستون» ماساچوست، فرزند دکتر «جوردن کوهن» است. پدر وی یک پزشک بازنشسته و استاد دانشگاه است که رئیس سابق انجمن کالج های پزشکی آمریکا بوده است.

دیوید، مدرک لیسانس اش را از دانشگاه «کورنل» در سال 1985 اخذ کرد و مدرک دکترای حقوق را سال 1989 از دانشگاه «ییل» دریافت کرد. وی در سال 1985 تا 1986 دوره  تحقیقی فوق دکترایش را در زمینه مدیریت بحران هسته ای سپری کرد.

کوهن قبل از پیوستن به وزارت خزانه داری به مدت 9 سال در شرکت حقوقی «میلر و کاسیدی» مشغول به فعالیت بود و در آنجا در زمینه دفاع جنایی کارمندان و دادخواهی مدنی تخصص داشت.

کوهن از سال 1989 تا 1990 دستیار حقوقی «نورمن رمزی» قاضی منطقه ای مریلند بود.

کوهن در سال 1999 وارد وزارت خزانه داری شد و در اداره مشاورین ارشد مشغول به فعالیت شد. وی در این پست در تدوین بند سوم قانون میهن پرستی امریکا که در سال 2001 وضع شد و در آن ابزار جدید وزارت خزانه داری برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم شکل گرفته بود، مشارکت داشت.

کوهن سپس در این اداره به پست مشاور ارشد معاون وزیر رسید. وی در این پست مشاوره های مختلفی در زمینه مسائل حقوقی و سیاسی از جمله اقدامات ضد پولشویی و سیاست های تامین مالی سازمان های تروریستی به مقامات ارشد وزارت خانه می داد.

کوهن در سال های مربوط به دولت بوش به مدت هفت سال در شرکت حقوقی ویلمر کالتر فعالیت داشت و آنجا در زمینه دادخواهی مدنی و کیفری، دفاع از مقررات بازرسی های حسابرسی و تقلب مالی و ضد پولشویی و تحریم فعالیت می کرد. همچنین مشاوره های گسترده ای به موسسات مالی از جمله بانک ها، شرکت های بورس و بیمه می داد.

کوهن در دولت اوباما و در مه 2009 به وزارت خزانه داری بازگشت و به عنوان دستیار وزیر در امور مالی تروریسم منصوب شد. کوهن در منصب دستیار وزیر مسئول تنظیم و هماهنگی فعالیت های ضد تامین مالی تروریست ها و پولشویی بود.

 

2013

 

کوهن در 30 ژوئن 2011 به عنوان معاون وزیر در امور ترویسم و اطلاعات مالی انتخاب شد. وی در این پست بر سیاست ها، اقدامات و قانون گذاری وزارت خزانه داری در زمینه شناسایی و اخلال در خطوط حمایت مالی سازمان های تروریستی بین المللی، گسترش دهندگان سلاح های کشتار جمعی، قاچاقچیان مواد مخدر و دیگر بازیگران غیرقانونی که تهدیدی برای امینت ملی ایالات متحده بودند، نظارت می کرد.

معمار تحریم ها

مهمترین اقدام کوهن در وزارت خزانه داری اعمال تحریم علیه ایران، روسیه، سوریه بوده است. در زمینه تحریم ایران، وی سفرهای زیادی به کشورهایی نمود که با ایران تجارت داشتند تا آنها را راضی به تحریم ایران و عدم خرید نفت کند. در این زمینه وی به طور دقیق شرایط و اوضاع اقتصادی ایران را بررسی و رصد می کرده است.

بعد از تحریم های ایران، توجه کوهن معطوف به تحریم روسیه و داعش بوده است. در زمینه تحریم روسیه وی سفرهای زیادی به کشورهای اروپایی داشته است. کوهن در راستای تحریم داعش و تلاش برای بستن راه های درآمدی این گروه تروریستی از جمله فروش نفت آن در سال جاری به 14 کشور سفر کرد و در ماه اکتبر به قطر و عربستان سعودی هم سفر داشت. عمده درآمد داعش از فروش نفت بو.این گروه تروریستی که خود آمریکا در ایجاد و رشد آن نقش اساسی ایفا کرد روزانه 50 هزار بشکه نفت صادر می کرد. البته کوهن اشاره ای به حامیان مالی ثروتمند این گروه در بعضی از کشورها نکرد. 

نقل مکان به سازمان سیا

از 9 فوریه 2015 تا پایان دولت اوباما وی قائم مقام مدیر سیا بود.

دیوید کوهن در کاخ سفید معروف به «بتمن مالی» بود. «بن رودز» معاون پیشین مشاور امنیت ملی کاخ سفید در این رابطه می گوید: «دیوید حضوری مرتب در جلسات سطح بالای کاخ سفید در موضوعات سوریه، اوکراین و ایران  داشت.» 

تا قبل از انتصاب کوهن به عنوان نفر شماره دو سازمان سیا، معاونین سازمان همیشه از مامورین برجسته و یا نظامیان انتخاب می شدند که روز به روز عملیات ها را کنترل می کردند.

 

1U2qjZwg

 

به نظر می رسید انتخاب کوهن به عنوان فرد شماره دوی سیا که هیچ گونه حضوری در این سازمان نداشته است نشانه ای از کاخ سفید برای انتخاب فردی بیرون از سازمان برای تصدی پست معاونت در دوره پس از افشاگری ها در زمینه شکنجه های غیرقانونی این سازمان بود.

در این دوره کوهن به راه اندازی عملیات مشترک میان سیا، اف بی آی و آژانس امنیت ملی کمک کرد که دخالت روسیه در انتخابات 2016 را بررسی کرد.

ایفای نقش در سریال «بازی تاج و تخت» و شغل کنونی

کوهن که هم اکنون در شرکت حقوقی «ویلمر هیل» شریک است، پس از دولت اوباما به دلیل بازی در سریال «بازی تاج و تخت» به شهرت رسید.

قائم مقام پیشین سازمان سیا در قسمت دوم فصل آخر «بازی تاج و تخت» به عنوان «کمئو» (یک نقش فرعی که توسط شخص معروفی اجرا شود) ظاهر شد.

 

091FF484-2906-40F7-BFDF-64C21590FED4

 

در حالی که بسیاری از بینندگان دیوید کوهن را در این نقش کوتاه نشناختند، سازمان «سیا» در یک پیام توئیتی کوهن را لو داد! کوهن هم در جواب به طنز نوشت «خیلی ممنون از اینکه من را لو دادید!»

بایدن همچنین هنوز در حال بررسی گرینه هایش برای وزارت دادگستری و دفاع است؛ گزینه هایی که می توانند تصمیم او را در مورد ریاست سازمان سیا شکل دهند؛ همانطور که او سعی دارد وعده خود را برای تشکیل یک دولت که نشان دهنده تنوع نژادی کشور است، تحقق بخشد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.