تلاش‌ های قضایی ترامپ برای رسیدگی به «تخلفات انتخاباتی» تاکنون بی ‌ثمر بوده و به احتمال زیاد بایدن در روز مقرر وارد کاخ سفید خواهد شد.

 

به گزارش جماران به نقل از نیویورک تایمز، ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ «سیدنی پاول» یکی از وکلای وی را که ادعاهای دروغین تقلب را مطرح کرده بود، کنار گذاشت. این اقدام پس از آن صورت گرفت که وی ادعا کرد که مقامات جمهوری خواه در برنامه ای برای دستکاری دستگاه های رای گیری دست داشته اند.

سیدنی پاول همان فردی است که بدون ارائه شواهد، گفت که سامانه رای ‌گیری الکترونیکی در آمریکا میلیون ‌ها رای را به نفع جو بایدن جابجا کرده است؛ ادعایی که خود ترامپ هم چند بار تکرار کرده است.

ترامپ در این بیانیه مدعی شده است که پیگیری ها و داخواست های حقوقی پاول به صورت شخصی بوده است و وی عضو ستاد انتخاباتی ما نیست!

 

22trump-legal-photo-jumbo

 

این درحالیست که بسیاری از شکایت های کارزار ترامپ در اعتراض به شمارش آراء توسط «رودی جولیانی» و سیدنی پاول و وکلای دیگر تنظیم و تسلیم دادگاه ها شده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا هم پیش از این در یک توئیت پاول را عضوی از «تیم عالی» وکلای انتخاباتی خود خوانده بود.

پاول در نشست خبری اخیر رودی جولیانی برای تشریح روند حقوقی شکایت های ترامپ در زمینه تقلب در انتخابات ریاست جمهوی 2020 در کنار وی حضور داشت و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. 

تکذیب پاول، که به دست متحدان سابق او مانند جولیانی انجام شد، یک سناریوی ناخواسته را برای تیم حقوقی رئیس جمهور در لحظه ای اضافه می کند که شکایت های وی یک به یک در حال رد شدن هستند. 

افرادی مانند خانم پاول و جولیانی به طور مکرر میهمان برنامه های خبری محافظه کاران بوده اند، در آنجا ادعاهایی جعلی را مطرح کرده اند که قضات آنها را رد کرده اند یا اینکه ستاد ترامپ شکایاتی را طرح کرده اند که فاقد مدارک هستند.

پاول، که مستقیماً در پرونده های مبارزات انتخاباتی ترامپ در دادگاه شرکت نداشت، هفته گذشته با یک تیم حقوقی در یک کنفرانس خبری ظاهر شد و به دلیل دفاع قاطع و بی قید و شرط خود از ادعاهای بی اساس، توسط رئیس جمهور و بسیاری از متحدانش مورد استقبال قرار گرفت. اما به ناگاه ورق برگشت.

کنار گذاشتن پاول یک روز پس از آن صورت گرفت که تلاش ‌های دادگاهی دونالد ترامپ یک بار دیگر ناکام ماند. قاضی دادگاه پنسیلوانیا شکایت گروه حقوقی ترامپ را که خواستار ابطال میلیون‌ ها رای پستی در این ایالت تعیین ‌کننده شده بود، رد کرد. این قاضی گفت که استدلال‌ های حقوقی آنان هیچ موضوعیتی نداشته است.

به این ترتیب راه برای تایید نهایی نتیجه ایالت پنسیلوانیا که موعد آن روز دوشنبه است، هموار شد. «جو بایدن» رئیس ‌جمهور منتخب از حزب دموکرات، در این ایالت با بیش از 80 هزار رای پیشتاز است.

رئیس ‌جمهور آمریکا هنوز حاضر نشده بپذیرد که در انتخابات ریاست‌ جمهوری شکست خورده است. او مرتب ادعاهایی درباره تقلب گسترده در انتخابات تکرار می‌ کند ولی او و گروه حقوقی ‌اش، همچنان شواهد و مستنداتی برای آن ارائه نکرده‌ اند.

بسیاری از جمهوری ‌خواهان از تلاش ‌های ترامپ برای به‌ چالش ‌کشیدن نتیجه در چند ایالت حمایت کرده ‌اند اما گروه کوچک ولی رو به افزایشی از آنان دارند راهشان را از او جدا می‌ کنند.

در تازه ترین مورد، «کریس کریستی» یکی از چهره‌ های اصلی حامی ترامپ، از او خواسته است که تلاش‌ هایش برای رد کردن شکستش در مقابل جو بایدن را متوقف کند و نتیجه را بپذیرد.

کریستی فرماندار سابق «نیوجرسی» بوده و در این چهار سال حامی ترامپ بوده است. او از جمله یکی از کسانی بود که برای آمادگی ترامپ در مناظره با بایدن، با او تمرین می‌ کرد.

او در گفت‌ و گو با برنامه هفتگی شبکه تلویزیونی ای‌ بی‌ سی آمریکا گفته است که رفتار گروه وکلای دونالد ترامپ، مایه «شرم کشور» است.

کریس کریستی، که نخستین فرمانداری بود که در دوره قبلی انتخابات در سال 2016 از دونالد ترامپ حمایت کرد، در این مصاحبه گفت که ترامپ «خارج دادگاه مدعی تقلب در انتخابات است ولی وقتی وارد دادگاه می‌ شود مدعی تقلب نمی‌شود و درباره این ادعا هم استدلالی مطرحی نمی ‌کند.»

او گفت: «من حامی رئیس ‌جمهور بوده ‌ام. هر دو بار به او رای داده‌ ام. ولی انتخابات، تبعات دارد. و نمی‌ توانیم همچنان طوری رفتار کنیم که انگار اتفاقی که در واقعیت محقق نشده، رخ داده است.»

«جان کاسیچ» فرماندار سابق اوهایو و دیگر هم حزبی ترامپ هم گفته است که بسیاری ازهمکاران جمهوری خواه وی به دلیل ترس از رویارویی با رقیبان مورد حمایت ترامپ در ایالت های خود، می ترسند علیه ادعاهای بی اساس رئیس جمهور ترامپ در مورد تقلب در انتخابات صحبت کنند.

وی که در انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان در سال 2016 رقیب اصلی ترامپ بود، در مصاحبه ای با رادیو ملی عمومی آمریکا گفت که سایر اعضای حزب وی «از ترامپ می ترسند. و این وضعیت بسیار چشمگیری است.»

وی ادامه داد: [بایدن] به وضوح در این انتخابات پیروز شده است و برای من کاملاً شگفت آور است که جمهوری خواهان ساکت نشسته اند. این منطقی نیست.

کاسیچ یکی از منتقدان قدیمی ترامپ است که از تأیید وی در انتخابات 2016 خودداری کرد.

فرماندار سابق اوهایو در سال 2019 به عنوان تحلیلگر سی ان ان استخدام شد و در کنوانسیون ملی دموکراتی ها در سال 2020 سخنرانی کرد و از کاندیداتوری بایدن برای ریاست جمهوری پشتیبانی کرد.

از سوی دیگر گزارش شده است که دادستان کل ایالت میشیگان در حال بررسی قانونی یا غیرقانونی بودن اقدام مسئولانی است که برای اجرای دستور ترامپ، خواستار متوقف کردن ثبت پیروزی جو بایدن در این ایالت شده بودند.

میشیگان اوایل هفته جاری زمانی در کانون توجهات قرار گرفت که دو عضو جمهوری‌ خواه در هیئت محلی انتخابات در بخش واین، حاضر نشدند نتایج انتخابات 2020 را ثبت کنند. این دو نفر پس از واکنش عمومی از موضع خود کوتاه آمدند و حاضر شدند نتایج را تایید کنند.

ترامپ سه ‌شنبه شب این مسئولان را فراخوانده بود. این دعوت پس از آن صورت گرفت که آنها رای خود را پس گرفتند و از تایید نتیجه انتخابات سر باز زدند.

بخش واین مرکز شهر دیترویت محسوب می ‌شود و عدم تایید نتایج آنجا باعث شد تا آرایی که عمدتا دموکرات ‌ها و بخشی از سیاه‌ پوستان منطقه به طور قانونی به صندوق ریخته‌ بودند،‌ ابطال شود.

اقدام ترامپ تنها تلاش او برای اثرگذاری روی مسئولان میشیگان نبوده است. روز جمعه هم چهار جمهوری ‌خواه میشیگان از مجلس این ایالت برای دیدار با رئیس‌ جمهور به واشنگتن سفر کردند. گفته شده ترامپ سعی داشته است با فشار بر مسئولان، آنها را به انتخاب گزینشگرانی وادار کند که رأی الکترال خود را به نفع او صادر کنند.

از شب پس از ملاقات با رئیس‌ جمهور، عکس‌ هایی از این نمایندگان منتشر شد که در هتل ترامپ مشغول نوشیدن مشروب بودند. این موضوع انتقادات زیادی را در شبکه‌ های اجتماعی برانگیخت.

به گفته منابع آگاه، دادستان کل در حال بررسی این موضوع است که آیا هیچ ‌یک از این مسئولان ایالتی در رشوه‌ گیری، نقض سوگند یا دسیسه ‌چینی دست داشته‌ اند، یا خیر.

در ایالت ‌های آریزونا و جورجیا هم دعاوی ترامپ رد شده ‌اند.

خودداری دونالد ترامپ از اعلام شکست، روندی را که به طور معمول بعد از انتخابات برای انتقال قدرت به فرد پیروز صورت می‌ گیرد، پیچیده کرده است.

 

im-211230

 

جو بایدن قرار است فردا سه ‌شنبه اعلام کند نخستین گروهی که برای مقام‌ های کابینه ‌اش در نظر گرفته چه کسانی هستند.

او پیشتر گفته بود این‌ که هنوز دونالد ترامپ و دولتش حاضر نشده ‌اند روند انتقال قدرت را آغاز کنند، شرم‌ آور است.

گفته می‌ شود که نیمی از پست ‌های مهم کاخ سفید به زنان واگذار می‌ شود. ناظران بر این باورند که بایدن بسیاری از اعضای کابینه را از افرادی برمی‌ گزیند که پیشتر در زمان معاونت باراک اوباما با آنها همکاری داشت.

انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا روز 3 نوامبر (13 آبان) برگزار شد. برآورد رسانه ‌ها حاکی است جو بایدن با 306 رأی الکترال این انتخابات پیروز شده است. ترامپ 232 رأی به دست آورده است.

طبق جدول زمانی رسمی، جو بایدن از 20 ژانویه (1 بهمن) کار خود را به عنوان چهل ‌و ششمین رئیس جمهور آمریکا آغاز می‌ کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.