جو بایدن مطلب اختصاصی ای را برای سی ان ان نوشته که به سیاست او در قبال ایران اختصاص دارد.

 

به گزارش جماران، جو بایدن با اشاره به سیاست های ترامپ در قبال ایران، فشار حداکثری را به نفع جمهوری اسلامی و به ضرر منافع آمریکا دانسته و برنده معادله را ایران معرفی کرده است. او سیاست خود را در سه بند توضیح داده است.

بایدن نوشت: «وقتی دونالد ترامپ کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شد، قول «معامله بهتر» برای محدود کردن برنامه هسته ای ایران را داد و متعهد شد که تهران را تحت فشار قرار دهد تا رفتارهای تهاجمی خود را در سراسر خاورمیانه مهار کند. مثل بسیاری از وعده های رئیس جمهور ترامپ، اینها فقط ادعاهای پوچ و واهی بودند. در عوض، وی بی پروا سیاستی را که برای حفظ امنیت آمریکا موثر واقع شده بود، دور انداخت و آن را جایگزین سیاستی کرد که تهدید را بیشتر کرده است.ماه پیش ثابت کرده است که سیاست ترامپ در قبال ایران یک شکست خطرناک است. در سازمان ملل، ترامپ نتوانست حتی یکی از نزدیک ترین متحدان آمریکا را برای تمدید تحریم تسلیحاتی سازمان ملل متحد علیه ایران متقاعد کند. در مرحله بعدی ترامپ تلاش کرد تا به طور یک جانبه تحریم های سازمان ملل متحد علیه ایران را مجدداً اعمال کند، تا در واقع همه اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد برای رد این موضوع  با هم متحد شوند. اکنون گزارش ها حاکی از آن است که ایران 10 برابر اورانیوم غنی شده بیشتری در مقایسه با زمانی که رئیس جمهور باراک اوباما و من کاخ سفید را ترک کردیم، ذخیره کرده است.ما به سرعت نیاز به تغییر مسیر داریم.

بایدن در این یاداشت مدعی شد: من هیچ شکی به چالش هایی که دولت ایران برای منافع امنیتی آمریکا، دوستان و شرکای ما و مردم خود به وجود می آورد، ندارم. اما یک راه هوشمندانه برای سخت گیری در برابر ایران وجود دارد و راه ترامپ نیز وجود دارد. وی - به تنهایی و بدون برنامه - نزدیک ترین متحدان ما را نادیده گرفت و از معامله ای که چشم و گوش جهان را در داخل برنامه هسته ای ایران قرار داد و مسیرهای دستیابی ایران به سلاح هسته ای را مسدود می کرد دور شد.او بارها و بارها تنش ایجاد کرده است و بدون یک استراتژی واقع گرایانه یا عملیات نهایی، ما را به جنگ دیگری در خاورمیانه نزدیک کرده است. او درگیر تنش های خطرناکی شده است که نیروهای ما را به خطر می اندازد - و سپس آسیب های مغزی آنها را به عنوان «سردرد» کوچک جلوه می دهد.

وی افزود: با هر معیار عینی، «حداکثر فشار» ترامپ یک مزیت برای دولت ایران و یک ضربه به منافع آمریکا بوده است.

کاندیدای دموکرات ها در انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا در ادامه مدعی شد: پنج سال پیش دیپلماسی تحت هدایت آمریکا معامله ای انجام داد که اطمینان حاصل کرد حداقل یک سال طول می کشد تا ایران مواد شکاف پذیر کافی برای ساخت یک بمب تولید کند. اکنون - از آنجا که ترامپ ایران را از تعهدات خود در توافق هسته ای دور نگه داشت - «زمان فرار» تهران تنها به چند ماه کاهش یافته است.و هیچ دیپلماسی جدی برای معکوس کردن آن در جریان نیست. نکته آخر اینکه ایران نسبت به زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ به بمب هسته ای نزدیکترشده است. و ترامپ پاسخی برای آن ندارد. پنج سال پیش حتی روسیه و چین در کنار متحدان اروپایی ما پشت رویکرد آمریکا در قبال برنامه هسته ای ایران ایستاده بودند.

بایدن تأکید کرد: اکنون آمریکا تنها است. سیاست های ترامپ، روسیه و چین را به ایران نزدیکتر کرده است، در حالی که روابط بین اقیانوس اطلس را به پایین ترین حد در دهه های اخیر کاهش داده است. وقتی اوایل سال جاری تنش ها افزایش یافت، متحدان اروپایی ما به جای اینکه از آمریکا جانبداری کنند خواستار حداکثر خویشتنداری و مسئولیت پذیری همه طرف ها شدند.از آنجا که ترامپ توافقی را نقض کرد که خود آمریکا در مورد آن مذاکره کرد و سپس بی پروا عمل کرد، دیگر قدرت های جهانی به جای اینکه در کنار ما برای مقابله با تهران همکاری کنند، انرژی خود را صرف مخالفت با سیاست های آمریکا می کنند. این آمیزه ای از تقابل و انزوای ما را در بدترین شرایط است: عدم تحریم تسلیحاتی یا تحریم های سریع سازمان ملل، و دیگر اینکه هیچ توافقی برای محدود کردن برنامه هسته ای ایران وجود ندارد.

بایدن در ادامه ادعاهای خود گفت:5 سال پیش ایران «یک بازیگر منطقه ای بد» بود که نیاز به بازدارندگی و عقب گرد فعال داشت. اما سال ها حمله بزرگی به نیروهای آمریکایی در منطقه انجام نداده بود. اما از زمان روی کار آمدن ترامپ، ایران اقدامات بسیاری داشته است.قبل از ترامپ سال ها بدون حمله موشکی به تأسیسات آمریکا در عراق می گذشت. اما اکنون به طور منظم اتفاق می افتند. ترامپ به جای بازگرداندن بازدارندگی، به ایران جسارت داده است. ترامپ بارها به جای پایان دادن به «جنگ های بی  پایان»، آمریکا را در آستانه جنگ جدید آورده است. اگر این همان چیزی است که ترامپ موفقیت می داند، من متنفرم که ببینم شکست چگونه به نظر می رسد.

معاون رئیس جمهور سابق آمریکا  همچنین مدعی شد: خبر خوب این است که راه بهتری وجود دارد. در اینجا آنچه من به عنوان رئیس جمهور انجام می دهم این است: اول، من تعهدی تزلزل ناپذیر خواهم داد تا از دستیابی ایران به سلاح هسته ای جلوگیری کنم.دوم، من به تهران راهی معتبر برای بازگشت به دیپلماسی خواهم داد. اگر ایران به پیروی دقیق از توافق هسته ای برگردد، ایالات متحده مجدداً به توافق می پیوندد که نقطه آغاز مذاکرات بعدی است. با هم پیمانان خود، ما ضمن تقویت سایر مفاد توافق هسته ای، در تقویت و گسترش مفاد توافق هسته ای تلاش خواهیم کرد. این شامل تلاش جدی برای آزادی آمریکایی های بازداشت شده و انتقاد از دولت ایران به دلیل نقض مداوم حقوق بشراست. 

وی تصریح کرد: و ما تلاش خواهیم کرد تا به شرکای خود کمک کنیم تنش ها را کاهش دهند و به پایان دادن به درگیری های منطقه ای، از جمله جنگ فاجعه بار در یمن کمک کنند.همچنین اقدامات لازم را انجام خواهم داد تا اطمینان حاصل کنم که تحریم های ایالات متحده به مانعی در برابر تلاش ایران یرای مقابله با کووید -19 بدل نمی شود. و در روز اول ، من منع سفر ننگ آور ترامپ برای هدف قرار دادن تعدادی از کشورهای با اکثریت مسلمان، و سایر کشورها را لغو می کنم.

بایدن در پایان ضمن مطرح کردن ادعاهای واهی نوشت: سوما ما همچنان به فعالیت های بی ثبات کننده ایران که دوستان و شرکای ما در منطقه را تهدید می کند، اعتقاد داریم. با استفاده از توافق نامه کمک امنیتی امریکا و اسرائیل که در زمان معاونت من به عنوان رئیس جمهور امضا شد، آمریکا همچنین با اسرائیل همکاری نزدیک خواهد کرد تا اطمینان حاصل کند که می تواند از خود در برابر ایران و نمایندگانش دفاع کند. ما به استفاده از تحریم های هدفمند علیه نقض حقوق بشر در ایران ، حمایت از تروریسم و برنامه موشک های بالستیک ادامه خواهیم داد. اگر ایران تقابل را انتخاب کند ، من آماده دفاع از منافع حیاتی و سربازان خود هستم. اگر ایران گام هایی بردارد تا نشان دهد آماده است، من آماده ام که در مسیر دیپلماسی گام بردارم. با بازگشت جهان به کنار آمریکا، دولت بایدن درست کردن سیاست ایران را در اولویت قرار خواهد داد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.