شکست جوزف کندی سوم که بسیاری از دموکرات ها آینده درخشانی را برای او طی سال های آینده پیش بینی می کردند ممکن است پیش از هر چیز نشان دهنده شانس ضعیف بایدن برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری باشد؛ مگر اینکه یک سنت شکنی رخ دهد.

 

به گزارش جماران، شبکه تلویزیونی سی ان ان گزارش داد برای نخستین بار در تاریخ «ماساچوست» یکی از اعضای خانواده کندی در انتخابات شکست خورد. 

بر اساس این گزارش سناتور «اد مارکی» توانست در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات در ایالت ماساچوست، رقیب خود یعنی «جو کندی» را شکست دهد.

کندی 39 ساله - نوه «بابی کندی» یکی دیگر از برادران کندی - شکست خود را در انتخابات پذیرفت و وعده داد از مارکی و کارزار او حمایت خواهد کرد. بدین ترتیب یدک کشیدن نام کندی سبب نشد او بتواند اد مارکی را شکست دهد.

اعضای خانواده کندی از دهه 1950 میلادی تاکنون در صحنه سیاسی ایالت ماساچوست حضور داشته اند. «جان اف کندی» سی و پنجمین رئیس جمهور آمریکا پیش از راهیابی به کاخ سفید نزدیک به هشت سال نماینده ماساچوست در مجلس سنای آمریکا بود. «تد کندی» برادر او نیز به مدت چند دهه یکی از دو کرسی ایالت ماساچوست در مجلس سنای آمریکا را در اختیار داشت.

باخت جو کندی بعد از کارزار انتخاباتی طولانی و گهگاه زشت و زننده ‌ای اتفاق افتاد که او برای شکست رقیب خود میلیون‌ ها دلار در آن خرج کرد. اما سناتور رقیب توانست تصویر خود را به عنوان فردی ترقی ‌خواه احیا کند علی رغم آن که چهار دهه پیش را در واشنگتن بوده است.

مارکی از حامیان «لایحه جدید سبز» در مجلس سنا است و خیلی پیشتر در این رقابت انتخاباتی حمایت طراح این لایحه در مجلس نمایندگان، «الکساندریا اوکازیو کورتز» را کسب کرده بود. تصویری از او با ماسک بر صورت و کتانی‌ های بلند به پا در مقابل خانه‌ اش به سرعت در فضای مجازی فراگیر شد و داوطلبی برای ستاد او با ادامه رقابت به گونه ‌ای روزافزون در میان جوانان شایع شد.

کندی نتوانست دقیقا مشخص کند چرا برای انتخابات مجلس سنا رقابت می‌ کند به ویژه که در امور اصلی جنبش ترقی ‌خواه تفاوت چندانی با مارکی نداشت. با ادامه رقابت و به پایان رفتن تمام منابع ستاد انتخاباتی او و وقتی که مارکی توانست پیشتازی قابل توجهی برای خود دست و پا کند، کندی چاره ‌ای نداشت جز آنکه به نام خانوادگی خود متوسل شود.

در آخرین هفته‌ های فعالیت ستادهای انتخاباتی که این نماینده مجلس از رقیب خود عقب بود، بسیاری از اعضای ارشد خاندان کندی برای کارزار او سخنرانی کردند و حتی پوستری از خود کنار پدربزرگش، «جان اف کندی» کاندیدای ریاست جمهوری که ترور شد، منتشر کرد که نوشته بود: «برای جو کندی این مبارزه در خونش جریان دارد.»

بسیاری از رای ‌دهندگان به این مساله بی ‌توجه بودند و به ویژه جوانان ترقی‌ خواه نشان دادند که در برابر نام خانوادگی این خاندان مصون بوده و بیشتر بدان به عنوان استحقاق ‌خواهی یک آقازاده نگاه می‌ کنند.

در همین حال، مارکی سابقه دیرینه خود در هواداری از طبقه کارگر و پشتیبانی از امور ترقی‌ خواهانه را ترویج کرد، به ویژه اموری مانند حمایت از قوانین محیط زیستی، حفاظت از مشتریان و جلوگیری از توسعه سلاح ‌های هسته ‌ای.

او همچنین تبلیغی منتشر کرد که هم از سابقه او دم می ‌زد و هم کنایه ‌ای به نقل قول معروف جان اف کندی داشت. مارکی رو به دوربین گفت: «با تمام احترام، زمان آن رسیده که از خود بپرسید کشورتان می‌ تواند چه کاری برای‌ شما انجام دهد.»

این تبلیغ باعث شد «نانسی پلوسی» از کندی حمایت کند چرا که ظاهرا از دیدن لکه ‌دار شدن نام کندی خشمگین شده بود که البته تغییر موضعی شوکه کننده علیه یکی از نمایندگان باسابقه مجلس بود که پلوسی دهه‌ ها سابقه همکاری با او را دارد. با این وجود «اوکازیو کورتز» و «الیزابت وارن» سناتور دیگر از ایالت ماساچوست از مارکی حمایت کردند و او همیشه از حمایتی شایان برخوردار بود. بنابراین شکست جوزف کندی سوم نه تنها شکستی سنگین برای خاندان کندی است بلکه ضربه ای به چهره های جناح میانه رو حزب دموکرات نیز محسوب می‌شود. 

این سناتور 74 ساله در سخنرانی پیروزی خود آن را مدیون دست اندرکاران جوانی دانست که «جنبشی» را ترتیب دادند که باعث شد او کرسی خود در مجلس سنا را با فاصله ‌ای قابل قبول حفظ کند.

اد مارکی اکنون با پیروزی در رقابت مقدماتی حزب دموکرات برای کاندیداتوری این حزب در انتخابات مجلس سنا تقریبا از راهیابی مجدد به ساختمان کنگره مطمئن است. او در انتخابات روز 3 نوامبر (13 آبان) باید با رقیب جمهوری خواه خود در ایالت ماساچوست رقابت کند. این در حالی است که ایالت ماساچوست به همراه نیویورک و کالیفرنیا یکی از پایگاه ‌های اصلی قدرت دموکرات ‌ها به شمار می ‌رود.

نتیجه رقابت مقدماتی در ماساچوست در عین حال یکی دیگر از مشکلات دموکرات‌ ها در انتخابات پیش روی آمریکا را نیز نمایان کرده است. در حالی که رای دهندگان جوان و پرشور دموکرات از جناح چپ این حزب حمایت می کنند اما کاندیداهای این جناح اغلب سیاستمدارانی پا به سن گذاشته و باسابقه مانند برنی سندرز، الیزابت وارن یا اد مارکی هستند. چهره‌ هایی که اغلب برای نمایندگی شعارهایی مانند «جوانگرایی» و «تغییر» با مشکل روبرو می ‌شوند. این در حالی است که نگاهی به رقابت ‌های ریاست جمهوری آمریکا طی دهه‌ های اخیر نشان می‌ دهد که حزب دموکرات تنها هنگامی موفق به پیروزی در برابر جمهوری خواهان شده که با کاندیداهای جوان و نویددهنده «تغییر» پا به عرصه رقابت گذاشته است.

«جیمی کارتر، بیل کلینتون و باراک اوباما» آخرین روسای جمهور آمریکا از حزب دموکرات هستند. هر سه نفر با هدایت کارزاری انتخاباتی که «تغییر» و «امید» محور اصلی شعارهای آن بود موفق به بسیج رای دهندگان حزب دموکرات و راهیابی به کاخ سفید شدند. کارزارهای موفق حزب دموکرات در دهه‌ های اخیر در واقع همگی به نوعی یادآور کارزار انتخاباتی جان اف کندی در سال 1960 بودند. سیاستمداری که نه تنها جوان ترین رئیس جمهور تاریخ آمریکا شد بلکه با وجود دوران کوتاه زمامداری اش تاثیری ژرف بر سیاست آمریکا و حزب دموکرات گذاشت.

با این حال دموکرات ها امیدوارند همانطور که جمهوری خواهان چهار سال پیش با راهیابی دونالد ترامپ به کاخ سفید از بسیاری جهات سنت شکنی کردند، بتوانند در انتخابات پیش رو با پیروزی جو بایدن که در صورت موفقیت مسن ترین رئیس جمهور تاریخ آمریکا خواهد بود، به نوعی سنت شکنی کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.