پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در آستانه نخستین مناظره انتخاباتی آمریکا؛

چه کسی پیروز مناظره‌ ها خواهد بود؟

بایدن و ترامپ قرار است پس فردا درباره چهار موضوع دیوان عالی، ویروس کرونا، همگرایی رای گیری و مسائل نژادی پرستی و همین طور مسائل اقتصادی مناظره کنند.

 

به گزارش جماران به نقل از ایندیپندنت، به انتخابات بی ‌سابقه ریاست جمهوری در آمریکا نزدیک می ‌شویم؛ انتخاباتی که در دوران همه‌ گیری و در حالی برگزار می‌ شود که مردم نگرانند که رئیس جمهور فعلی برنامه داشته باشد بدون توجه به نتیجه انتخابات، همچنان در این سمت بماند. اما پیروزی در مناظره ‌های انتخاباتی برای کاندیداهای این دوره تبعات مثبت و منفی فراوانی خواهد داشت.

قرار است دونالد ترامپ و رقیب دموکراتش جو بایدن در روز سه‌ شنبه 29ام سپتامبر، در نخستین مناظره از سه مناظره انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 رو در روی یکدیگر قرار گیرند. 

هر چند ظاهرا هدف مناظره آگاه کردن مردم آمریکا از مواضع کاندیداهاست، اما هم مردم و هم رسانه‌ ها این مناظره ها را به یک منظور دنبال می ‌کنند.

چه کسی پیروز می شود؟ 

پاسخ به تعبیر فردی بستگی دارد و برای بسیاری از طرفداران پرو پا قرص هر یک از کاندیداها به منزله یک دعواست. هواداران ترامپ – بی تفاوت به عملکردش در مناظره ادعا خواهند کرد که او پیروز شده و پایگاه بایدن هم احتمالا به همین گونه عمل خواهند کرد.

اما پیروزی در مناظرات انتخاباتی لزوما به معنی تغییر عقیده آن گروه از رای ‌دهندگان مردد که آن را تماشا می کنند، نیست. پیروزی یک کاندیدا در مناظره از دید مردم پایگاه او را تقویت و تعداد بیشتری را ترغیب به رای دادن کرده و احتمالا از همه مهم ‌تر، کمک مالی بیشتری را به سوی او سرازیر خواهد کرد.

هرچند پاسخ به این سوال عمومی که «چه کسی برد» عمدتا به واکنش رای‌ دهنده و پوشش رسانه‌ ای پس از آن بستگی دارد، اما در طول مناظره باید به دنبال نشانه هایی بود که چه کسی در حال بُرد و چه کسی در گرفتاری است.  

نشانه‌ های غیر کلامی

دکتر «تَمی ویجیل» استاد علوم ارتباطات در دانشگاه بوستون و مولف چندین کتاب در مورد کارزارهای مناظرات ریاست جمهوری و لفاظی ها می‌ گوید تماشای نشانه های غیرکلامی کاندیداها می تواند حاکی از برداشت آنها از عملکردشان در صحنه باشد.

به گفته دکتر ویجیل، طرز ایستادن و حرکت بدن کاندیدای انتخاباتی می‌ تواند نشانه ای از احساس او در جریان مناظره باشد.   

او می ‌گوید: «به دنبال نحوه ارتباط غیر کلامی باشید. کاندیدایی که صاف تر و با سر بالا ایستاده احتمالا اعتماد به نفس بیشتری احساس می ‌کند. حس اعتماد به نفس را از نحوه ایستادن و حرکت فرد می‌ توان تشخیص داد.»

اما نحوه ایستادن تنها نشانه نیست: چشمان کاندیدای انتخاباتی هم می تواند نشانه ای از حس او در جریان مناظره باشد.

دکتر ویجیل می گوید: «به پایین و این طرف و آن طرف نگاه کردن حاکی از نبود اعتماد به نفس کاندیدای انتخاباتی درجریان مناظره است. این کار او را مردد نشان می دهد.» 

در مقابل، حفظ تماس و تمرکز چشم نتیجه عکس آن را دارد. به گفته دکتر ویجیل، کاندیداهایی که برای صحنه مناظره خوب آموزش دیده‌ اند نگاه خود را به دوربین ها می دوزند زیرا با این شیوه میان خود و تماشاگر حس ارتباط به وجود می آورند.   

نشانه‌ های کلامی

از آنجا که هرکس با دیگری متفاوت است، تحلیل نشانه ‌های کلامی قدری دشوارتر می شود. اما چند نشانه کلی وجود دارد که تماشاگران می توانند آن را در نحوه صحبت کاندیداها قضاوت کنند. 

دکتر ویجیل معتقد است که اصواتی که در میان جملات و کلمات استفاده شده و اوج تاثیر گفتار کاندیداهای انتخاباتی را می ‌شکند – مثل «اوهوم» یا «اِم» می تواند حاکی از نبود اعتماد به نفس در او باشد. اما او در عین حال هشدار می دهد که این اصوات در تمام موارد از ناراحتی کاندیدا خبر نمی دهد بلکه می‌تواند طرز صحبت طبیعی او باشد.  

پاسخ‌ های روشن و دقیق هم نشانه کلامی دیگری از حس کاندیدایانتخاباتی در کنترل صحنه است.

 دکتر ویجیل می‌ افزاید: «از نظر کلامی، هنگامی که کسی اطلاعاتی واقعی را در قالبی دقیق و روشن ارائه می دهد، نمایانگر آمادگی اوست. این معمولا حاکی از آن است که او حس می کند عملکردش خوب است.»

کاندیداهایی که در پاسخ دادن شتاب یا در میان جملاتشان مکث می کنند این تصور را در تماشگر به وجود می آورند که نمی دانند درباره چه صحبت می کنند یا این که در پاسخ به سوال آمادگی لازم را ندارند.»

کاندیداها

دکتر ویجیل خاطرنشان می کند که هر کاندیدای انتخاباتی علامت های خاصی در رفتارش دارد که پنجره ای است به طرز فکر او در جریان مناظره.

او می گوید ترامپ وقتی در گوشه قرار گرفته یا به چالش کشیده می شود، دیگری را مورد حمله قرار می ‌دهد. او می گوید هرچند دونالد ترامپ همواره حالت تهاجمی و قلدری دارد اما تمایل او به پریدن از شاخه ای به شاخه دیگر و حمله به رقیبش در مراحلی که حس می کند از او عقب مانده جهتش را گم کرده و تشدید می‌ شود. 

دکتر ویجیل می گوید: «بعضی ‌ها این رفتار را با رفتار یک کودک که در مقابل چالش به دیگری حمله می کند، مقایسه کرده اند. او موضوع را عوض می کند و به چیزهایی مثل اهانت یا داستانسرایی متوسل می‌شود. این را در تغییر رفتارش می بینید. نگاهش را به پایین می ‌اندازد و اخم می کند.»

اما اگر ترامپ احساس اعتماد به نفس کند، هرچند همچنان مهاجم بوده و در پیام هایش از اهانت به دیگری خودداری نکرده جمله هایش را تمام نمی کند اما حرف هایش را تکرار کرده و در مجموع موضوع را عوض نمی کند.»

دکتر ویجیل در اشاره به جو بایدن می گوید که هنگامی که او خود را در گوشه رینگ می بیند از اصوات در میان کلماتش بیشتر استفاده و ارتباط چشمی با رقیب و حضار را قطع می کند. او در حین صحبت های رقیبش می خندد و گاه خشمگین می شود. 

اگر معاون سابق ریاست جمهوری احساس اعتماد به نفس کند با روانی بیشتری صحبت می کند و از عبارات جاافتاده ای استفاده می کند که بخشی از شخصیت سیاسی او شده است.

آنچه بایدن باید برای برنده شدن در مناظره انجام دهد

تحلیلگران می ‌گویند اگر بایدن می ‌خواهد برنده مناظره انتخاباتی باشد باید پیامی فراتر از «من ترامپ نیستم» داشته باشد.

به نظر می ‌رسد که بایدن برای پیروزی در این مناظره ‌ها و انگیزه دادن به هوادارانش، نباید فقط به تاکید بر این که مانند ترامپ نیست بسنده کند، چون هوادارانی دارد که یا حواسشان به کارنامه عملکردش است، یا منکوب قدرت سخنوری ترامپ هستند.

دکتر «میچل مک‌ کینی» استاد روابط سیاسی و مدیر مؤسسه روابط سیاسی دانشگاه «میسوری» گفت احتمالاً بایدن در این مناظره‌ ها دست به دامان اعلام آمار و ارقام خواهد شد.

او گفت: «برنده این مناظره ‌ها کسی است که جمهوری‌ خواهان میانه ‌رو و افراد مردد را سمت خود بکشد. بایدن افرادی را هدف قرار داده است که با اوباما ائتلاف کرده بودند، ولی در رای دادن به کلینتون تردید کردند و جا زدند. بایدن می ‌داند که باید ای آن دسته از مردم، یعنی آمریکایی ‌های آفریقایی ‌تبار و لاتین ‌‌تبار را به دست آورد و به دغدغه‌ های آنان بپردازد؛ مخصوصاً طبقه کارگر ساکن کمربند زنگار که مانده ‌اند به جمهوری‌ خواهان رأی دهند یا دموکرات ‌ها.»

اقبال با بایدن یار بوده است که در اولین مناظره، نسبت به ترامپ مزیت کوچکی دارد و این مزیت را خود رئیس جمهور به او داده است.

ترامپ هفته ‌ها است که تیزفهمی بایدن را هدف حملات خود قرار داده است و می‌ گوید که قدرت ذهنی او رو به زوال است و حتی تا بدان‌ جا پیش رفته است که می‌گوید بایدن برای عملکرد بهتر حین مناظره ‌های اولیه با سناتور «برنی سندرز» دارو مصرف می‌ کرده است!

دکتر مک‌ کینی معتقد است که این حمله ‌های رئیس جمهور ممکن است باعث شده باشد انتظارات مردم از بایدن در این مناظره کمتر شود و همین موجب می ‌شود که حتی اگر این معاون سابق رئیس جمهور معمولی نیز ظاهر شود، زرنگ و مسلط جلوه کند.

دکتر مک ‌کینی گفت: «هم خود ترامپ و هم طرفدارانش بارها و بارها بر این نکته تأکید کرده‌ اند که بایدن نمی ‌تواند دو جمله کامل را پشت سر هم ادا کند و اصلا طاقت شرکت در 90 دقیقه مناظره را ندارد و او را به مصرف دارو متهم کرده ‌اند. این کارشان، عدول از قاعده معمول انتظار ایجاد کردن است که طبق آن، کاندیداها معمولاً انتظارات مردم از خودشان را پایین می ‌آورند و انتظارات از رقیبشان را بالا می ‌برند. ترامپ برعکس این کار را کرده است. ترامپ همیشه از باهوش بودن خودش و ضعیف بودن بایدن صحبت می‌ کند. با وجود انتظاراتی که ترامپ در طرفدارانش ایجاد کرده است، سخنرانی بایدن در مجمع تأثیرگذار جلوه کرد و حالا دست به دامان نظریه‌ های توطئه ‌ای شده ‌اند از قبیل این که لابد بایدن دارو مصرف کرده یا سخنرانی را از قبل ضبط کرده باشد.»

او گفت که بایدن برای استفاده از این انتظارات ایجاد شده، باید سعی کند از گاف دادن و اشتباه‌ های لپی پرهیز کند تا روایت رقیبش تقویت نشود. با توجه به مناظره‌ های اولیه بایدن، دکتر مک‌ کینی معتقد است که معاون سابق رئیس جمهور بی هیچ مشکلی می‌ تواند از پس این کار بر‌آید.

دکتر «تاد گراهام» مدیر مناظره در دانشگاه ایلینوی جنوبی که برخی او را «پدر مناظره آمریکا» می ‌دانند، معتقد است که بایدن توانایی ذهنی خود را از دست نداده است، اما شاید نتواند سریع منظورش را بیان کند. او به مناظره قبلی معاون سابق رئیس جمهور با سندرز استناد کرد و گفت بایدن اگر در مناظره وقت بیشتری برای پاسخ دادن داشته باشد، می‌ تواند حریف سرسختی باشد.

او گفت، بایدن باید به سراغ موضوعات گسترده ‌تر رود و زمان را هوشیارانه مدیریت کند.

او همچنین گفت که راهبرد بایدن روی صحنه، صحت‌ سنجی حرف‌ های ترامپ است و هشدار داد که این رویکرد، راهکار خوبی نیست.

هر دوی این متخصصان مناظره معتقدند که بهترین راه پیش روی بایدن برای پیروزی در مناظره‌ ها این است که وقتی ترامپ سعی می‌ کند عصبانی ‌اش کند، خونسرد باشد و به خاطر داشته باشد که اکثریت تماشاگران مناظره تصمیم خود را گرفته‌ اند و هدفشان از تماشا این است که مطمئن شوند کاندیدای انتخابی‌ شان قوی است و می‌ تواند در انتخابات ماه نوامبر پیروز شود.

به گفته دکتر مک ‌کینی، 92 تا 95 درصد مخاطبان این مناظره از اکنون تصمیم خود را گرفته ‌اند و می ‌دانند به چه کسی رأی خواهند داد. این دسته از مردم فقط می‌ خواهند ببینند کاندیدایشان رهبری قدرتمند هست، یا نه.

نخستین مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری در روز 29 سپتامبر در «کِیس وسترن ریزِرو» دانشگاه «کلیولند» ایالت اهایو برگزار خواهد شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.