پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در پی ترور ناجوانمردانه ی شهید فخری زاده منتشر می شود؛

گزارشی از مهمترین ترورهای انجام شده توسط رژیم صهیونیستی در سراسر جهان

ترور و شهادت «محسن فخری‌ زاده» دانشمند هسته‌ ای ایران بار دیگر اذهان را متوجه سیاست ترور رژیم صهیونیستی علیه شخصیت ها و دانشمندان در کشورهای مختلف کرد.

به گزارش جماران، ترور موضوع جدیدی در سیاست های رژیم صهیونیستی به شمار نمی ‌رود و پرونده این رژیم از آغاز تشکیل در سال 1948 تاکنون شمار زیادی از عملیات های ترور را در خود جای داده است. و هنوز هم یاد و خاطره سیاستمداران‌، اندیشمندان و دانشمندانی همچون فتحی شقاقی، عماد مغنیه و … که قربانی این سیاست شده اند، ‌در اذهان باقی است. 

رژیم صهیونیستی از دهه 1950، سیاست ترور و تصفیه را به عنوان یک دکترین ثابت خود اتخاذ کرده بدون اینکه به عواقب سیاسی و قانونی این اقدام وحشیانه و ضدانسانی توجه کند.

تنها چند ماه از اعلام موجودیت رژیم صهیونیستی گذشته بود که ترورها در این رژیم کلید خورد؛ هنگامی که باندهای صهیونیستی، «فولکه برنادوت» دیپلمات ارشد سوئدی و میانجی سازمان ملل متحد بین اعراب و اسرائیل ترور کردند. او ایده‌ هایی برای صلح ارائه داده بود که از جمله آن پایان دادن به مهاجرت یهودیان به سرزمین‌ های فلسطین و باقی ماندن بیت المقدس تحت حاکمیت عربی بود.

عملیات‌ های ترور توسط رژیم صهیونیستی از آن پس تاکنون ادامه داشته است و تازه ‌ترین آن همین جمعه در آبسرد دماوند اتفاق افتاد.

اگرچه در جریان ترور شهید «محسن فخری زاده»، هنوز سازمان و رژیمی مسئولیت اقدام تروریستی را بر عهده نگرفته است، اما به یقین می‌ توان گفت که مثلث آمریکایی، صهیونیستی و سعودی در این جنایت نقش داشته‌ اند. پس از انجام اقدام تروریستی و شهادت دانشمند ایرانی، واکنش ‌هایی که از سوی رژیم صهیونیستی و آمریکا به این ترور دیده می ‌شود، نشان می‌ دهد که علاوه بر خوشحالی آنها از این ترور، نقش خود را نیز افشا کرده‌ اند.

 

TJi6jwzV6fOZ (1)

 

دونالد ترامپ پس از شهادت شهید محسن فخری زاده، با بازنشر توئیت «یوسی مِلمَن» نویسنده و روزنامه‌ نگار صهیونیست به ترور رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران واکنش نشان داد.

این روزنامه نگار صهیونیست در توئیت خود نوشت، «براساس گزارش ‌ها از ایران، محسن فخری زاده در دماوند، شرق تهران ترور شده است. وی سال ‌ها توسط موساد تحت تعقیب بود».

توئیت این روزنامه نگار رژیم صهیونیستی صراحتا به نقش رژیم صهیونیستی در ترور شهید فخری زاده اعتراف می ‌کند و در پی آن باز نشر این توئیت از سوی دونالد ترامپ، نیز بر این مسئله صحه می‌ گذارد که موساد و سیا در آن نقش داشته‌ اند.

 

پیش از این نیز «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی، چندی پیش به صراحت از شهید فخری زاده به عنوان یکی از اهداف خود سخن گفته بود.

 

160648610164212500

 

نخست ‌وزیر رژیم صهیونیستی گفته بود: «محسن فخری ‌زاده»، این نام را به یاد داشته باشید.

 

در 72 سال گذشته صهیونیست ها بیش از 2700 ترور انجام دادند که میانگین سالانه آن 38 عملیات در داخل و خارج سرزمین ‌های اشغالی می‌ شود.

ترورهای رژیم صهیونیستی محدود به رهبران و فعالان نظامی مقاومت نبود. آنها رهبران سیاسی، دانشمندان و نویسندگان را هم هدف قرار می ‌دهند. اسرائیل در ترورهای خود بین یک کشور عربی یا یک کشور خارجی، یک دوست یا یک دشمن فرقی نگذاشته است. رژیم صهیونیستی غالبا به طور رسمی مسئولیت ترورهای فرامرزی خود را نمی ‌پذیرد و معمولا از طریق خبرنگاران، نویسندگان و رسانه‌های خود پس از گذشت سال‌ ها از عملیات ترور به ارتکاب آن اعتراف می ‌کند.

 

سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) دارای واحد ویژه ای به نام «کیدون» است که در ترور افراد مختلفی اعم از ایرانی و غیره دست داشته است.

 

اسرائیل (از ابتدا ) بر شیوه های قتل، سرکوب و ترور بنا شده است و موساد در اجرای عملیات ترور تخصص دارد که بخشی از عملیات آن از بین بردن دانشمندان عرب به ویژه متخصصان در حوزه هایی است که بر اساس دیدگاه امنیتی اسرائیل - تهدیدی برای موجودیت اسرائیل محسوب می شوند. موساد در عملیات ترور خود از شیوه های مختلف مانند خفه کردن، سوزاندن و شلیک گلوله، بمب های آهن ربایی، انفجار از راه دور و نیز حوادث رانندگی ساختگی استفاده می کند.

کشورهای عربی و در راس آنها فلسطین، مصر و لبنان بیشترین سهم در قربانیان ترورها را داشتند و با وجود نبود اسناد و مدارک روشن و مستقیم درباره این ترورها اما دستگاه اطلاعات خارجی اسرائیل (موساد) متهم نخست و اصلی ترور این دانشمندان است .

در این گزارش اسامی مهم ترین فرماندهان و نخبگانی که توسط رژیم صهیونیستی ترور شده اند، ارائه می شود:

 

دهه 1950

«حسن کامل الصباح» دانشمند لبنانی و از مخترعان، محققان و از دانشمندان برجسته در سطح جهان بود که در آمریکا ترور شد.

 

حسن کامل الصباحچ

 

در روز یکشنبه 31 مارس 1935 در اتفاق تصادفی که مشکوک بود و هیچ ‌گاه رمز ان گشوده نشد و در آن زمان و پس از آن موجب قول به قتل عمدی حسن کامل شد، وی در 41 سالگی درگذشت و پیکر وی از آمریکا به زادگاهش در لبنان منتقل شد.

در 13 ژوئیه سال 1956 ترور «مصطفی حافظ» سرهنگ ارتش مصر که متهم به بکارگیری مهاجران علیه اسرائیل بود به وسیله بمب بسته ­‌ای در نوار غزه صورت گرفت.

 

مصطفی حافظ

 

در 14 ژوئیه همین سال «صلاح مصطفی» یکی از افسران ارتش مصر به وسیله «بمب بسته ­‌ای» در امان پایتخت اردن ترور شد.

دهه 1960

در 11 سپتامبر 1962 «هاینتز کروگ» آلمانی دانشمند برنامه موشکی مصر طی «عملیات داموکلس» در آلمان غربی ترور شد. جسد او که از دفترش ربوده شده بود، هیچ گاه یافت نشد.

 

بعدها پلیس سوئیس دو مامور موساد را که دختر یک دانشمند دیگر را تهدید کرده بودند، بازداشت کرد که آنها مسئول ترور کروگ معرفی شدند.

در 28 نوامبر 1963 پنج کارگر کارخانه موشک سازی 333 در مصر، طی مرحله­ 2 «عملیات داموکلس» به وسیله بمب بسته ­‌ای ترور شدند.

در 23 فوریه 1965 «هربرتز کوکرز» خلبانی که به مشارکت در قتل عام یهودیان لیتوانی متهم بود، در «مونته ویدئو» اوروگوئه ترور شد.

 

هربرتز کوکرز

 

دهه 1970

در 25 ژوئیه 1972، به جان «بسام ابوشریف» از اعضای ارشد جبهه مردمی آزادی فلسطین سوء قصد شد. برای وی کتابی ارسال شده بود که حاوی بمب بود. ابوشریف جان سالم از این مهلکه بدر برد، اما یک چشم وی نابینا و یک گوش او کر شد و چهار انگشت خود را از دست داد.

در 16 اکتبر 1972 «وائل زعیتر» یکی از اعضای ارشد جبهه مردمی آزادی فلسطین و کارمند سفارت لیبی در ایتالیا در منزلش در رم ایتالیا هدف گلوله دو مامور موساد قرار گفت.

در 8 ژوئیه 1972 «غسان کنفانی» نویسنده و یکی از اعضای ارشد جبهه مردمی آزادی فلسطین در بیروت طی بمب گذاری در خودرویش ترور شد.

در 8 دسامبر 1972 «محمود همشاری» نماینده سازمان آزادیبخش فلسطین در فرانسه به وسیله بمب تعبیه شده در تلفن منزلش ترور شد.

 

محمود همشاری

 

در 24 ژانویه 1973 «حسین بشیر» نماینده­ سازمان فتح در نیکوزیا قبرس به وسیله بمب کارگذاری شده در تخت­خواب هتل محل اقامتش ترور شد.

در 6 آوریل 1973 «بصیل الکبیسی» عضو ارشد جبهه مردمی آزادی فلسطین و استاد دانشگاه امریکایی بیروت در پاریس به وسیله شلیک اسلحه از سوی دو مامور موساد ترور شد.

 

بصیل الکبیسیچ

 

در 9 آوریل 1973 «محمد یوسف النجار» افسر عملیاتی گروه «سپتامبر سیاه» و «کمال عدوان» فرمانده گروه سپتامبر سیاه و عضو ارشد کمیته مرکزی سازمان فتح و «کمال ناصر» سخنگوی سازمان آزادیبخش فلسطین طی «عملیات بهار جوانی» در بیروت ترور شدند.

 

محمد یوسف النجار

 

در 11 آوریل 1973 «زیاد موکاسی» نماینده فتح در قبرس در هتل محل اقامت خود در آتن یونان به ضرب گلوله ترور شد.

در 28 ژوئن 1973 «محمد بودیه» افسر عملیاتی گروه سپتامبر سیاه توسط مین فشاری تعبیه شده در زیر صندلی خودرو در پاریس ترور شد.

 

محمد بودیه

 

در 21 ژوئیه 1973، ترور نافرجامی علیه «علی حسن سلامه» عضو یکی از رهبران سازمان آزادیبخش فلسطین در «لیلهامر» نروژ صورت گرفت.

 

سلامه

 

بنابر یک روایت، در اولین تلاش برای ترور او، شخص ترور شده سلامه نبود و مامورین موساد یک پیشخدمت را با او اشتباه گرفته و کشتند.

اما روایت رسمی از ترور سلامه از کشته شدن او به همراه 4 محافظش و چند عابر دیگر در نتیجه انفجار یک بمب مغناطیسی متصل شده به خودروی حامل وی حکایت دارد. ترور منجر به کشته شدن علی حسن سلامه در 22 ژانویه 1979 رخ داد.

در 28 مارس 1978 «وادی حداد» فرمانده­ی جبهه آزادی مردم فلسطین در جمهوری دموکراتیک آلمان توسط شکلات تعارف شده به وی مسموم شد و یک ماه بعد درگذشت.

 

وادی حداد

 

در 26 ژوئیه 1979 «زهیر محسن» فرمانده شاخه «السیقا» سازمان آزادیبخش فلسطین در «کن» فرانسه به ضرب گلوله کشته شد.

دهه 1980 

در 13 ژوئن 1980 دکتر «یحیی المشد» دانشمند هسته ‌­ای مصر طی «عملیات ابوالهول» در اتاق هتل محل اقامت در پاریس توسط مامورین موساد کشته شد.

 

یحیی المشد

 

وی برنامه هسته‌ ای عراق در زمان صدام حسین را اداره و پیگیری می ‌کرد.

بر اساس یک سری برنامه های « بسیار سری» که شبکه الجزیره در سال 2002 پخش کرد پلیس فرانسه در گزارشی انگشت اتهام در ترور یحیی المشد را متوجه یک سازمان یهودی مرتبط با مقامات فرانسه کرد.

در 21 اوت 1983 «مامون مراعیش» از اعضای ارشد سازمان آزادیبخش فلسطین توسط دو موتور سوار در حالیکه رانندگی می­ کرد در آتن یونان ترور شد.

«نبیل فلیفل» دانشمند فلسطینی که پزشکی هسته ای خوانده بود و تنها 30 سال داشت و ناگهان ناپدید شد و پس از مدتی ( 28 آوریل سال 1984 ) جسد او در منطقه «بیت‌ عور »در غرب رام الله پیدا شد. مقامات اسرائیلی درباره مرگ او تحقیقی نکردند.

 

نبیل فلیفل

 

در سال 1986 «خالد نضال» دبیر جبهه دموکراتیک آزادیبخش فلسطین هنگام خروج از هتل محل اقامت در آتن یونان توسط مامورین موساد به ضرب گلوله کشته شد.

در 16 آوریل 1988 «خلیل الوزیر» معاون یاسر عرفات و از بنیانگذاران جنبش فتح در تونس کشته شد.

دهه 1990

در 20 مارس 1990 «جرالد بول» مهندس کانادایی و طراح پروژه­ بابل که تولید تسلیحات نظامی عراق را شامل می ­‌شد، در بروکسل در منزلش توسط دو مامور موساد کشته شد.

در 31 مه 1991 مرگ یا ترور «رمال حسن رمال» دانشمند لبنانی در آزمایشگاه تحقیقات فرانسه رخ دارد.

 

رمال حسن رمال

 

 یک مجله فرانسوی رمال را یکی از مهمترین دانشمندان فیزیک در عصر نوین توصیف کرده بود.

در 5 نوامبر 1991 «رابرت مکسول» سرمایه ­‌دار رسانه ­‌ای انگلیسی در حالی که با قایق بادبانی خود در جزایر قناری مشغول تفریح بود، در آب انداخته شده و غرق شد.

در 16 فوریه 1992 «سید عباس موسوی» دبیر کل حزب الله لبنان در حالی که خودروی وی در حال حرکت بود، توسط پرتاب دو فروند موشک از سوی یک بالگرد صهیونیستی ترور شد.

 

سید عباس موسوی

 

در 8 ژوئن 1992 «عاطف بسیسو» یکی از مقامات ارشد فلسطینی که متهم به طراحی کشتار 1972 مونیخ بود، در پاریس توسط دو مامور موساد از فاصله نزدیک به شلیک چند گلوله به مغز وی، کشته شد.

«سمیر نجیب» مورخ مصری در سال 1993 و پس از آتش سوری آپارتمانش در قاهره ترور شد. بنا بر اعلام مقامات رسمی نیمی از جسد حمدان بر اثر نشست گاز در خانه اش سوخت اما برادرش گفت آثاری از برخورد یک شیء تیز بر سرش را مشاهده کرده و سه کتابش که تالیف آنها به پایان رسیده بود، در زمان قتل مفقود شدند که مهمترین آن «یهود و صهیونیسم و بنی اسرائیل» بود. همچنین دو تبعه خارجی ( یک مرد و یک زن ) که دو ماه و نیم در طبقه بالایی خانه حمدان اقامت داشتند، ناپدید شدند.

در 26 اکتبر 1995 «فتحی شقاقی» رهبر جهاد اسلامی فلسطین در مالت در مقابل درب هتل دیپلمات با شلیک چند گلوله ترور شد.

 

فتحی شقاقی

 

در 6 ژانویه 1996 «یحیی عیاش» مهندس تسلیحاتی سازمان حماس از طریق تعبیه بمب در گوشی تلفن و در نتیجه انفجار، در نوار غزه ترور شد.

در 25 سپتامبر 1997، ترور نافرجامی در امان علیه «خالد مشعل» رهبر سیاسی حماس صورت گرفت که طی آن دو مامور موساد با پاسپورت‌ های کانادایی سعی در مسموم کردن مشعل داشتند.

پس از این واقعه، دولت کانادا سفیر رژیم صهیونیستی را اخراج کرد.

دهه 2000

در 22 نوامبر 2000 «جمال عبدالرازق» یکی از مقامات ارشد شاخه نظامی «تنظیم» سازمان فتح توسط ارتش رژیم صهیونیستی به آتش تیربار گرفته شد.

راننده­ وی و دو رهگذر بی ­گناه نیز در این اقدام کشته شدند.

در 17 دسامبر 2000 «سمیح ملابی» یکی از مقامات ارشد سازمان فتح در «قلندیه» به وسیله بمب تعبیه شده در گوشی تلفن همراهش ترور شد.

در 3 فوریه 2001 سرلشکر  «مسعود عیاض» یکی از رهبران حزب الله لبنان زمانی که خودروی وی در نوار غزه در حال حرکت بود، به وسیله پرتاب موشک از بالگرد صهیونیستی ترور شد.

در 24 ژوئن 2001 «اسامه جوابری» عضو تیپ شهدای الاقصی توسط بمب تعبیه شده در باجه تلفن همگانی ترور شد.

در 17 ژوئیه 2001 «عمر سعده» فرمانده ناحیه ­‌ای گردان ‌های عزالدین قسام با اصابت دو موشک به منزلش در «بیت لحم» ترور شد.

در 31 ژوئیه 2001، «جمال منصور» یکی از مقامات ارشد شاخه سیاسی حماس در کرانه باختری توسط پرتاب موشک به خودروی در حال حرکت وی در «نابلس» کشته شد.

 

جمال منصور

 

در 5 اوت 2001 «امر حدیری» فعال دانشجویی سازمان حماس توسط پرتاب موشک به خودروی در حال حرکت وی در «طولکرم» کشته شد.

در 20 اوت 2001 «عماد ابو اسننه» در کرانه باختری رود اردن با شلیک تیمی از مامورین موساد ترور شد.

در 27 اوت 2001 «ابوعلی مصطفی» دبیر کل جبهه آزادی‌ بخش مردم فلسطین با شلیک دو موشک از بالگرد آپاچی به دفترش در رام الله ترور شد.

 

ابوعلی مصطفی

 

در 14 ژانویه 2002 «رائد کریمی» از رهبران تیپ شهدای الاقصی به وسیله بمب ‌گذاری در طولکرم کرانه باختری ترور شد.

در 22 ژانویه 2002 «یوسف سراجی» رهبر کرانه باختری تیپ الاقصی در اثر حمله ارتش رژیم صهیونیستی در نابلس کرانه باختری کشته شد.

در 24 ژانویه 2002 «عدلی حمدان» یکی از مقامات ارشد حماس توسط حمله موشکی به خودروی در حال حرکت وی، ترور شد.

در 24 ژوئن 2002 «یاسر رازق» و «امر کوفه» از رهبران گردان‌ های عزالدین قسام، توسط شلیک موشکی به خودروی در حال حرکت، کشته شدند.

در 22 ژوئیه 2002 «صلاح شحاده» رهبر گردان ‌های عزالدین قسام حماس با پرتاب بمب به وزن یک تن به ساختمان محل سکونتش به همراه 14 نفر دیگر از جمله همسر و دخترش و اعضای یک خانواده دیگر در غزه کشته شد.

 

شحاده

 

در 21 اوت 2003 «اسماعیل ابوشنب» از مقامات ارشد حماس توسط اصابت موشک به محل سکونتش در نوار غزه ترور شد.

در 22 مارس 2004 «شیخ احمد یاسین» بنیانگذار و رهبر حماس با شلیک سه موشک از بالگردهای اسراییلی هنگامیکه از نماز صبح بازمی ‌گشت در نوار غزه ترور شد.

 

شیخ احمد یاسین

 

جمعی دیگر از اطرافیان وی نیز در این عملیات کشته و مجروح شدند.

در 17 آوریل 2004 «عبدالعزیز رنتیسی» بنیانگذار و رهبر حماس به همراه پسرش توسط موشک ‌های بالگرد آپاچی در نوار غزه ترور شد.

 

عبدالعزیز رنتیسی

 

ساعت 9 شام جمعه 21 اکتبر 2004، مصادف با 8 ماه مبارک رمضان، «یحیى محمود جابر الغول» «أبو بلال» مشهور به «عدنان الغول» بر اثر اصابت دو راکت که از هواپیماهای رژیم صهیونیستی به سمت خودروی وی شلیک شده بود به همراه «عماد عباس» یکی از فرماندهان موشکی حماس به فیض شهادت نائل آمد.

 

عدنان الغول

 

گردان های قسام چند سال بعد سلاح تک تیراندازی را که شاگردان او طراحی و تولیدکرده بودند به نام او «الغول» نامگذاری کردند.

12 دسامبر 2004 نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی از تاریکی شب استفاده کردند و ساختمان 7 طبقه در نابلس را محاصره کردند پس از خالی کردن ساختمان از سکنه، از «احسان شواهنه» خواستند خود را تسلیم کند اما او قصد نداشت باز به زندان برود.

 

احسان شواهنه

 

لذا درگیری آغاز شد و سرانجام وی بر اثر اصابت گلوله ای به سمت راست صورتش به شهادت رسید.

در 21 دسامبر 2004 «طالب ابراهیم الظاهر» دانشمند اتمی عراقی که پس از سرنگونی صدام حسین در سال 2003 به عراق برگشت اما مهاجمان مسلح ناشناس به طرف او تیراندازی کردند وخودرویش به رود ساریه سقوط کرد و جان خود را از دست داد.

در 8 ژوئن 2006 «جمال ابو سمهدان» بنیانگذار کمیته مقاومت ‌های مردمی سازمان فتح ترور شد.

 

 

جمال ابو سمهدان

 

«جاسم الذهبی» پروفسور و رئیس دانشکده مدیریت و اقتصادی دانشگاه عراق بود که در تاریخ 2 نوامبر سال 2006 به همراه همسر و پسرش در ورودی دانشگاه با شلیک گلوله کشته شدند.

در 12 فوریه 2008 «عماد مغنیه» فرمانده امنیتی حزب الله لبنان توسط بمب تعبیه شده در خودرویش در دمشق سوریه ترور شد.

 

عماد مغنیه

 

در تاریخ 1 اوت 2008 ژنرال «محمد سلیمان» یکی از فرماندهان ارتش سوریه و پل ارتباطی بین حزب الله و سوریه توسط شلیک تک تیرانداز کشته شد.

در 1 ژانویه 2009 «نزار ریان» فرمانده ارشد نظامی و یکی از تصمیم سازان حماس به همراه همه اعضای خانواده توسط موشک ‌های صهیونیستی ترور شد.

 

نزار ریان

 

در 3 ژانویه 2009 «ابو ذکریا الجمال» یکی از فرماندهان ارشد نظامی حماس توسط موشک ‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه ترور شد.

در 15 ژانویه 2009 «سعید صیام» وزیر امور داخله حماس توسط حمله هوایی رژیم صهیونیستی به همراه برادر و پسرش، و «صلاح ابوشراخ» فرمانده سرویس امنیت عمومی در «جبلیه» ترور شد.

 

سعید صیام

 

دهه 2010

در 11 ژانویه 2010 «عواد ابو نصیر» فرمانده ارشد جهاد اسلامی که از چندین مورد ترور جان سالم به در برده بود، توسط یک موشک در دیرالبلاح ترور شد.

در 12 ژانویه 2010 «مسعود علیمحمدی» دانشمند هسته‌­ ای و استاد فیزیک دانشگاه تهران به هنگام بیرون آمدن از منزلش بر اثر انفجار یک بمب کنترل از راه دور ترور شد و به شهادت رسید.

 

مسعود علیمحمدی

 

در 19 ژانویه 2010 «محمود المبحوح» یکی از مهم ترین مقامات حماس در هتلی در دوبی توسط چند نفر از مامورین موساد ترور شد.

 

محمود المبحوح

 

در 30 ژوئیه 2010 «عیسی عبدالهادی البطران» فرمانده ارشد عزالدین قسام که 4 بار ترور نافرجام داشت، در بمباران اطراف اردوگاه البریج در مرکز نوار غزه به شهادت رسید.

 

عیسی عبدالهادی البطران

 

13 فلسطینی هم در این حمله زخمی شدند.

در 3 نوامبر 2010 «محمد نیمنیم» از فرماندهان ارتش اسلام (یک گروه سلفی در نوار غزه) در انفجار بمب کار گذاشته شده در خودرو، کشته شد.

در 17 نوامبر 2010 «اسلام یاسین» فرمانده دیگر ارتش اسلام در حمله هوایی به خودرویش در نوار غزه به همراه برادرش کشته شد.

در 22 نوامبر 2010 «مجید شهریاری» دانشمند هسته ‌­ای ایران توسط بمب تعبیه شده در خودرو در تهران به شهادت رسید.

 

مجید شهریاری_

 

در 11 ژانویه 2011 «محمد یوسف النجار» از اعضای جهاد اسلامی در حالی که سوار بر موتورسیکلت اش در نوار غزه بود، هدف حمله هوایی رژیم صهیونیستی قرار گرفت.

 

محمد یوسف النجار

 

در 2 آوریل 2011 «اسماعیل لوباد»، «عبدالله لوباد» و «محمد الدیاح» از اعضای حماس در حمله هوایی نیروهای صهیونیست در نزدیکی خان یونس ترور شدند.

 

لوباد

 

در 9 آوریل 2011 «تیسیر ابوسنیمه» از فرماندهان ارشد عزالدین قسام به همراه دو محافظش در حمله هوایی رژیم صهیونیستی در نوار غزه به شهادت رسیدند. او ارشدترین فرمانده حماس بود که از سال 2009 ترور می شد.

 

در 23 ژوئیه 2011 «داریوش رضایی» دانشمند هسته ­‌ای ایران به ضرب گلوله در مقابل منزلش و در برابر چشمان همسر و دختر خردسالش در تهران ترور شد و به شهادت رسید.

 

داریوش رضایی

 

 

در 10 ژانویه 2012 «مصطفی احمدی روشن» معاون بازرگانی سایت هسته ‌­ای نطنز توسط یک موتورسیکلت سوار با چسباندن یک بمب مغناطیسی به خودرو، در تهران ترور شد و به شهادت رسید.

 

احمدی روشن

 

در تاریخ 12 فوریه 2013 سردار «حسن شاطری» رئیس هیات ایرانی «ستاد بازسازی لبنان» در سوریه در مسیر دمشق به بیروت به منظور انجام کارهای ستاد بازسازی، به دست مزدوران رژیم صهیونیستی به شهادت رسید.

 

شاطری

 

در 4 دسامبر 2013 «حسان هولو اللقیس» رئیس بخش فناوری و تسلیحات و ارتباطات از راه دور حزب ‌الله و مغز متفکر این حزب که بارها مورد ترور قرار گرفته اما جان سالم به در برده بود، نیمه‌ شب در برابر منزلش در «سن تریز» جنوب بیروت نزدیک به منطقه ضاحیه هدف گلوله قرار گرفت.

 

حسان اللقیس

 

در 5 ژوئیه 2014 «موفق بادیه» دست راست سمیر قنطار توسط وسیله انفجاری کار گذاشته شده در خودرویش توسط موساد، در جاده اصلی بین قنیطریه و دمشق ترور شد. 

 

موفق

 

در 27 ژوئیه 2014 «صلاح ابو حسنین» مسئول رسانه ‌ای جنبش جهاد اسلامی و سه فرزندش (14، 12 و 9 ساله) در بمباران هوایی رژیم صهیونیستی در شهر رفح در جنوب نوار غزه به شهادت رسیدند. 

 

صلاح ابو حسنین

 

در 3 اوت 2014 «احمد المبحوح» برادرزاده محمود المبحوح در حمله نیروهای صهیونیست و شین بت به ساختمانی در جبالیا کشته شد.

در 21 اوت 2014 «رائد عطار» فرمانده تیپ رفح، «محمد ابوشماله» فرمانده تیپ جنوب نوار غزه و «محمد برهوم» در جریان بمباران یک منزل در منطقه «السلطان» واقع در شرق رفح از سوی ارتش رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند.

 

محمد ابوشماله

رائد العطار

 

در 18 ژانویه 2015 «جهاد مغنیه» فرزند عماد مغنیه به همراه گروهی از نیروهای حزب الله هنگام بازدید از شهر «مزرعه» الامل در منطقه «قنیطره» هدف حمله موشکی بالگرد اسرائیلی قرار گرفت. 

 

جهاد مغنیه

 

افراد به شهادت رسیده در این حمله که به شهدای «قنیطره» معروف شدند عبارت اند از «فرمانده شهید محمد عیسی، شهید جهاد مغنیه، شهید سید مهدی محمد ناصر الموسوی، شهید سید علی فواد حسن، شهید سید حسین حسن حسن، شهید حسین اسماعیل الاشهب» و یک شهید ایرانی به نام «سردار محمدعلی الله دادی».

در 21 دسامبر 2015 در حمله هواپیماهای رژیم صهیونیستی شماری از فرماندهان حزب الله لبنان و دیگر گروه های داوطلب نظامی حامی دولت سوریه به همراه «سمیر قنطار» از فعالان ضدصهیونیستی به شهادت رسیدند. این حمله اسرائیل یک ساختمان مسکونی در منطقه جرمانا در حومه دمشق را مورد هدف قرار داد.

 

سمیر القنطار

 

سمیر قنطار قدیمی ‌ترین اسیر لبنانی در فلسطین اشغالی بود.

در بلغارستان، موساد «عمر النایف» از فعالان سابق جبهه خلق را ترور کرد. او در 26 فوریه 2016 در داخل خودرویش مرده پیدا شد.

 

عمر النایف

 

موساد در 17 دسامبر 2016 «محمد الزواری» مهندس تونسی را مقابل منزلش در شهر «صفاقس» به ضرب گلوله عناصر خود ترور کرد.

 

محمد الزواری

 

بعدا خبر داده شد که الزواری از اعضای گردان ‌های القسام و ناظر پروژه ساخت پهپادها بوده است.

در 21 آوریل 2018 «فادی البطش» یک مهندس الکترونیک و استاد دانشگاه که از نزدیکان به حماس بود، در پایتخت مالزی ترور شد.

 

فادی البطش

 

در تاریخ 7 سپتامبر 2019 رسانه های مغربی گزارش دادند که «ابوبکر عبدالمنعم رمضان» یکی از دانشمندان هسته ای مصری با یک عارضه جسمی در یکی از هتل های مغرب در شرایطی مبهم از دنیا رفته است. اطلاعات وارده حاکی از این است مرگ این دانشمند مصر با حادثه ترور جدیدی که موساد اسرائیل سال ها در پس ِ آن قرار دارد، مرتبط باشد.

 

ابوبکر عبدالمنعم رمضان

 

طبق گزارش منابع پزشکی ظاهرا رمضان پس از نوشیدن یک لیوان آبمیوه احساس درد در معده اش کرده و بعد از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داده است.

این دانشمند به همراه دانشمندان دیگر مسئول بررسی پیامدهای احتمالی نیروگاه های هسته ای از جمله دیمونا در سرزمین های اشغالی بود.

جنگنده‌ های رژیم صهیونیستی در 12 نوامبر 2019 در یک حمله «بهاء ابوالعطا» را به همراه همسرش در منطقه «الشجاعیه» نوار غزه به شهادت رساندند.

 

بهاء ابوالعطا

 

صهیونیست ‌ها به صورت همزمان حمله‌ ای نیز به دمشق برای ترور عضو دفتر سیاسی حماس «اکرم العجوری» داشتند که وی جان سالم به در برد اما پسرش «معاذ» به شهادت رسید.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
7 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.

  • محمد

    چه گزارش کامل و خوبی... دستتون درد نکنه.. خدا لعنت کنه اسرائیل رو...

    پاسخ