اسماعیل اسفندیاری پور روز چهارشنبه در بازدید از مزارع گندم لرستان افزود: تاکنون ۱۴۰ هزار تن گندم تحویل سیلوها و مراکز خرید شده و حدود ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار خریداری این محصول بلافاصله پرداخت می شود.

وی قیمت هرکیلوگرم گندم معمولی و دوروم را به ترتیب ۲ هزار و ۵۰۰ و ۲ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام کرد و اظهار داشت: در برخی مزارع آبی با یکبار عملیات قارچ کش می توان دست کم هفت تا ۸.۵ تن برداشت کرد.

وی ادامه داد: وضعیت تولید گندم در لرستان به ویژه مزارع بروجرد، دورود، خرم آباد و ازنا بسیار عالی و ممتاز بوده که یک دلیل عمده در این اتفاق خوشایند، تکثیر ارقام جدید بذر با عملکرد و ظرفیت بسیار خوب است.

اسفندیاری پور گفت: پیشنهاد می شود کشاورزان ارقامی همچون باران، رصد و هشترود را برای سال بعد استفاده کنند چراکه با تغییر رقم بذری برداشت محصول ۵۰۰ تا ۷۰۰ کیلوگرم در هکتار افزایش می یابد که این امر منجر به درامد بیشتر می شود.

وی افزود: هر ۱۰۰ کیلوگرم گندم معادل مصرف نان یک نفر ایرانی در طول سال است که با توجه به حجم استفاده بالا درآمد و ثروت ملی افزایش خواهد یافت.

وی موفقیت تغییر ارقام بذری را نتیجه اجرای طرح های امنیت غذایی دانست و اظهار داشت: برخی مزارع حاصلخیز که محدودیت منابع آبی ندارند را می توان با یکبار عملیات قارچ کش به حداکثر برداشت محصول رساند.

مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی علف های هرز، آفت سن و بیماری ها را سه عامل عمده خسارت به مزارع گندم دانست و گفت: نباید اجازه داد آفت سن به مرحله تخم ریزی برسد چراکه بر کیفیت دانه گندم و آرد تولیدی تاثیر منفی دارد.

اسفندیاری پور ادامه داد: متاسفانه سایر بیماری های گندم همانند آفت سن قابل مشاهده نیستند و به همین دلیل اثرات آن در اراضی آشکار می شود بنابراین باید با نگاه پیشگیرانه و اقدامات به موقع از این معضل پیشگیری کرد.

وی  اضافه کرد: بخش عمده ای از کاهش تولید به دلیل تغذیه نامناسب گیاهی  و مصرف نادرست کود است و در ایران شاید کمتر از ۵۰ درصد نیاز خاک  به کود شیمیایی را استفاده می کنیم اما در هر صورت این امر باید استاندارد و متعادل بوده و از حجم زیاد استفاده آن در اراضی اجتناب شود.

وی در خصوص احتمال هجوم ملخ به غرب کشور گفت: این حشرات عمدتا در مراتع هستند و تاکنون خسارتی از هجوم انان به مزارع گزارش نشده است.

بیش از ۶ میلیون هکتار گندم زار در کشور شامل حدود دو میلیون هکتار مزرعه آبی و چهار میلیون و ۵۰ هزار هکتار مزرعه دیم  وجود دارد  که پیش‌بینی می‌شود ۱۴ میلیون تن محصول از این سطح برداشت شود که این میزان بیش از نیاز داخلی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.