ترور دانشمند هسته‌ ای ایران نه تنها از سوی گزارشگر ویژه سازمان ملل بلکه از سوی رئیس پیشین سیا هم نقض قوانین بین ‌الملل توصیف شده است.

 

به گزارش جماران، گاردین در مطلبی نوشت: ترور «محسن فخری زاده» دانشمند هسته‌ ای ایران، «عملی غیر مسئولانه و تحریک آمیز» بود که نه تنها از سوی گزارشگر ویژه سازمان ملل بلکه از سوی «جان برنان» رئیس پیشین سازمان سیا هم نقض قوانین بین ‌الملل توصیف شده است. هر چند هیچ کسی مسئولیت این اقدام را تاکنون برعهده نگرفته، اما مقامات آمریکایی خاطر نشان کردند که این حادثه کار [رژیم] اسرائیل است. ترور پیشین دانشمندان هسته ای ایران هم به موساد نسبت داده می‌ شود.

آنچه بسیار قابل توجه است، زمان وقوع این حادثه است. فخری‌ زاده هدف اصلی اسرائیل بود، اما آخرین ترور سال 2012 رخ داد چون پس از آن دولت اوباما تل ‌آویو را از این کار برحذر داشت. لذا با توجه به همزمانی این ترور با خروج دونالد ترامپ از کاخ سفید سخت بتوان باور کرد که زمان این حادثه تصادفی بوده است.

در حقیقت آسیب واقعی به برنامه هسته ای ایران وارد نشده، بلکه این ترور به دیپلماسی آسیب رساند. 

این احتمال وجود دارد که هدف از این کار تحریک ایران به واکنشی باشد که جو بایدن رئیس جمهور منتخب نتواند آن را نادیده بگیرد و در نتیجه باعث شود برنامه اش برای بازگشت به توافق هسته ای حتی سخت تر شود - یا بدتر از آن که به دولت ترامپ اجازه می دهد که پاسخ سخت تری بدهد.  این یک لحظه خطرناک است.

با این حال، مشکل واقعی اقدامات چند روز گذشته نیست، بلکه چهار سال گذشته است. ترامپ علی رغم تعهد ایران به برنامه جامع اقدام مشترک - توافق هسته ای ایران - از آن خارج شد و از آن زمان تمام تلاش خود را برای از بین بردن نتایج آن انجام داده است.

به نوشته گاردین «حس خودشیفتگی و انتقام جویی در ترامپ باعث شد وی عزم خود را برای از بین بردن دستاورد امضای سلف خود جزم کند، دولت میانه روهای ایران از جمله رئیس جمهور حسن روحانی را تضعیف کرده و تندروها را تقویت کند.»

خسارت ناشی از این کار، با اقداماتی مانند تأیید فروش فناوری هسته ای به دشمن بزرگ ایران یعنی عربستان سعودی جبران شده است.

پیامی که ترامپ فرستاد این بود که آمریکا هم قابل اعتماد و هم غیرقابل اعتماد است و به احتمال زیاد هر توافقی موقت بوده و بر اساس تمایل رئیس جمهور است. 

اینکه بایدن به عنوان بازیگر قابل پیش بینی تری در نظر گرفته شود، ممکن است در محاسبات کوتاه مدت تأثیر بگذارد. اما در بلند مدت، سایر کشورها آمریکا را اساساً کمتر قابل اعتماد می دانند. این دیدگاه نه تنها در تهران، بلکه در دیگر پایتخت ها به ویژه پیونگ یانگ مورد توجه قرار می گیرد.

E3 - انگلیس ، فرانسه و آلمان - برای حفظ خط خود در برابر فشار شدید ایالات متحده جنگیده اند و تمام تلاش خود را برای حمایت از برجام انجام داده اند. اما این فقط خسارت را محدود کرده است. 

هنوز تا تحلیف بایدن زمان زیادی باقی مانده است. ما می دانیم که به نوشته نیویورک تایمز ترامپ احتمال حمله به تأسیسات هسته ای را مطرح کرده، اما دستیارانش به او هشدار داده اند. گفته می شود که وی از همان زمان به مشاوران خود اجازه داده است تا فشار را افزایش دهند تا زمانی که آنها «جنگ جهانی سوم را شروع نکنند». برخی امیدوارند که اسرائیل و پنتاگون بتوانند اقدامات خطرناک خود را کاهش دهند. اما این خطر واقعی است. گرچه عزیمت ترامپ دلیل تسکین دهنده ای است، اما نمی تواند خیلی زود انجام شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.