هزاران نفر در پایتخت قرقیزستان به نتایج انتخابات پارلمانی اعتراض کردند. آنها با هجوم به پارلمان این کشور به داخل ساختمان مجلس رفته‌ اند و حتی اسناد را از پنجره بیرون ریختند و بخشی از ساختمان را به آتش کشیده ‌اند.

 

به گزارش جماران، تصاویر منتشر شده در رسانه ها از «بیشکک» پایتخت قرقیزستان نشان می ‌دهد صدها معترض به انتخابات این کشور که خواستار ابطال نتایج آن هستند با هجوم به پارلمان این کشور به داخل ساختمان مجلس رفته‌ اند و حتی اسناد را از پنجره ‌های دفتر «سورنبای جینبکف» رئیس جمهور، بیرون ریختند و آن طور که به نظر می ‌رسد بخشی از ساختمان را به آتش کشیده ‌اند.

این واقعه یک روز پس از آن روی داد که میان معترضان به نتیجه انتخابات و پلیس درگیری روی داد و پلیس برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌ آور و خودروهای آب ‌پاش استفاده کرد.

معترضان نتایج انتخابات یکشنبه گذشته را قبول ندارند و می ‌گویند تقلب شده است.

نتایج مورد مناقشه به این صورت بوده که تنها 4 حزب از میان 16 حزب شرکت کننده در انتخابات پارلمانی توانستند به حد نصاب 7 درصد برای راه یابی به پارلمان دست یابند؛ از میان این چهار حزب، سه حزب نزدیک به سورنبای جینبکف رئیس جمهور این کشور هستند.

بر اساس اطلاعات اولیه کمیسیون انتخابات، احزاب مخالف «بیر بول و آتامکن» از جمله احزابی هستند که شانس ورود مجدد به پارلمان را از دست دادند. حدود 5 هزار نفر به درخواست این احزاب برای اعتراض به نتایج انتخابات تظاهرات کردند.

«رایس ‌کلدی مومبکو» کاندیدای حزب آتامکن می ‌گوید: «رئیس جمهور قول انتخابات صادقانه را داده بود اما او به قول خود عمل نکرد.» او از کمیسیون مرکزی انتخابات خواست تا ظرف 24 ساعت آینده انتخابات را ملغی کند.

سازمان امنیت و همکاری اروپا که بر انتخابات پارلمانی قرقیزستان نظارت داشته از احتمال خرید آرا ابراز نگرانی کرده است.

روز دوشنبه پلیس با استفاده از بمب های صوتی سعی در متفرق کردن هزاران معترضی بود که در میدان «آلاتو» تجمع کرده بودند و پس از آن به خیابان ‌های مجاور این میدان گریختند. اما دقایقی بعد معترضان دوباره به هم پیوستند و مانند سیلی این میدان در مرکز بیشکک را تسخیر کردند. آنها سپس به سمت ساختمان پارلمان که به کاخ سفید شهرت دارد رفتند و وارد ساختمان پارلمان شدند.

ویدئوهایی که در شبکه ‌های اجتماعی منتشر شده معترضان را نشان می ‌دهد که وارد محوطه پارلمان شده ‌اند؛ برخی از آنها از نرده ‌های کنگره بالا می روند و بعضی دیگر در حال شکستن دروازه ورودی آنند. کمی بعد هم در این تصاویر دود غلیظی از این ساختمان بیرون می ‌آید.

معترضان گفته ‌اند میدان آلاتو را تا زمانی که رهبران حکومت را نبینند، ترک نخواهند کرد؛ در همان میدانی که در گذشته صحنه همایش ‌های سیاسی بوده که منجر به سرنگونی دو رئیس جمهور مستبد قرقیزستان در سال‌های 2005 و 2010 شده است.

بنابر گزارش ‌ها حدود 120 نفر در جریان درگیری با پلیس ضدشورش مجروح شده اند که حدود 60 نفر از آنها افسران پلیس گزارش شده‌ اند.

چندین نفر از مصدومان در وضعیت وخیم جسمی قرار دارند اما بنابر بیانیه وزارت بهداشت قرقیزستان، این تجمع‌ ها و درگیری ‌های ناشی از آن تاکنون کشته‌ای بر جای نگذاشته است.

معترضان همچنین توانستند «الماس‌ بیگ آتامبایف» رئیس جمهور سابق این کشور که در زندان به سر می برد از زندان آزاد کنند. او متهم به فساد مالی است.

معترضان می‌ گویند حلقه نزدیک به رئیس جمهور اقدام به خرید آراء و ارعاب رای دهندگان کرده است؛ اتهامی که ناظران بین المللی بر انتخابات یکشنبه گذشته در قرقیزستان هم آن را معتبر ارزیابی کرده ‌اند.

12 حزب مخالف دولت اعلام کرده اند که نتایج انتخابات یکشنبه گذشته را به رسمیت نخواهند شناخت.

یک سیاستمدار مخالف روز دوشنبه پیشنهاد کرد 20 تا 30 هزار نفر دولت را مسالمت ‌آمیز سرنگون کنند.

کمیسیون انتخابات اعلام کرد که بیریمدیک حزب برادر کوچک‌ تر اصیل ‌بیک جینبکوف و حزب مکنیم قرقیزستان هر کدام حدود 25 درصد آرا را به دست آوردند. حزب مکنیم قرقیزستان با خانواده ماترائیموف که از نزدیکان رئیس جمهور است ارتباط تنگاتنگی دارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.