ترامپ نه فقط بار دیگر وعده پایان بحران کرونا را به آمریکایی ها داد بلکه از رقیب انتخاباتی خود خواست که این بحران را بزرگنمایی نکند.

 

به گزارش جماران به نقل از رویترز، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا بار دیگر وعده پایان کرونا در این کشور را داد. وی تا کنون  نه فقط خطر شیوع این ویروس که چندی پیش خودش به آن مبتلا شد را دست کم گرفت بلکه بارها وعده داده است که کرونا به زودی به پایان برسد اما چنین چیزی رخ نداده است.

ترامپ در جمع هواداران خود در ایالت«فلوریدا» وعده داد که شیوع ویروس کرونا به زودی به پایان می رسد و «جو بایدن» رقیب دموکرات خود را متهم به بزرگنمایی بحران بهداشتی برای به وحشت انداختن آمریکایی و رای دادن آنها به نفع خودش متهم کرد.

شیوع ویروس کرونا که تا کنون جان بیش از 224 هزار نفر را در آمریکا گرفت،بیش از 8 میلیون نفر به آن مبتلا شدند و باعث شد میلیون ها آمریکایی نیز کار خود را از دست بدهند، تبدیل به مهمترین مساله در تبلیغات انتخاباتی آمریکا شد به طوری که ترامپ درباره شیوه مقابله با این بحران موضع دفاعی گرفته است.

«جو بایدن» نامزد دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که اگر به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود واکسن ویروس کرونا برای همه شهروندان این کشور رایگان خواهد بود.

 نامزد دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا درباره استراتژی دولت خود برای مهار پاندمی اعلام کرد که اگر به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود واکسن ویروس کرونا برای همه شهروندان آمریکا رایگان خواهد بود.

در حالی که تنها چند روز به برگزاری انتخابات باقی مانده بایدن طی سخنانی در جمع هواداران خود در شهر «ویلمینگتون» در ایالت «دلاور» گفت: وقتی به واکسن ایمن و موثری دسترسی پیدا کردیم، باید برای همه رایگان باشد، خواه بیمه باشید یا نه.

بایدن با بیان اینکه با مسئولان همه ایالت ها ارتباط برقرار کرده و از آنها خواهد پرسید که چه نوع حمایتی برای مبارزه با این بیماری نیاز دارند، اظهار داشت که از کنگره ایالات متحده درخواست خواهد کرد تا پایان ژانویه لایحه ای برای حل مشکلات مربوط به بهداشت عمومی و اقتصادی ارائه دهد.

او با اشاره به اینکه از مسئولان ایالتی خواهد خواست که استفاده از ماسک را ضروری کنند گفت که برنامه ای جهت انجام روزانه 7 میلیون تست کرونا ایجاد می کند.

ترامپ حرف های بایدن در مناظره ریاست جمهوری که پنجشنبه شب برگزار شد و گفت که ایالات متحده امریکا  وارد«زمستان ظلمانی» می شود را به سخره گرفت.

ترامپ گفت که معاون سابق رئیس جمهور آمریکا و همپیمانان دموکراتش تلاش می کنند که مردم را بترسانند و خطر ویروس را بزرگ جلوه دهند.

رئیس جمهور آمریکا که تهدید کرونا را از همان ابتدا دست کم گرفت در شهر«ولاجز» در مرکز فلوریدا گفت:«این بیماری فراگیر را با سرعت به پایان می رسانیم».

ترامپ همچنین در جمع دیگری از هوادارانش در شهر«پناسکولا» گفت که انتخابات پیش رو انتخاب میان«شکوفایی و بستن» به شمار می رود.

این در حالی است که پژوهشگران در مرکز ارزیابی بهداشتی در دانشگاه واشنگتن گفتند که ویروس جان بیش از نیم میلیون آمریکایی را تا پایان فوریه می گیرد. این پژوهشگران گفتند که اگر همه ماسک بزنند می توان جان 130 هزار نفر را نجات داد.

در حالی که فقط 11 روز به برگزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده است پروژه انتخابات در دانشگاه فلوریدا اعلام کرد که بیش از 53 میلیون نفر در عمل در انتخابات زودهنگام شرکت کردند و این یک رکورد به شمار می رود. «مایکل مکدونالد» مدیر این پروژه گفت که می توان رقم بی سابقه جدیدی در زمینه استقبال مردم از انتخابات ثبت کرد که تا کنون به 60 درصد رسیده است.

افزایش تعداد شرکت کنندگان در انتخابات زودهنگام اشاره به توجه زیاد مردم به انتخابات و اجتناب آنها از خطر ابتلا به ویروس کرونا طی تجمع مردم در روز اصلی انتخابات(سوم نوامبر) دارد. رای گیری زودهنگام و مشارکت گسترده در آن فرصت های ترامپ برای تغییر رای ها قبل از پایان رای گیری را کم می کند.

در همین حال، نظر سنجی ها نشان می دهد که ترامپ از بایدن به شدت عقب افتاده است اگر چه در ایالت های سرنوشت ساز فاصله اش اندک است. ترامپ گفته است که این نظرسنجی ها ارزیابی حمایت از وی را دست کم گرفته است.

از سوی دیگر، ایالات متحده آمریکا روز جمعه ۲۳ اکتبر (۲ آبان) بیش از ۸۰ هزار مورد ابتلای جدید به کرونا در یک شبانه روز را گزارش کرد که بالاترین رقم از ابتدای همه‌گیری کووید-۱۹ در این کشور است. کارشناسان هشدار می‌دهند که بدترین وضعیت هنوز نیامده است.

طبق داده‌های منتشر شده از سوی دانشگاه «جانز هاپکینز» تعداد موارد ابتلا در روز جمعه به دست‌کم ۸۰ هزار و ۵ مورد ابتلای جدید رسیده است. شمار ابتلاهای روزانه کرونا در آمریکا در روز پنجشنبه رقم ۷۷ هزار و ۳۶۲ مورد بود.

با این حال برخی از پزشکان آمریکا می‌گویند که میزان مرگ و میرهای کووید-۱۹ در این کشور به خاطر عوامل متعدد مانند استفاده از داروی رمدسیویر، استروئیدها و مدیریت بهتر بیماران حدود ۸۵ درصد کاهش یافته است.

 

دارو و واکسن کرونا در آمریکا به کجا رسید؟

در تحولی دیگر، سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا روز پنجشنبه هفته گذشته ۲۲ اکتبر (یک آبان) داروی ضد ویروسی «رمدسیویر» تولیدی شرکت «گیلئاد» را برای درمان بیماری مبتلا به کووید-۱۹ که در بیمارستان بستری هستند، تایید و آن را به‌عنوان نخستین و تنها داروی مورد تایید برای این بیماری در ایالات متحده آمریکا معرفی کرد.

رمدسیویر که دارویی تزریقی به داخل رگ است یکی از داروهایی بود که برای درمان دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در طول درمان کووید-۱۹ مورد استفاده قرار گرفت. این دارو با مهار ماده‌ای که ویروس برای افزایش تعداد از آن استفاده می‌کند، کارایی دارد. متخصصان نسبت به استفاده همزمان این دارو با داروی هیدروکسی کلروکین هشدار می‌دهند چراکه می‌تواند اثر بخشی آن را مهار کند.

تایید رسمی سازمان غذا و داروی آمریکا ساعاتی قبل از مناظره نهایی انتخاباتی دونالد ترامپ با رقیب دموکرات او یعنی جو بایدن صورت گرفت.

رمدسیویر با مجوز استفاده اضطراری سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا پس از آنکه مطالعات نشان داد که این دارو می‌تواند پنج روز دوره درمان را کاهش دهد، از ماه مه در دسترس است. طبق مطالعات صورت گرفته روی افراد مبتلا به نوع شدید کووید-۱۹ دوره درمان آن‌ها با استفاده از این دارو به طور متوسط از ۱۵ روز به ۱۰ روز کاهش پیدا کرده است.

با این حال، سازمان جهانی بهداشت هفته گذشته اعلام کرد که آزمایش‌های جهانی آن‌ها درباره بیماری کووید-۱۹ نشان می‌دهد که رمدسیویر تاثیر مهمی بر طول مدت بستری شدن بیماران یا احتمال زنده ماندن آن‌ها ندارد.

شرکت داروسازی گیلئاد احتمال «جانبداری» در مطالعات سازمان جهانی بهداشت را مورد سوال قرار داده است.

قیمت رمدسیویر که با نام تجاری وکلوری Veklury به فروش می‌رسد، برای یک دوره درمان پنج روزه ۳ هزار و ۱۲۰ دلار است که این قیمت برای خریداران دولتی به ۲ هزار و ۳۴۰ دلار کاهش می‌یابد. با اعلام این خبر سهام شرکت گیلئاد در معاملات بورس ۴.۳ درصد افزایش یافت و به ۶۳.۳۰ دلار رسید.

هنوز ثابت نشده است که آیا این دارو روی بیمارانی که مبتلا به کووید-۱۹ ملایم هستند کمکی می‌کند یا نه و برخی از پزشکان همچنان نسبت به استفاده از آن در بیمارانی که شدت بیماری در آن‌ها کمتر است وحدت نظر ندارند.

شرکت گیلئاد گفته است که در حال حاضر توانسته است تقاضاهای این دارو در ایالات متحده آمریکا را برآورده کند اما این پیش‌بینی را می‌کند که تا پایان ماه اکتبر بتواند به تقاضاهای جهانی نیز پاسخ دهد.

این شرکت اعلام کرد که رمدسیویر در حدود ۵۰ کشور دیگر دارای مجوزهای نظارتی یا مجوزهای موقت است.

سازمان غذا و داروی آمریکا همچنین مجوز استفاده اضطراری این دارو برای درمان کودکان زیر ۱۲ سال که وزن کافی برای دریافت آن را دارند صادر کرد.

شرکت گیلئاد همچنین در حال تهیه نسخه استنشاقی [حالت اسپری] دارو است تا شاید در صورت تایید بتوان آن را در خارج از بیمارستان استفاده کرد.

از جهتی دیگر، شرکت‌های «آسترازنکا» و «جانسون اَند جانسون» روز جمعه ۲۳ اکتبر (۲ آبان) اعلام کردند که آزمایش‌های بالینی مرحله سوم خود را بر روی داوطلبان واکسن کووید-۱۹ در ایالات متحده آمریکا از سر می‌گیرند.

آزمایش‌های بالینی شرکت آسترازنکا تنها چند روز پس از شروع آن در اوایل ماه سپتامبر پس از آنکه اعلام شد یک داوطلب بریتانیایی پس از دریافت واکسن دچار ضایعه نخاعی شده است، متوقف شد. آزمایش جانسون اَند جانسون نیز در تاریخ ۱۲ اکتبر پس از بیماری نامشخص در یکی از داوطلبان دریافت واکسن به طور موقت متوقف شد.

البته آزمایش‌های بالینی شرکت آسترازنکا که با همکاری دانشگاه آکسفورد اقدام به تولید واکسن کرونا می‌کند، ماه گذشته در کشورهای بریتانیا، برزیل و آفریقای جنوبی از سر گرفته شد اما در آمریکا متوقف مانده بود.

«پل مانگو» معاون رئیس ستاد سیاستگذاری وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده آمریکا گفت: «ما نسبت به اینکه آسترازنکا و جانسون اَند جانسون آزمایش‌های خود را در سریع‌ترین زمان ممکن از سر بگیرند بسیار خوشبین هستیم.»

بنابراین این دو شرکت داروساز به شرکت‌های «مدرنا» و «فایزر» که اعلام کرده‌اند قصد دارند در نیمه دوم ماه نوامبر درخواست استفاده اضطراری از واکسن‌های تولیدی خود را ارائه دهند، پیوستند. شرکت مدرنا روز پنجشنبه گذشته اعلام کرد که آزمایش از ۳۰ هزار داوطلب را به پایان رسانده است.

دکتر «مت هپبورن» رئیس طرح معروف به «عملیات بالاترین سرعت» برای تهیه واکسن کرونا در آمریکا، درباره از سر گیری آزمایش‌های این دو شرکت داروسازی گفت: «با از سرگیری این دو آزمایش امیدوارم این پیام به مردم منتقل شود که ما طبق بالاترین استانداردهای اخلاقی طرح‌ها را دنبال می‌کنیم و در روند نظارتی سازمان دارو و غذای آمریکا دخالت نداریم.»

جانسون اند جانسون پیش‌بینی می‌کند که آزمایش‌های خود را در ایالات متحده آمریکا از روز دوشنبه یا سه‌شنبه از سر بگیرد. این شرکت همچنین امیدوار است که بتواند یک واکسن کار را تا آخر سال ۲۰۲۰ یا اوایل سال ۲۰۲۱ ارائه دهد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.