تحریم‌ های تسلیحاتی علیه ایران تمدید نخواهد شد و این ضربه سنگینی بود که روسیه و چین به آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل زدند.

 

به گزارش جماران، خبرگزاری فرانسه گزارش داد به طور قطع رد پیش نویس قطعنامه آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل ضربه سنگینی برای آمریکاست. چین و روسیه از وتوی خود برای رد این قطعنامه در شورای آمریکا استفاده کردند. طبق این پیش نویس قطعنامه، تمدید تحریم‌ های تسلیحاتی علیه ایران پیشنهاد شده بود. علاوه بر وتوی چین و روسیه، 11 عضو شورای امنیت از جمله فرانسه، آلمان و انگلیس به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

نماینده روسیه در سازمان ‌ملل گفت: پیش نویس آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، نقض آشکار قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل بود. ما به پیش نویس قطعنامه ضد ایرانی دولت آمریکا رای منفی دادیم، چون نقض آشکار قطعنامه  شورای امنیت سازمان ملل بود.

نمایندگی دائم چین در سازمان ملل هم گفت: نتیجه رای گیری یک بار دیگر نشان می ‌دهد که یکجانبه گرایی از حمایت برخوردار نیست و قلدری شکست خواهد خورد. هرگونه تلاشی برای اولویت بخشیدن به منافع خود به جای منافع مشترک جامعه بین المللی به بن بست می‌ خورد. اکثریت قاطع اعضای شورای امنیت معتقد هستند که باید از برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل دفاع و آن را اجرا کرد. آمریکا، که دیگر از طرف‌ های برجام نیست، حق ندارد از شورای امنیت درخواست کند به «اسنپ بک» (بازگرداندن تحریم ها) استناد کند. در صورتی که آمریکا پافشاری کند، محکوم به شکست است.

«مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا هم بلافاصله پس از نتیجه رای گیری اعلام کرد، عدم توانایی شورای امنیت برای واکنش قاطع برای صلح وامنیت بین المللی غیرقابل بخشیدن است.

در واقع ایران می‌ تواند به محض لغو تحریم‌ ها از اواسط اکتبر بار دیگر از شرکای تاریخی خود از جمله چین و روسیه سلاح بخرد.

باید در نظر داشت که از زمان پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ایران دشمن شماره یک وی به حساب می ‌آید. ترامپ هر چه در توان داشت برای پایان دادن به توافق هسته ‌ای 2015 که در دوران باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا امضا شده بود، انجام داد. در نهایت نیز آمریکا از این توافق خارج شد. اما سایر امضا کنندگان توافق شامل فرانسه، انگلیس، آلمان، چین و روسیه همچنان از این توافق، حمایت می ‌کنند.

آمریکایی‌ ها همچنان به دنبال نابودی کامل این توافق پیش از پایان دوران ریاست جمهوری ترامپ هستند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.