مردم به واکسنی که در سال انتخاباتی آماده می‌ شود، به دیده تردید می نگرند و بسیاری از آمریکایی ها واکسن کرونا را تزریق نخواهند کرد.

 

به گزارش جماران، جست ‌وجو برای واکسن کرونا به یکی از کلیدی‌ ترین موضوعات مورد تمرکز برای مقابله با این بیماری عالم ‌گیر تبدیل شده است چرا که معرفی واکسنی کارآمد می‌ تواند به کشورها کمک کند تا در حال مبارزه برای نابودی کووید19 از شهروندان خود نیز محافظت کنند. 

اما بعد از آن که «عملیات سریع ‌السیر» توسط کابینه ترامپ به راه افتاد تا طراحی، تولید و توزیع واکسن و دیگر درمان ‌های کووید19 را تسریع بخشد، تحقیق و تولید این واکسن در آمریکا با دست ‌اندازهایی نیز روبرو شد. 

بر مبنای نظرسنجی سی ‌ان ‌ان که در ماه جاری میلادی منتشر شد، 40 درصد از آمریکایی ها واکسن کرونا را تزریق نخواهند کرد. 

بخشی از تردید مردم به این دلیل است که این واکسن در سال انتخاباتی آماده می‌ شود که موجب بروز نگرانی ‌هایی شده که مبادا سیاست نقشی در آماده شدن سریع واکسن برای عموم مردم داشته باشد. 

رئیس جمهور آمریکا شب گذشته در کنفرانس خبری اش مدعی شد که واکسن کرونا در ماه اکتبر آماده ارائه خواهد بود. وی که در کنفرانس خبری در کاخ سفید صحبت می ‌کرد، افزود: «اظهارات سیاسی می ‌شنویم که مردم را درباره واکسن کرونا نگران می ‌کند. واکسن کرونا امن خواهد بود و مردم آمریکا به زودی درباره واکسن کووید-19 شگفت زده خواهند شد.»

این هفته نیز نیویورک تایمز اعلام کرد که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا به مقامات سراسر کشور گفته است برای توزیع واکسن احتمالی کرونا تا اواخر اکتبر آماده باشند که صرفا چند روز پیش از انتخابات ماه نوامبر است. 

این خبر در حالی منتشر شد که اداره مواد غذایی و دارویی آمریکا نیز اعلام کرده بود که اگر مشخص شود مزایای آن بیشتر از خطراتش است، ممکن است به یک واکسن ویروس کرونا اجازه استفاده اضطراری پیش از مرحله سوم آزمایش‌ ها را اعطا کند. 

دکتر «استیون هان» از مقامات اداره مواد غذایی و دارویی در پاسخ به سوال فایننشال تایمز که پرسید اگر دولت ترامپ برای تولید واکسن فشار آورده است، گفت: «ما شاهد همزمانی کووید19 با این فصل از سیاست و انتخابات هستیم و باید با پافشاری بر اصول علمی خود از این دوره هم عبور کنیم.» 

او درباره جواز استفاده اضطراری گفت: «این تصمیمی است که بر پایه دانش، علم پزشکی و اطلاعات موجود اتخاذ خواهد شد و تصمیمی سیاسی نخواهد بود.» 

البته کارشناسان هشدار داده ‌اند این که واکسنی به نظر برسد باعجله تولید شده، چه کارآمد باشد یا نباشد، ممکن است باعث واکنش تدافعی بیشتر مردمی شود به ویژه اگر مردم فکر کنند سیاست بر تولید سریع آن تاثیر گذاشته است. 

شرکت «آسترازنکا» مرحله سوم آزمایشات خود بر روی انسان را در آمریکا برای واکسن کووید19 آغاز کرده است و بنا دارد طی هشت هفته آینده این واکسن را روی 30 هزار نفر امتحان کند. 

این واکسن سومین واکسن ویروس کرونا در آمریکا است که وارد آخرین مرحله آزمایشات شده، چرا که هم اینک شرکت های «مدرنا و فایزر» نیز در میانه مرحله سوم آزمایش خود قرار دارند. 

دکتر «ویلیام هارتمن» از محققان ارشد دانشگاه ویسکانسین در آزمایش آسترازنکا به ایندیپندنت گفت مرحله اول و دوم آزمایش آنها نتایج بسیار امیدبخشی داشته است که باعث شده آنها مرحله سوم آزمایشات را کلید بزنند. 

مرحله سوم آزمایش آسترازنکا دو سال به طول خواهد انجامید و دوره ثبت ‌نامی هشت هفته ‌ای دارد. 

دکتر هارتمن اظهار داشت در این بازه دو ساله محققان همچنین داوطلبان را زیر نظر خواهند داشت تا ببینند اگر عوارض جانبی وخیمی در بعضی افراد پدیدار شود. تاکنون در آزمایش ‌های واکسن آسترازنکا، داوطلبان فقط به سردرد و درد در ماهیچه‌ ها دچار شده ‌اند که تنها حدود یک روز به طول انجامیده است. 

در گذشته به ندرت واکسنی در بازه زمانی کمتر از پنج سال تولید شده است. 

«آرتور کاپلان» مدیر واحد آداب پزشکی در موسسه بهداشت لانگون در دانشگاه نیویورک به سی ‌ان ‌ان گفت او نیز طرفدار یک کمیته مستقل برای بررسی اطلاعات واکسن‌ ها پیش از عرضه عمومی آنها است. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.