نخستین منظره انتخابات 2020 آمریکا میان دونالد ترامپ و جو بایدن با حاشیه‌هایی همراه بود که از دید رسانه و کارشناسان دور نماند.

 

به گزارش جماران، اولین مناظره از سه مناظره ‌ای که «جو بایدن» کاندیدای دموکرات ‌ها در برابر «دونالد ترامپ» هماورد خود از اردوگاه جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا قرار گرفت، برگزار شد. «کریس والاس» خبرنگار سرشناس فاکس نیوز، مجری گری اولین مناظره دو رقیب را در دانشگاه وسترن در کلیولند برعهده داشت و شش موضوع عمده در این مناظره عبارت بودند از:

1. سابقه ترامپ و بایدن

2. دادگاه عالی آمریکا

3. کووید 19

4. اقتصاد

5.موضوع نژاد و خشونت در شهر‌های آمریکا

6. انسجام در برگزاری انتخابات

اولین مناظره بین ترامپ و بایدن بیشتر شبیه دعوا و خصومت شخصی برای کوبیدن طرف مقابل بود تا اعلام مواضع حزبی و برنامه‌ های آتی یا حتی دفاع از سوابق گذشته.

این مناظره شبیه دو کودکی بود که بر سر یک صندلی گیس یکدیگر را می کشند!  

 

بازتاب ها

سی ان ان: مناظره ای وحشتناک

مجری سی ‌ان‌ ان پس از مناظره گفت: یک چیز را می ‌توان با اطمینان گفت که مردم آمریکا امشب باختند؛ چون این مناظره وحشتناک بود.

واکنش مجری تلویزیون سی ان ان با موضوع چه کسی برنده مناظره اول شد، بسیار قابل تامل بود.

مجری سی ‌ان ان گفت: درباره اینکه چه کسی برنده مناظره شد و چه کسی بازنده آن صحبت خواهیم کرد، ولی یک چیز را می‌توان با اطمینان گفت: مردم آمریکا امشب باختند؛ چون وحشتناک بود.

 

ایندیپندنت: تبادل آتش انتقاد و اتهام

اولین مناظره در بیشتر دقایق حالت دعوا و پرخاش به خود گرفت. دونالد ترامپ و جو بایدن پیوسته به میان حرف هم دویدند و گفته‌ های رقیب را دروغ خواندند.

ترامپ گفت که احتمال تقلب در آرای پستی بسیار زیاد است و به همین دلیل، اگر نتیجه انتخابات به سود او نباشد، موضوع را به دیوان عالی خواهد برد که اکثریت قضات آن در حال حاضر از جمهوری‌ خواهان هستند.

بایدن ترامپ را متهم کرد که تنها هدفش دلسرد کردن مردم از رای دادن است. او بارها رو به دوربین، مردم آمریکا را مستقیما مورد خطاب قرار داد و از آنها خواست به هر طریق ممکن رای بدهند تا «سرنوشت کشور را در دست خود بگیرند و نگذارند این وضع چهار سال دیگر ادامه پیدا کند.»

جو بایدن ترامپ را متهم به ندانم ‌کاری در مقابل همه‌ گیری کرونا کرد. اتهام دیگر او به ترامپ، دمیدن در آتش جدایی و ناآرامی ‌های نژادی در آمریکا بود که ماه هاست این کشور را فرا گرفته است.

ترامپ در مقابل، دموکرات‌ ها و بایدن را متهم کرد که می‌ خواهند حکومتی سوسیالیستی در آمریکا برقرار کنند و قصد دارند مذهب و آزادی ‌ها و حق داشتن اسلحه را از شهروندان آمریکا بگیرند و شهرهای آمریکا را به آشوب بکشانند. بایدن در مقابل گفت که رئیس جمهور کنونی به جای فرونشاندن آتش تفرقه و اختلاف، می خواهد ناآرامی ادامه یابد تا مردم جرات رای دادن نداشته باشند.

در زمینه اقتصاد نیز هر طرف دیگری را متهم به سوءمدیریت و به نابودی کشاندن کسب و کار در آمریکا کرد. 

 

یورو نیوز: برخورد شدید دو کاندیدا 

اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار شد.

در این مناظره انتخاباتی موضوعاتی نظیر جایگزین «روث بیدر گینزبرگ» قاضی درگذشته دیوان عالی آمریکا، بیمه حفاظت از بیمار و مراقبت مقرون‌ به‌ صرفه (اوباما کر)، بحران شیوع کرونا و تاثیر اقتصادی آن و واکسن کووید 19، بحران تبعیض نژادی، اظهارنامه مالیاتی دونالد ترامپ، تغییرات اقلیمی و پذیرش نتیجه انتخابات 2020 به برخورد شدید دو کاندیدا انتخاباتی منجر شد.

 

سی ‌بی ‌اس: بایدن پیروز اولین مناظره بود

براساس نتایج نظرسنجی سی‌ بی ‌اس نیوز که به محض پایان یافتن اولین مناظره انتخاباتی آمریکا انجام شد، جو بایدن دموکرات توانست رئیس‌ جمهور آمریکا را با اختلاف اندک شکست دهد.

48 درصد مردم آمریکا بایدن را پیروز مناظره و 41 درصد هم ترامپ را برنده این مناظره می ‌دانند.

براساس نظرسنجی «سی بی اس-یوگاو»، احساسی که مردم نسبت به مناظره امشب داشتند:

عصبانی - 69٪

‌ سرگرم - 31٪

‌ بدبین - 19٪

‌ خوش بینانه - 18٪

‌ مطلع - 17٪

‌ الهام گرفته شده - 9٪

83 درصد هم لحن مناظره را منفی دانستند.

 

سیدنی مورنینگ هرالد: جو بایدن پیروز مناظره نخست بود

در نظرسنجی روزنامه سیدنی مورنینگ هرالد هم درباره برنده مناظره اول 56 درصد گفته اند که جو بایدن پیروز مناظره نخست بوده و 26 درصد گفته اند هیچ کس در این مناظره پیروز نبوده و 18 درصد هم ترامپ را به عنوان پیروز ماظره انتخاب کرده اند.

این نظرسنجی ها از سوی رسانه های حامی دو طرف مناظره همچنان در جریان است.

 

 

گلوب: بدترین مناظره تاریخ آمریکا

«جیمز پیندل» از روزنامه گلوب، این مناظره را در چند کلمه توصیف کرد: «این بدترین مناظره در تاریخ آمریکا بود.»

 

دیلی تلگراف: ترامپ یک بولدوزر حراف است

دیلی تلگراف به اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا: دونالد ترامپ یک بولدوزر حراف است و فقط حرف می‌زند.

 

واکنش ها

هریس طرح ترامپ برای جایگزینی اوباماکر را زیر سوال برد

«کامالا هریس» کاندیدای دموکرات ها برای پست معاونت رئیس جمهور در توئیتی همزمان با اولین مناظره بین کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نوشت، ترامپ می گوید برای جایگزین کردن طرح مراقبت مقرون به صرفه یا «اوباماکر» برنامه دارد. او هیچ برنامه ای ندارد.

در جریان مناظره پاسخ ها درباره قاضی برت به بحث درباره «اوباماکر» یا همان برنامه بیمه درمانی که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما تصویب شده بود کشید. برت قبلا در مقاله ای از تایید این قانون در سال 2012 در دیوان عالی انتقاد کرده و درحالی که برخی ایالات بار دیگر علیه اوباماکر به دیوان عالی شکایت کرده اند، احتمال لغو آن در این دیوان وجود دارد.

در صورت تایید کاندیداتوری خانم برت در سنا رای محافظه کاران در برابر لیبرال ها در این دیوان شش به سه خواهد بود. بایدن دونالد ترامپ را متهم کردن اگر در دیوان عالی موفق به لغو این قانون شود میلیون ها نفر را از بیمه درمانی محروم خواهد کرد. در مقابل ترامپ گفت اگر جو بایدن سر کار بیاید نظام درمانی سوسیالیستی خواهد شد.

 

مشاور هریس: ترامپ مثل بولدوزر همه چیز را خراب کرد

«ایان سامز»  مشاور هریس و هیلاری کلینتون هم در این باره گفت: اگر اهل فن، مجری، تحلیلگر یا گزارشگر هستید و امشب در مورد «هرج و مرج» نامشخص در مناظره صحبت می ‌کنید، صادق نیستید. این ترامپ بود که قوانین را نادیده گرفت، حرف ها را قطع کرد، فریاد زد، چون بولدوزر همه چیز را خراب و بی ثبات کرد. به مخاطبان خود بگویید: این کار ترامپ بود.

 

توئیت ترامپ: بایدن می خواهد آمریکا را تعطیل کند

دونالد ترامپ در توئیتی همزمان با اولین مناظره انتخاباتی نوشت: جو بایدن می خواهد کشور را تعطیل کند و من می خواهم آن را باز نگه دارم.

 

مشاور سابق امنیت ملی آمریکا خطاب به ترامپ: آیا خفه خواهی شد مَرد!

«بن رودز» مشاور امنیت ملی آمریکا در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما، در توئیتی همزمان با مناظره نوشت: جو بایدن آنچه همه جهان برای چهار سال احساس کرد را به زبان آورد: آیا خفه خواهی شد مَرد.

وی ادامه داد: ترامپ به وضوح کشور را به آشوب تهدید می‌ کند در صورتی که برنده نشود، این بسیار بسیار بسیار خطرناک است.

 

هیلاری کلینتون خطاب به ترامپ: ایده ای نداشتی!

هیلاری کلینتون رقیب دموکرات ترامپ در انتخابات پیشین در توئیتی پسا ز مناظره نوشت: «هیچ ایده (جدیدی) نداشتی!»

 

دموکرات ها: تبریک به بایدن

دموکرات ها در توئیتی نوشتند: تبریک به جو بایدن به دلیل عملکرد چشمگیرش در این مناظره!

 

رئیس سابق سیا: ترامپ یک احمق نادان نفرت انگیز است!

«جان برنن» رئیس سابق سیا در واکنش به مناظره امشب ریاست جمهوری آمریکا در توئیتی نوشت: «من ترامپ را برای عملکرد عالی اش در مناظره امشب که نشان داد او یک احمق نادان نفرت انگیز است، تحسین می کنم.»

 

وندی شرمن: ترامپ به همه زور می گوید

«وندی شرمن» معاون پیشین وزارت خارجه آمریکا هم در توئیتی نوشت: «والاس کنترل مناظره را از همان اول از دست داد و نتوانست دوباره کنترل را بدست بگیرد ترامپ به همه از جمله والاس و مردم زور می گوید.»

 

گیلیبرند: ترامپ شکست خورده است

سناتور «کریستن گیلیبرند» یکی از رقبای دموکرات در مرحله مقدماتی انتخابات امسال گفت: ما می‌توانیم پیروز شویم. ترامپ به عنوان یک تاجر ناکام بود و به عنوان رئیس جمهور هم شکست خورده است. اگر دست به کار شویم او به عنوان کاندیدای رئیس جمهوری هم شکست خواهد خورد.

وی افزود: بایدن برای جنگیدن برای مردم آمریکا آماده است اما به ما نیاز دارد. بیایید هرکاری که می‌ توانیم برای رای دادن انجام دهیم.

 

الیزابت وارن: رای دادن واجب است

سناتور الیزابت وارن  دیگر داوطلب مقدماتی دموکرات ‌ها هم گفت: بایدن لحظات آخر مناظره را به درخواست از آمریکایی ‌ها برای رای دادن صرف کرد. دونالد ترامپ لحظات آخر مناظره را برای سرکوب و کاستن آرا گذراند. به همین دلیل رای دادن همچون دموکراسی به این مساله وابسته است.

 

ایمی کلوباچار: ترامپ دیکتاتور است

سناتور «ایمی کلوباچار» دیگر رقیب بایدن در مرحله انتخابات مقدماتی دموکرات ‌ها هم با اشاره به این سخن ترامپ که دیوان عالی را ناظر بر انتخابات دانست، اظهار داشت: آیا ترامپ گفت که دیوان عالی به همه صندوق ‌های پستی نگاه خواهد کرد؟ ترامپ به معنای واقعی کلمه سیستم انتخابات ما را در مقابل مردم آمریکا بی‌ اعتبار می کند. این همان کاری است که دیکتاتورها انجام می ‌دهند. او هیچ محدودیتی نمی ‌شناسد. او می‌ داند که اگر همه رای دهند، نمی تواند برنده شود. پس رای بدهید.

 

ریچارد هاس: مردم آمریکا شایسته شرایط بهتری هستند

«ریچارد هاس» رئیس ‌شورای روابط خارجی آمریکا در توئیتی نوشت: دعا می کنم «مارشال مک لوهان» (فیلسوف کانادایی- اشاره هاس به نظریه دهکده جهانی است) اشتباه کرده باشد و کل جهان نظاره گر این مناظره نباشند در غیر اینصورت این مناظره باقی مانده نفوذ آمریکا را در جهان تضعیف می کند و آرمان دموکراسی را با مشکل مواجه می کند.

وی با انتقاد از رفتار ترامپ در مناظره نخست، به دلیل پریدن های مکرر در صحبت های بایدن نوشت: مردم آمریکا شایسته شرایط بهتری هستند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.