یکی از جلسات استماع مهم در جریان تحقیقات استیضاح ترامپ برگزار شد؛ تحقیقاتی که قصد دارد احتمال «سوء استفاده رئیس‌ جمهور آمریکا از قدرت» را ریشه یابی کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، نیویورک تایمز گزارش داد سرهنگ «الکساندر ویندمن» عضو ارشد کمیته امنیت ملی کاخ‌ سفید که در زمان تماس تلفنی «دونالد ترامپ» با رئیس‌ جمهور اوکراین مستقیما به آن گوش داده بود، برای ادای توضیحات به کنگره آمریکا رفت.

او در مراسم استماع خود گفته است که در اسناد مربوط به تماس تلفنی روسای جمهور آمریکا و اوکراین در روز 25 ژوئیه، «عبارات و الفاظ مهم حذف شده است».

او به انگیزه اصلی این کار اشاره ای نکرده است.

او همچنین گفته است که پیشتر نسبت به تحت فشار گذاشتن دولت اوکراین برای تحقیق درباره پسر «جو بایدن» دو بار هشدار داده بود.

ویندمن اولین مقام کاخ سفید است که درباره این تماس تلفنی شهادت می دهد.

او که از کهنه سربازان جنگ عراق است، به بازرسان تحقیقات استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان گفت که درخواست ترامپ را از رئیس جمهور اوکراین برای تحقیق درباره یکی از رقبای مهم سیاسی اش شنیده است و وی به دلیل احساس وظیفه دوبار رسما مخالفت خود را درباره نحوه برخورد ترامپ و اعضای نزدیک به او با اوکراین اعلام کرده است.

سرهنگ الکساندر ویندمن در حالی برای ادای توضیحات به کنگره رفت که کاخ‌ سفید از شاهدان احضار شده خواسته بود به احضاریه‌ های کنگره پاسخ ندهند.

اظهارات او احتمالا یکی دیگر از جلسات استماع مهم در جریان تحقیقات استیضاح ترامپ خواهد بود؛ تحقیقاتی که قصد دارد احتمال «سوء استفاده رئیس‌ جمهور از قدرت» را ریشه یابی کند و در صورت رسیدن به شواهد و مدارک معتبر، با فعال کردن ماده استیضاح در مجلس نمایندگان، از مجلس سنا خواهد خواست دونالد ترامپ را رسما فراخوانده و در حضور 100 سناتور این مجلس و تحت ریاست قاضی‌القضات دیوان عالی آمریکا استیضاح کند.

همزمان با آغاز جلسه شهادت سرهنگ ویندمن در کنگره، ترامپ در توئیتر تلاش کرد که میزان اعتبار اظهارات او را زیر سوال ببرد و نوشت: آقای ویندمن از زمره کسانی بود که «هرگز ترامپی» خوانده می‌ شود. اشاره رئیس جمهور آمریکا به اصطلاحی است که در دوران انتخابات سال 2016 و پس از آن خلق شد و به کسانی اطلاق می شود که ممکن است حتی حامی حزب جمهوری‌ خواه و محافظه‌ کاران باشند اما هیچ گاه از کاندیداتوری و ریاست جمهوری دونالد ترامپ حمایت نکرده‌ اند.

مجلس نمایندگان آمریکا که اکثریت در آن با دموکرات‌ ها است، روز 31 اکتبر (9 مهر) به طور رسمی در مورد تحقیقات مربوط به استیضاح ترامپ رای‌ گیری خواهد کرد.

«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان اظهار داشته است که دموکرات‌ ها در برابر فشارها کوتاه نمی‌ آیند. او با اشاره به رای دادگاه در هفته گذشته به نفع تحقیقات گفته قاضی نیز نشان داده رای‌ گیری رسمی برای روند فعلی لازم است.

انجام رای‌‌ گیری رسمی در مورد تحقیقات ساعاتی پس از آن اعلام شد، که مشاور پیشین امور امنیتی کاخ سفید از اجابت احضاریه کنگره برای پاسخ‌ گویی به قانون‌ گذاران سرباز زد.

مجلس نمایندگان که نخستین بار از طریق گزارش رسمی یک افشاگر اطلاعاتی از این تماس تلفنی آگاه شد، ترامپ را متهم کرده که با سوء‌ استفاده از قدرت کرسی رئیس‌ جمهور آمریکا در تلاش بوده تا دولت اوکراین را وادار کند به او برای یافتن اطلاعات مخرب علیه رقیب انتخاباتی خود (جو بایدن) وارد عمل شود.

جو بایدن که 8 سال معاون «باراک اوباما» در دوران ریاست جمهوری او بود اکنون از کاندیداهای مطرح حزب دموکرات برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 آمریکا است.

بنابر قوانین آمریکا کاندیداهای انتخاباتی حق ندارند از کمک خارجی برای پیشبرد کارزار خود استفاده کنند.

ترامپ چنین اتهامی را رد کرده و تحقیقات استیضاح را هم یک دسیسه جویی خوانده است؛ اقدامی که به گفته او و رهبران حزب جمهوری‌ خواه، دموکرات ‎‌ها برای ساقط کردن ریاست جمهوری ترامپ به آن متوسل شده‌ اند.

در کانون اصلی تحقیقات استیضاح، تماس تلفنی 25 ژوئیه میان دونالد ترامپ و «ولودیمیر زلسنکی» رهبران آمریکا و اوکراین قرار دارد که بر اساس متنی که از محتوای آن منتشر شده، ترامپ مستقیما از همتای اوکراینی خود می‌ خواهد که به او لطفی بکند و درباره اتهام ادعایی فساد «هانتر بایدن» پسر جو بایدن تحقیقاتی راه اندازی کند.

تحقیقات بر این موضوع متمرکز است که آیا رئیس‌ جمهور آمریکا بر رئیس دولت اوکراین برای انجام تحقیقات در مورد رقیب سیاسی‌ اش فشار آورده‌ است یا خیر. در آن زمان دونالد ترامپ اعطای یک کمک نظامی 400 میلیون دلاری به اوکراین را متوقف کرده بود.

پیشتر «ویلیام تیلور» سفیر سابق آمریکا در اوکراین و کاردار کنونی سفارت آمریکا در این کشور هم شهادت داده بود که اختصاص کمک مالی واشنگتن به کی‌ یف مشروط به انجام تحقیقات مورد نظر دونالد ترامپ درباره جو بایدن بوده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.