در این گزارش نگاهی به نمای کلی انتخابات 2020 ریاست جمهوری آمریکا می اندازیم؛ انتخاباتی جنجالی و بسیار حساس نه فقط برای آمریکا بلکه برای جهان.

 

به گزارش جماران، تنها چند ساعت تا آغاز رسمی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا زمان باقی است. آخرین نظرسنجی ها نشان می ‌دهد که جو بایدن در سطح سراسری و در اغلب ایالت‌ های چرخشی از دونالد ترامپ جلوتر است.

زمانبندی برگزاری انتخابات

ساعت باز شدن و بسته شدن حوزه ‌های رای ‌گیری از ایالتی به ایالت دیگر و در برخی موارد بر اساس شهر یا بخش متفاوت است.

برخی از ایالت‌ ها به افرادی که هنگام بسته شدن حوزه رای‌ گیری هنوز در صف ایستاده ‌اند، اجازه رای ‌دادن می ‌دهند و برخی دیگر نه.

اغلب حوزه‌ های رای‌ گیری در ایالت‌ها در ساعت 6 صبح سه‌ شنبه 3 نوامبر به وقت شرق آمریکا ( 13:30 سه ‌شنبه به وقت تهران)  باز می‌ شوند و  اغلب حوزه‌ ها در ایالت‌ ها تا ساعت 11 شب روز سه‌ شنبه به وقت شرق آمریکا (4:30 صبح روز چهارشنبه به وقت تهران)  بسته می ‌شوند.

سحرخیزان در ایالت ورمونت در شرق آمریکا از ساعت 5 صبح می ‌توانند رای دهند. حوزه‌ ها در برخی از نقاط ایالت ‌های غربی آلاسکا و هاوایی ساعت یک صبح روز چهارشنبه بسته می‌ شوند.

انتخابات ریاست جمهوری

هر دو حزب اصلی، یعنی جمهوری خواهان و دموکرات ها، کاندیداهای ریاست جمهوری خود را از طریق انتخابات مقدماتی تعیین کردند و در نهایت به صورت رسمی از سوی کنوانسیون ملی، «جو بایدن» از حزب دموکرات و «دونالد ترامپ» از حزب جمهوری خواهان انتخاب شدند. 

به جز کاندیداهای دو حزب اصلی آمریکا، «جو جورگنسن» کاندیدای حزب لیبرتارین و «هووی هاکینز» کاندیدای حزب سبز هم در انتخاب امسال کاندید هستند. یکی از دلایل، انحصار قدرت دو حزب اصلی و ناتوانی احزاب سوم برای ورود به کاخ سفید محسوب می شود.

هر فردی که پیروز انتخابات ریاست جمهوری 2020 شود، در 20 ژانویه 2021 کار خود را در کاخ سفید آغاز می ‌کند.

بایدن در صورت پیروزی ، پیرترین رئیس جمهور در تاریخ آمریکا خواهد بود که ممکن است نتواند 4 سال در کاخ سفید بماند.

همچنین شاید درسال 2024 ، بایدن با 84 سال نتواند برای انتخاب مجدد تلاش کند. از این رو، «کامالا هریس» معاون بایدن – در صورت پیروزی در انتخابات – گزینه جدی رئیس جمهور بعدی امریکا خواهد بود.

فرایند پیچیده و بحث برانگیز رای گیری در آمریکا

در آمریکا قانون سراسری برای انتخابات وجود ندارد و هر ایالت بر اساس قوانین داخلی ، انتخابات را برگزار می کند و آنان عموما شیوه های مختلفی را در پیش می گیرند.

در آمریکا سن حق رای، 18 سال به بالا است. در طول زمان، ابتدا مردان سفید متمکن، سپس مردان سفید فقیر، سپس مردان سیاه، سپس زنان و در نهایت جوانان بین 18 تا 21 سال دارای حق رای شدند. با این حال، برخی افراد مانند محکومین جرائم، از حق رای محروم هستند.

هر ایالت در آمریکا به شیوه مدنظر خود، برگه های رای را چاپ می کند. در برخی از ایالت ها، رای دهندگان باید بر روی برگه ها علامت بزنند یا در بعضی جاها، آنان باید با دستگاه، پانچ کنند.

شیوه های متعدد اخذ رای، اغلب، موجب سردرگمی رای دهندگان شده و بر روند انتخابات تاثیر منفی می گذارد. 

در آمریکا قاعده ای به نام «دسترسی به صندوق» وجود دارد که اجازه می دهد نام کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بر روی برگه های رای چاپ شود. ممکن است کاندیدا در یک یا چند ایالت حائز شرایط «دسترسی به صندوق» نباشد و نامش روی برگه های رای درج نشود.

هر شهروند آمریکایی برای رای دادن باید ابتدا ثبت نام کند. البته ثبت نام اجباری نیست اما بدون انجام آن، امکان شرکت در انتخابات وجود ندارد.در بعضی از مناطق آمریکا، در روند ثبت نام از شرکت کنندگان، از جمله درمورد اقلیت ها اخلال بروز می کند که می تواند نتایج انتخابات را تحت تاثیر قرار دهد.

از سال 1993 با تصویب قانونی، برخی از رای دهندگان حائز شرایط می توانند از طریق پست یا ایمیل، در انتخاباتی شرکت کنند. این آرا چند ماه قبل از روز انتخابات ارسال و در روز انتخابات شمارش می شود. با گسترش شیوع کرونا در امریکا، تمایل برای برگزاری انتخابات پستی افزایش یافته است. 

امسال به علت شیوع کرونا درصد بالایی از رای ‌دهندگان در ایالت ‌های گوناگون از گزینه ‌های رای دادن حضوری زودهنگام (قبل از روز رسمی رای ‌گیری)  یا رای دادن غیابی از طریق پست استفاده کرده‌ اند. شمار این گروه رای ‌دهندگان به بیش از 90 میلیون رسیده است.

 کالج الکترال

کالج الکترال یا هیئت انتخاب کننده رئیس جمهور به گروهی از افراد اطلاق می شود که توسط هر ایالت انتخاب می شوند تا رسما رئیس جمهور و معاون رئیس جمهور را انتخاب کنند. 

در فصل دوم بخش اول بند دوم قانون اساسی آمریکا، تعداد نمایندگان هر ایالت را مشخص کرده است. از سال 1964 تاکنون 538 انتخاب کننده در هر ایالت وجود داشته است. این عدد 538 در واقع مجموع 435 کرسی مجلس نمایندگان به علاوه  100 کرسی مجلس سنا به علاوه سه نماینده از منطقه کلمبیا است. 

هر کاندیدای ریاست جمهوری باید دست کم 270 رای یعنی بیش از نصف آرای کالج الکترال را به دست آورد. در پاسخ به این سوال که سهمیه نماینده ‌های کالج الکترال از کجا می ‌آید باید گفت که هر ایالت براساس جمعیت، تعداد مشخصی کالج الکترال دریافت می‌ کند. سرشماری در آمریکا هر 10 سال یکبار تغییر می ‌کند.

تعداد رای هال کالج الکترال از یک ایالت به ایالت دیگر متغیر است. به عنوان مثال اگر یک رای دهنده در انتخابات کالیفرنیا در صندوق ‌های رای 51 درصد آرا را به دست آورد، کل 55 رای کالج الکترال را به دست می ‌آورد و عملا فرد بازنده هیچ رای کالج الکترال نخواهد داشت. به همین دلیل است که اغلب کاندیداهای ریاست جمهوری تلاش می ‌کنند در سه ایالت تگزاس فلوریدا و نیویورک برنده شوند چرا که فقط از این ایالت 96 رای کالج الکترال به دست خواهند آورد.

آرای الکترال کالج در سراسر پنجاه ایالت آمریکا به شرح زیر است:

ایالت کالیفرنیا= ۵۵ رای

ایالت اوکلاهاما= ۷ رای 

ایالت تگزاس= ۳۸ رای

ایالت اورگان= ۷ رای

ایالت فلوریدا= ۲۹ رای

ایالت آرکانزاس= ۶ رای 

ایالت نیویورک= ۲۹ رای

ایالت آیوا= ۶ رای

ایالت ایلینویز= ۲۰ رای

ایالت کانزاس= ۶ رای

ایالت پنسیلوانیا= ۲۰ رای

ایالت می سی سی پی= ۶ رای

ایالت اوهایو= ۱۸ رای

ایالت نوادا= ۶ رای

ایالت جورجیا= ۱۶ رای

ایالت یوتا= ۶ رای

ایالت میشیگان ۱۶ رای

ایالت نبراسکا= ۵ رای

ایالت کارولینای شمالی= ۱۵ رای

ایالت نیومکزیکو= ۵ رای

ایالت نیوجرسی= ۱۴ رای

ایالت ویرجینیای غربی= ۵ رای

ایالت ویرجینیا= ۱۳ رای

ایالت هاوایی= ۴ رای

ایالت واشنگتن= ۱۲ رای

ایالت آیداهو= ۴ رای

ایالت آریزونا= ۱۱ رای

ایالت مین= ۴ رای

ایالت ایندیانا= ۱۱ رای

ایالت نیوهمشایر= ۴ رای

ایالت ماساچوست= ۱۱ رای

ایالت رودلف آیلند= ۴ رای

ایالت تنسی= ۱۱ رای

ایالت آلاسکا= ۳ رای

ایالت مریلند= ۱۰ رای

ایالت دلاور  = ۳ رای

ایالت مینه سوتا= ۱۰ رای

ایالت بخش کلمبیا = ۳ رای

ایالت میسوری= ۱۰ رای

ایالت مونتانا= ۳ رای

ایالت ویسکانسن=  ۱۰ رای

ایالت داکوتای شمالی= ۳ رای

ایالت کلرادو =  ۹ رای

ایالت داکوتای جنوبی = ۳ رای

ایالت کارولینای جنوبی= ۹ رای

ایالت ورمونت= ۳ رای

ایالت کنتاکی = ۸ رای

ایالت وایومینگ = ۳ رای

ایالت لوئیزیانا= ۸ رای  

ایالت کانکتیکت= ۷ رای 

انتخابات سنا

فردا همچنین 33 کرسی سنای آمریکا به رای گذاشته می‌ شود که با احتساب دو کرسی به رای گذاشته شده در انتخابات ویژه، سرنوشت 35 کرسی سنا در کنگره یکصد و هفدهم مشخص می ‌شود.

از این میان، جمهوری خواهان باید از 23 کرسی خود دفاع کنند، درحالی که کرسی ‌های به رای گذاشته شده دموکرات ‌ها 12 عدد است. دموکرات‌ ها اگر در این انتخابات موفق شوند علاوه بر حفظ 12 کرسی به رای گذاشته خود، دو یا سه کرسی از 23 کرسی جمهوری خواهان را از آن خود کنند، در سنای آمریکا به اکثریت می رسد. 

با توجه به چنین وضعیتی، احتمال پیروزی دموکرات ها برای کسب اکثریت در سنا در انتخابات نوامبر سال جاری نسبتا زیاد پیش بینی می شود.

زمان‌ بندی اعلام نتایج انتخابات

در انتخابات 2016 ، پیروزی ترامپ در حدود ساعت 2:30 صبحگاه به وقت شرق آمریکا اعلام شد، یعنی زمانی که مشخص شد او حائز رای الکترال ایالت ویسکانسین شده است که مجموع آرای الکترال او را که برای پیروزی بدان نیاز داشت، از مرز 270 عبور داد. اما انتخابات امسال به دلیل آرای پستی خیلی متفاوت خواهد بود.

برخی از شبکه‌ های خبری و سازمان ‌های نظرسنجی نتایج پیش ‌بینی ‌شده خود را در ساعات پایانی روز سه‌ شنبه اعلام خواهند کرد، اما این نتایج در هنگامی که هنوز رای‌ های پستی در حال شمارش هستند، مقدماتی هستند.

در بسیاری از ایالت‌ ها، رای ‌های پستی را که به طور دیرهنگام (پس از روز رای ‌گیری) رسیده باشند، می ‌توان پذیرفت و شمارش کرد. اغلب رای ‌های پستی باید در طول یکی دو روز پس از روز رای‌ گیری در روز سه ‌شنبه 3 نوامبر باید دریافت شوند، به جز چند استثنا:

چند ایالت کلیدی اجازه دریافت دیرهنگام‌تر رای‌ های پستی را می‌ دهند، از جمله ایالت ‌های پنسیلوانیا و کارولینای شمالی (تا 6 نوامبر)، ایالت‌ های مینه‌سوتا و نوادا (تا 10 نوامبر) و ایالت اوهایو (تا 13 نوامبر).

هر یک از ایالت‌ ها روند تایید نتایج را از 10 نوامبر (20 آبان) شروع می ‌کند، گرچه این زمان ممکن است به علت بازشماری آرا به تاخیر بیفتد. هر ایالت به جز کالیفرنیا باید روند تایید نتایج انتخابات را تا 8 دسامبر (18 آذر) تمام کرده باشد. همه اختلافات- از جمله چالش ‌ها و بازشماری‌ ها- باید تا این تاریخ حل و فصل شده باشند.

گزینندگان هر ایالت در 14 دسامبر (24 آذر) رای‌ های الکترال آن ایالت را به طور رسمی اعلام می‌ کنند و نتایج آرای الکترال هر ایالت به واشنگتن فرستاده می‌شود. به این ترتیب که نتایج قطعی انتخابات به خصوص در این دوره که به علت شیوع کروناویروس درصد آرای پستی بسیار بالا است، ممکن است تا چندین روز پس از انتخابات روشن نشده باشد.

شیوه رای گیری در امریکا بر اساس قاعده «اول فرد برنده» (First Past The Post) است، یعنی هر کاندیدا با هر تعداد آرا که از دیگران جلوتر بود، بدون نیاز به حد نصاب لازم، برنده می شود. به همین دلیل در آمریکا انتخابات به دور دوم کشیده نمی شود.

اگر کاندیداها نتایج را نپذیرند چه اتفاقی می ‌افتد؟

اگر هر یک از کاندیداها از نتایج راضی نباشد، ممکن است درخواست شمارش مجدد آرا کند.

در سال 2018در فلوریدا برای سه رقابت در سطح این ایالت، یعنی رقابت سر کرسی سنا، فرمانداری، و کمیسر کشاورزی ایالت، درخواست شمارش مجدد آرا شد.

روند شمارش مجدد آرا با رایانه از 10 نوامبر آغاز شد و مهلت پایانی آن 15نوامبر اعلام شد.

نتیجه شمارش مجدد آرا برای انتخابات مجلس سنا باز به نتیجه قطعی نرسید و به همین دلیل، فلوریدا برای اولین بار دستور شمارش آرا با دست را در آن ایالت صادر کرد.

بازشماری آرا با دست در روز 18 نوامبر خاتمه یافت و در 20 نوامبر تایید شد؛ یعنی تا دو هفته بعد از پایان رای‌گیری در 6 نوامبر، به طول انجامید.

اما حتی بازشماری مجدد آرا ممکن است به حل مجادله منجر نشود: ترامپ اظهار داشته است که به اعتقاد او نتیجه این انتخابات ممکن است به دیوان عالی کشیده شود.

نقش دیوان عالی در این میان چه خواهد بود؟

این اتفاق قبلا رخ داده است. در انتخابات 2000، «ال گور» کاندیدای حزب دموکرات، استدلال کرد که اختلاف اندک او در شکست در ایالت فلوریدا، باید منجر به بازشماری آرای این ایالت شود.

36 روز طول کشید تا دیوان عالی تصمیم خود را علیه درخواست او برای بازشماری آرای ماخوذه بگیرد و به نفع جورج دبلیو بوش از حزب جمهوری ‌خواه رای دهد. او نیز مانند ترامپ، بازنده آرای عمومی مردم در آن انتخابات بود.

چالش ‌های حقوقی متعددی ممکن است در انتخابات امسال مطرح شود. از ملزومات تایید هویت رای‌‌ دهندگان برای رای دادن با پست گرفته تا مشروعیت تغییرات اتخاذ شده در ارتباط با کووید-19، می ‌تواند موضوع دعوایی حقوقی شود. در نهایت 20 ژانویه 2021 مهلت پایانی غیرقابل نقض این روند تلقی می ‌شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.