رئیس جمهور آمریکا که زمانی دخالت روسیه در انتخابات این کشور را دروغ می خواند، اکنون مشاهده می کند که پرونده این رسوایی به جاهای باریکی کشیده می شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، مجله آمریکایی آتلانتیک گزارش داد در ماه فوریه (چند روز پس از تحلیف) از رئیس جمهور آمریکا در مورد ارتباط ستاد وی با روسیه سوالاتی شد. اما جواب وی منفی بود. وی حتی رسانه هایی که او را متهم کرده بود، «جعلی» خواند.

اما اکنون پرونده به سمتی جریان یافته که حقایق در حال برملا شدن است.

روزنامه واشنگتن پست امروز در گزارشی اعلام کرد در ادامه تحقیقات در خصوص دخالت روسیه در انتخابات 2016 آمریکا، مجلس نمایندگان این کشور محافظ سابق «دونالد ترامپ» را برای ارائه برخی توضیحات فرا می خواند.

در این راستا مجلس نمایندگان آمریکا «کیت شیلر» محافظ سابق دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را برای پاسخ به سوالاتی در مورد سفر ترامپ به مسکو در سال 2013 و همچنین استعفای «جیمز کامی» رئیس سابق اف بی آی فرا می خواند. پیشتر خبرهایی در مورد احتمال فراخواندن این مقام سابق منتشر شده بود.

به تاریخ دقیق احضار کیت شیلر اشاره ای نشده است.

پیش از این نیز «کارتر پیج» مشاور ترامپ در سیاست خارجی در ستاد انتخابات ریاست جمهوری وی شواهدی مربوط به مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری این کشور را ارائه کرده بود.

وی شهادتی در کمیته کنگره آمریکا ارائه کرده است که فاش کرده است که در سال 2016 با مقام ‌های روسی دیدار کرده است.

این در حالی است که کارتر پیج پیشتر در مصاحبه های متعددی با رسانه های خبری یا به طور کلی دیدار با مقامات روسی را تکذیب کرده بود یا گفته بود که اکثر کسانی که با آنها دیدار کرده، از محققان و پژوهشگران بوده اند.

یک منبع آگاه گفته است که کارتر پیج یک ایمیل را حداقل برای یک مشاور کارزار انتخاباتی ترامپ ارسال کرده و دیدگاه های خودش را درباره دیدار با مقام های دولت روسیه تشریح کرده است.

این ایمیل در جریان نشست کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا که پشت درهای بسته برگزار شده، خوانده شده است. این کمیته اقدامات روسیه مبنی بر مداخله در انتخابات نوامبر 2016 به نفع ترامپ و تبانی احتمالی کمپین ترامپ و روسیه را بررسی می کند.

«رابرت مولر» دادستان ویژه این پرونده، «پل مانافورت» مدیر سابق ستاد انتخاباتی ترامپ و «ریک گیتس» دیگر دستیار ارشد ترامپ را به اتهامات مختلفی از جمله پولشویی متهم کرده است.

علی رغم آنکه اتهامات مطرح شده علیه مانافورت و گیتس به عنوان بخشی از تحقیقات 5 ماهه درباره تلاش های روسیه برای دخالت در انتخابات آمریکا به نفع ترامپ و تبانی نزدیکان ترامپ با مقام های روسی مطرح شده، ولی برخی از این اتهامات در پرونده مانافورت مربوط به بیش از 10 سال قبل، و متمرکز بر همکاری وی با دولت سابق اوکراین است.

«جورج پاپادوپولوس» دستیار سوم ترامپ نیز در این پرونده متهم شده است. وی اوایل اکتبر در خصوص دروغ گفتن به اف بی آی گناهکار شناخته شده است. وی به بازرسان گفته است که تلاش هایی برای تشکیل یک دیدار بین مقام های ستاد انتخاباتی ترامپ و رهبری روسیه داشته است.

رابرت مولر پرونده را به جای حساسی کشانده است به گونه ای که ترامپ و دیگر جمهوری خواهان احساس خطر می کنند. تا جایی که سه نفر از قانونگذاران جمهوری خواه آمریکا از مولر خواستند تا از سمت خود استعفاء دهد.

«مت گائتز»، «اندی بیگز» و «لوئیس گاهمرت» مولر را به تضاد منافع متهم کردند؛ زیرا وی زمانی که «باراک اوباما» رئیس جمهور پیشین آمریکا با قرارداد اعطای مجوز خرید یک شرکت کانادایی و مالک 20 درصد از ذخایر اورانیوم آمریکا به یک شرکت روسی موافقت کرد؛ ریاست اف بی آی را برعهده داشت.

حال در میانه انتشار اخباری دال بر ارائه نخستین کیفرخواست مولر علیه دستیاران ترامپ، جمهوری خواهان نیز در اقدامی تلافی جویانه خواستار انجام تحقیقات پیرامون این قرارداد مصوب در دوره ریاست جمهوری اوباما شدند.

کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا در حال تحقیق درباره دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا به نفع دونالد ترامپ و احتمال تبانی بین کارزار انتخاباتی ترامپ و روسیه است.

مسکو بارها اعلام کرده است که هیچ دخالتی در انتخابات آمریکا نداشته و ترامپ نیز هرگونه تبانی را رد کرده است.

امروز کمیته اف بی آی به ریاست رابرت مولر با همکاری کمیته های کنگره علیه ترامپ بسیج شده اند. افرادی عضو این کمیته ها هستند که بسیار تمایل دارند در نهایت به استیضاح ترامپ دست یابند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.