درگیری ها در قره باغ که از 27 سپتامبر آغاز شده، همچنان ادامه دارد.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری روسیا الیوم، «آرتسرون هوانیسیان» سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان اظهار داشت که ارتش آذربایجان نیروهای تازه نفسی را به قره باغ اعزام کرده است.

پیش از این، وزارت دفاع آذربایجان اعلام کرده بود که نیروهای مسلح این کشور تکیه گاه های جدیدی را خط تماس دو طرف در قره باغ اشغال کرده اند.

«حکمت حاجی اف» مشاور رئیس جمهور آذربایجان گفته است از سرگیری مذاکرات حل مناقشه قره باغ پس از خروج نیروهای ارمنستان از منطقه قره باغ امکان پذیر خواهد بود.

حاجی اف در گفت وگو با خبرنگاران افزود: ارمنستان اگر می خواهد درگیری های نظامی پایان یابد، باید نیروهای خود را از منطقه قره باغ خارج کند و با تحقق این مهم مذاکرات مناقشه قره باغ امکان پذیر خواهد بود.

مشاور رئیس جمهوری آذربایجان این مطالب را در واکنش به بیانیه اخیر وزارت خارجه ارمنستان درباره آمادگی این کشور برای از سرگیری مذاکرات حل مناقشه قره باغ در قالب گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا اعلام کرد.

در عین حال، هوانسیان در فیس بوکش نوشت: «دیشب نبردهای شدیدی جریان داشت.»

«شوشان استپانیان» سخنگوی دیگر وزارت دفاع ارمنستان نیز تصریح کرد که این نبردها در جهت های شمالی و جنوبی خط تماس رخ داده است.

وی در فیس بوک نوشت : «دشمن نیروهای زیادی را در این جناح ها متمرکز کرده و به تهاجم پرداخت. واحدهای ارمنی پیشروی دشمن را متوقف کرده و خسارات زیادی را به آنها وارد کردند.»

به نوبه خود ، «آراییک هاروتیان» رئیس جمهور خودخوانده قره باغ اظهار داشت که او به همراه نیروهای ویژه به خط مقدم جنگ می رود.

هاروتیان در فیس بوک نوشت: «نبردهای سنگین در تمام طول خط تماس با شدت متفاوت جریان دارد . شهرها ، از جمله پایتخت «استپاناکرت» ، مورد گلوله باران توپخانه ای قرار  می گیرند و ملت و میهن در معرض تهدید هستند... بنابراین ، همراه با نیروهای ویژه ...به خط مقدم می روم ، زیرا در خط مقدم بیشتر از پشت جبهه مفید خواهم بود.»

آذربایجان در حملاتش در منطقه قره ‌باغ از پهپادهای انتحاری ساخت رژیم صهیونیستی استفاده می‌ کند. وب سایت «آکسیوس» با انتشار گزارشی در این باره نوشته است: حکمت حاجی ‌اف با تائید استفاده ارتش این کشور از پهپادهای انتحاری هاروپ گفت: «مهندسان اسرائیلی باید برای چنین تولیدی به خود افتخار کنند.»

حدود 60 درصد تسلیحات ارتش آذربایجان محصول رژیم صهیونیستی است. در مقابل، آذربایجان سهم بزرگی در تامین نفت رژیم صهیونیستی دارد.

در روزهای گذشته انتشار تصاویر انهدام ادوات جنگی ارتش ارمنستان و کشتار سربازان این کشور با استفاده از پهپاد، عملا به یکی از ابزار تبلیغات سیاسی-نظامی جمهوری آذربایجان تبدیل شده است.

حاجی ‌اف می‌ گوید: اگر ارمنستان از پهپادهای ما وحشت دارد، باید «مناطق اشغالی» را ترک کند.

هفته گذشته و همزمان با دور اخیر درگیری ‌های نظامی در قره ‌باغ اخبار متعددی از افزایش بی‌ سابقه پروازهای باری از فرودگاه‌های نظامی رژیم صهیونیستی به آذربایجان منتشر شده است.

حاجی اف با وجود تلاش برای پاسخ ندادن به پرسشی در این ‌باره گفت: «شاید محموله هواپیماها میوه و سبزی باشد... به هر حال این پروازها در چارچوب روابط بلند مدت دو طرف انجام می ‌شوند.»

از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی با وجود روابط بسیار نزدیک نظامی، اقتصادی و دیپلماتیک با آذربایجان هرگز درباره جنگ اخیر در قره‌ باغ موضعی اتخاذ نکرده است.

جنگ در قره باغ 27 سپتامبر آغاز شد. ارمنستان و آذربایجان که 30 سال است دچار اختلافات ارضی بر سر مالکیت این سرزمین هستند ، یکدیگر را به انجام تحریکات متهم کردند.

آذربایجان می گوید که هفت روستا و چندین ارتفاع مهم استراتژیک را تحت کنترل خود درآورده است. «الهام علی اف» رئیس جمهور آذربایجان اعلام کرد که پرچم این کشور  در «مناطق آزاد شده» به اهتزاز درآمده است.

ارمنستان اخبر  مربوط به تصرف این روستاهای را تکذیب کرد. در عین حال رهبری جمهوری خودخوانده  قره باغ  از دست دادن برخی از مواضع خود را گزارش داده است.

درگیری ها  بر سر قره باغ در واقع مدت ها پیش و از سال 1988 آغاز شد که این منطقه خودمختار خروج خود از آذربایجان شوروی را اعلام کرد. باکو پس از درگیری مسلحانه در سالهای 1994-1992 کنترل قره باغ و همچنین هفت منطقه مجاور را از دست داد. از سال 1992 ، مذاکرات در مورد حل و فصل صلح آمیز در چارچوب گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا ، به سرپرستی سه کشور صدر روسیه، آمریکا و فرانسه انجام شده است.

روسای جمهوری روسیه و فرانسه، به عنوان روسای مشترک گروه مینسک صبح امروز در جریان مکالمه تلفنی با نخست وزیر ارمنستان، از اطلاعات رسیده درباره مداخله مزدورانی از خاورمیانه در مناقشه قره باغ ابراز نگرانی کرده و خواستار توقف فوری درگیری ‌ها شدند.

ولادیمیر پوتین و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان طی یک مکالمه تلفنی، از اطلاعات مربوط به مشارکت مزدورانی از منطقه خاورمیانه در درگیری ‌های نظامی قره باغ ابراز نگرانی کردند. این سومین مذاکرات تلفنی پوتین و پاشینیان طی یک هفته گذشته است که به ابتکار عمل طرف ارمنستانی صورت گرفت.

طبق اطلاعات دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، در جریان این گفت ‌وگوی تلفنی تبادل نظر درباره روند اوضاع در منطقه قره باغ کوهستانی ادامه یافت و هر دو طرف از اطلاعات رسیده درباره وارد شدن مزدوران گروه‌ های مسلح غیرقانونی از خاورمیانه به درگیری ‌ها در این منطقه ابراز نگرانی جدی کردند.

پوتین بار دیگر بر لزوم توقف فوری درگیری‌ های نظامی و از سرگیری تلاش ‌های سیاسی و دیپلماتیک برای حل و فصل مناقشه قره باغ - مطابق با بیانیه اخیر روسای جمهور کشورهای رئیس مشترک گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا تاکید کرد. همچنین توافق شد که تماس ‌ها بین روسیه و ارمنستان در سطوح مختلف برای کمک به رفع بحران ادامه یابد.

این در حالی است که نیکول پاشینیان روز گذشته با «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه نیز درباره روند اوضاع در منطقه قره باغ کوهستانی گفت ‌وگوی تلفنی انجام داد.

در این مذاکرات، طرفین بر غیرقابل قبول بودن دخالت مزدوران و تروریست‌ های اجیر شده خارجی در درگیری‌ های قره باغ تاکید کردند.

پاشینیان از موضع گیری اصولی ماکرون در قبال اوضاع قره باغ تشکر کرد.

 

اتهام جدید ارمنستان به آذربایجان

وزارت دفاع ارمنستان ارتش آذربایجان را متهم کرد که غیرنظامیان را با بمب های فسفری از موشک اندازهای ال ای آر -160 ساخت اسرائیل هدف قرار داده است.

دولت ارمنستان در شبکه های اجتماعی تصاویری را منتشر کرده است که گمان می رود بخش هایی از بمب های فسفری باشد که از موشک اندازهای اسرائیلی شلیک شده است.

این در حالی است که ارمنستان به دلیل صادر کردن سلاح توسط اسرائیل به آذربایجان،روز پنجشنبه سفیر خود را از سرزمین های اشغالی فراخواند. 

 

اخبار ضد و نقیض از سرنگونی 3جنگنده آذربایجان توسط ارمنستان

وزارت دفاع آذربایجان امروز شنبه سرنگونی هر گونه جنگنده خود در جریان درگیری های شدید در خط تماس در منطقه قره باغ را تکذیب کرد.

«واقف درکاهلی» سخنگوی وزارت دفاع آذربایجان در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: طرف ارمنی امروز بار دیگر اطلاعات دروغی مبنی بر سرنگونی جنگنده ها و پهپادهای نیروی هوایی آذربایجان را ترویج کرد. بار دیگر تکرار می کنیم که هیچ گونه جنگنده نیروی هوایی آذربایجان ساقط نشده است.

وی افزود: برعکس آن، پهپادهای هجومی آذربایجان به انهدام تجهیزات نظامی نیروهای مسلح ارمنستان ادامه می دهند و فیلم هایی را از عملیات نظامی هواپیماهای مان به شکل منظم برای مردم منتشر می کنیم.

پیش از این وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد که نیروهایش سه جنگنده آذربایجان را در جریان درگیری های شدید قره باغ سرنگون کره است.

 

درخواست سازمان ملل

دبیر کل سازمان ملل متحد در پی شدت گرفتن نبردها در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ در خاک آذربایجان، روز جمعه بار دیگر خوستار توقف فوری خصومت‌ها شد.

«آنتونیو گوترش» با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز تاسف از اینکه طرفین مخاصمه به رغم درخواست‌های مکرر و قوی از سوی جامعه بین‌الملل همچنان به عملیات و رویارویی نظامی ادامه می‌دهند خواستار برقراری فوری آتش‌بس در منطقه قره‌باغ شد.

 گوترش با اعلام اینکه «مناقشه قره‌باغ راه حل نظامی ندارد» از گفتگو و مذاکره به عنوان تنها راه دستیابی به راه حلی پایدار برای این بحران نام برد و تاکید کرد که ادامه خصومت‌ها تنها افزایش رنج‌ها و آلام انسانی را به همراه خواهد داشت.

دبیر کل سازمان ملل متحد با دعوت از کلیه طرف‌ها به رعایت حقوق انسان‌ها و احترام به قوانین بین‌المللی به رهبران دو طرف اصلی مناقشه یادآور شده که غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی باید همواره از گزند درگیری‌ها به دور باشند و محافظت شوند.

آقای گوترش در حالی بر حفاظت از جان غیرنظامیان تاکید کرده که دو طرف از همان ابتدای دور تازه درگیری‌های نظامی بر سر مالکیت قره‌باغ در روز ۲۷ سپتامبر از جان باختن تعدادی غیرنظامی خبر داده بودند.

نبردها میان دو طرف روز جمعه دوم اکتبر به نحوی شدت گرفت که گمان می‌رود دست کم تعداد زیادی غیرنظامی در جریان آن زخمی شده ‌باشند.

مقامات ارمنستان در این خصوص از بمباران مرکز جمهوری خودخوانده آرتساخ در قره‌باغ توسط ارتش آذربایجان خبرداده و تاکید کردند که حملات جدا از به جا گذاشتن خسارات سنگین به زخمی شدن شماری از غیرنظامیان منجر شده است.

 

کشته شدن 28 مزدور سوری هوادار ترکیه

از سوی دیگر دیده‌بان حقوق بشر سوریه، وابسته به مخالفان سوری با انتشار اطلاعیه‌ای مدعی شد که دست کم ۲۸ مزدور سوری هوادار ترکیه طی نبردهای شش روز گذشته در منطقه قره‌باغ کشته شده‌اند.

دیده بان حقوق بشر سوریه در این اطلاعیه تصریح کرده که کشته شدگان بخشی از ۸۵۰ مزدور سوری وفادار به آنکارا بودند که به ابتکار ترکیه از شمال استان «حلب» برای یاری رساندن به نیروهای ارتش آذربایجان به منطقه نبرد در قره‌باغ اعزام شده بودند.

 امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه پیش از این مداخله ترکیه در این مناقشه را محکوم کرده و آنکارا را به اعزام افراد مسلح تندرو از سوریه به قره‌باغ متهم کرده بود.

بر اساس آمار اولیه که از روز یکشنبه تاکنون منتشرشده، در دور تازه این درگیری‌ها ۱۹۰نفر کشته شده‌اند که ۱۵۸ تن از آنها را جدایی‌طلبان ارمنی تشکیل می‌دهند. آذربایجان هنوز آماری از کشته شدگان احتمالی در صفوف نظامیان خود منتشر نکرده است.

 

گرجستان انتقال مزدوران سوری از اراضی اش را تکذیب کرد 

دولت گرجستان اخبار منتشر شده درباره انتقال مزدوران سوری از ترکیه به آذربایجان را از طریق اراضی اش تکذیب کرد.

دولت گرجستان تأکید کرد که مرزهای خود را به روی عبور محموله های نظامی به ارمنستان و آذربایجان بسته است.

دولت گرجستان تصریح کرد که هدف از انتشار اخبار عبور مزدوران سوری از طریق خاک این کشور و انتقال آنها از ترکیه به آذربایجان دامن زدن به تنش در گرجستان و همه منطقه است.

یکی از مسئولان امنیتی بلندپایه گرجستانی گفت که برخی  به قطع جاده اصلی گرجستان به آذربایجان در شبکه های اجتماعی دعوت می کنند.

این مسئول تأکید کرد که دستگاه های مربوطه گرجستان با همتاهای خو در ارمنستان و آذربایجان در ارتباط مستمر هستند و هر گونه تحرک تهدید کننده امنیت گرجستان و منطقه خنثی می شود.

دولت گرجستان در عین حال تصریح کرد که درباره محموله های غیرنظامی به همه تعهدات بین المللی خود عمل می کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی جنگ قره باغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.