دود آتش سوزی های مهیب در ایالت های مختلف در غرب آمریکا پس از طی 8هزار کیلومتر به شمال اروپا رسید.

 

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، بر اساس تصاویر ماهواره ای که امروز چهارشنبه گرفته شد حجم وسیع و وحشتناکی که آتش سوزی مهیب در غرب ایالات متحده آمریکا به بار آورده است مشخص شده است به طوری که دود ناشی از این آتش سوزی های بزرگ به اروپا رسیده است.

بر اساس داده هایی که برنامه کنترل غلاف جوی «کوپرنیکوس»، وابسته به اتحادیه اروپا گرد آوری کرده است،دود ناشی از آتش سوزی های مهیب در غرب آمریکا از طریق جو زمین 8هزار کیلومتر را طی کرده و به انگلیس و بخشی هایی از شمال اروپا رسیده است.

این مرکز اروپایی پیش بینی میان برد هوا که برخی از سامانه های کنترل ماهواره های«کوپرنیکوس» را مدیریت می کند تأکید کرد که از آتش سوزی های ایالت های «کالیفرنیا،اوریگون و واشنگتن»33.4 میلیون تن گاز کربن منتشر شده است.

از سوی دیگر «مارک پارینگتون» دانشمند و کارشناس ارشد در آتش سوزی ها در «کوپرنیکوس» گفت که حجم این آتش سوزی ها بسیار بزرگتر و بیشتری از چیزی است که طی 18 سال گذشته رخ داده است.

این در حالی است که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا پیش بینی کرد که به زودی از گرمای زمین کاسته می شود و در تحقیقات و نظریه های دانشمندان درباره گرماش زمین تشکیک کرد.

ترامپ در دیدار با مسئولان ایالت«کالیفرنیا» که شاهد آتش سوزی مهیب جنگل هاست گفت:« آب و هوا سرد خواهد شد. فقط دنبال کنید. من بر این باور نیستم که علم این را بداند.»

ترامپ مساله آتش سوزی مهیب جنگل ها در کالیفرنیا و دیگر ایالت های آمریکا در ساحل غربی این کشور را مرتبط با مشکلات اداری دانست و نه مرتبط با افزایش گرمای زمین. وی این اتفاق ویرانگر را به گردن مسئولان اداره جنگل های این کشور انداخت.

ترامپ پیش از این نیز بارها در نظریه های تغییرات آب و هوایی زمین به دلیل پدیده گرمایش زمین تشکیک کرد و آن را یک «خدعه» دانست؛ امری که باعث شد در معرض انتقادهای شدید سیاستمداران حزب دموکرات آمریکا و فعالان محیط زیست قرار گیرد.

ترامپ نقش اقدامات بشری در تغییرات آب هوایی را کم اهمیت جلوه داد و گفت که مشخص نیست که این پدیده واقعی است یا نه. وی همچنین فعالان محیط زیست را مورد تمسخر قرار داد و گفت که آنها وحشت ایجاد می کنند.

از سوی دیگر، در حالی که آتش سوزی  مهیب و گسترده جنگل ها ایالت های ساحل غربی آمریکا را فرا گرفته است مسئولان برجسته آمریکایی   دونالد ترامپ  رئیس جمهور آمریکا را به دلیل سهل انگاری و بی توجهی به این اوضاع مورد انتقاد قرار داده و وی را متهم کردند که دلیل اصلی آتش سوزی ها یعنی تغییرات آب و هوایی را انکار می کند.

ترامپ سه روز پیش در یک گردهمایی انتخاباتی در «نوادا» گفت:هرگز مانند آن را ندیده اند..خواهش می کنم دو کلمه ساده را به یاد بیاورید و آنها اینها هستند: اداره جنگل ها».

«اریک گارسیتی» شهردار شهر«لس آنجلس» به این سخنان ترامپ پاسخ داد و گفت: « این ناشی از تغییرات آب و هوایی است ولی این دولت سر خود را مثل کبک زیر برف کرده است...هر کسی در کالیفرنیا اقامت دارد احساس می کند به او اهانت شده است...اگر بر این باور هستی که تغییرات آب و هوایی واقعی نیست با آتش نشانان صحبت کن...ما نیاز به تحرک واقعی داریم. باید انتشار دی اکسید کربن را کم کنیم و باید آب را به شکل مناسبی مدیریت کنیم.مساله هرگز ارتباطی با اداره جنگل ها ندارد.»

«جان انسلی» فرماندار ایالت واشنگتن نیز اوضاع را «وحشتناک» توصیف کرد و گفت:« این مساله که مردم ما اکنون با این چالش جهانی با سوختن ساحل غربی آمریکا به طور کامل رو به رو هستند عصبانی کننده است این در حالی است که رئیس جمهور این را انکار می کند که آتش سوزی به دلیل تغییرات آب و هوا رخ داده است. این اتفاق فقط آتش سوزی جنگل ها نیست».

«جو بایدن» رقیب دموکرات ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آینده نیز روز شنبه تأکید کرد:« این را نمی توان انکار کرد که تغییرات آب و هوایی تهدیدی وجودی برای شیوه زندگی مان شکل می دهد.»

«کامالا هریس» نامزد معاونت رئیس جمهوری بایدن نیز روز یکشنبه اشاره کرد که ترامپ«دلایل» را انکار می کند. وی در توئیتر نوشت:« در سال های اخیر کالیفرنیا بزرگترین و ویرانگرترین آتش سوزی ها را در تاریخ خود شاهد بود و بحران آب و هوا به آن دامن زد.»

در گزارشی که شرکت بررسی آب و هوا روز شنبه منتشر کرد آمده است که پنج شهر از آلوده ترین شهرها در جهان در ساحل غربی ایالات متحده قرار دارند و مهی از دود غلیظ منطقه ای از لس آنجلس آمریکا تا «ونکوور» کانادا را فرا گرفته است.

بنابر گزارش رسانه‌ های آمریکا دست کم 35 نفر در آتش‌سوزی ویرانگر جنگل ‌های سواحل غربی امریکا کشته شده ‌اند. شبکه تلویزیونی سی ان ان و یو اس ای تودس از مرگ 20 نفر در کالیفرنیا، 5 تن در اورگان و 1 مورد در واشنگتن خبر داده ‌اند. رسانه‌ های دیگر مانند ان بی سی 29 کشته گزارش کرده‌ اند.

ده‌ ها نفر مفقود شد‌ه ‌اند و مقامات محلی نگران افزایش تلفات انسانی هستند. بسیاری از شهرهای ایالت‌ های کالیفرنیا، اورگان و واشنگتن هنوز هم با دیوارهای عظیم آتش از جهان خارج جدا شده ‌اند. ده‌ ها هزار نفر مجبور به ترک خانه ‌های خود شده‌ اند. به صدها هزار نفر آموزش داده می‌ شود تا خود را برای تخلیه منطقه آماده کنند.

6 مورد از آتش ‌سوزی ‌های فعلی از مجموع 20 منطقه که دچار حریق هستند، از بزرگترین آتش ‌سوزی ‌های تاریخ کالیفرنیا از زمان شروع ثبت سوابق این حوادث از سال 1930 بدین سو به شمار می‌ روند.

 بیش از 20 هزار آتش‌ نشان در منطقه مستقر شده‌ اند. بیش از 200 سرباز نیز در نبرد با یکی از مناطق دچار حریق در کالیفرنیا به یاری آنها آمده‌ اند. امید می‌ رود با نزدیک شدن یک جبهه هوای کمی سردتر و کاهش دما وضع کمی تحت کنترل درآید.

مرکز شهرهای «پورتلند و اورگان» را دودی غلیظ گرفته است. یک زن 37 ساله گفته است: «مثل اینکه صد سیگار دود کرده ‌ام. تاکنون شاهد چنین چیزی نبوده ‌ام.» تنها ظرف 24 ساعت گذشته در اورگان چهار نفر دیگر جان خود را از دست داده ‌اند. «اندرو فلپس» مسئول حفاظت در برابر فجایع طبیعی گفته است که بر اساس اطلاعاتی که پیرامون سازه‌ های تخریب شده دریافت کرده، اورگان باید خود را برای تلفات گسترده‌ تری آماده کند.

اهالی شهر «استاکادا» از ترس غارت خانه‌ های خود با اسلحه در خیابان ‌ها گشت می ‌زنند. خیابان ‌ها را خاکستر پوشانده و به دلیل دود غلیظ و خشکی که در هوا معلق است، بسیاری در خانه‌ ها پناه گرفته ‌اند. کلانتر منطقه‌ ای کالیفرنیا گفته است که در شهرهای «بوت، هونی و کوری هونیا» از ماموران پلیس برای جستجوی بقایای قربانیان کمک گرفته می ‌شود.

در حال حاضر دمای مناطقی که باید جستجو شوند بسیار بالاست. از ابتدای هفته تاکنون 10 کشته در بوت کشف شده است. از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون بیش از سه میلیون و 200 هزار هکتار جنگل در کالیفرنیا سوخته که یک رکورد است و فصل آتش ‌سوزی در ماه نوامبر نیز ادامه خواهد داشت.

آتش‌ سوزی در مراتع و جنگل ‌های آمریکا در سال ‌های اخیر به شدت افزایش یافته است. به گفته کارشناسان، گرم شدن کره زمین یکی از دلایل اصلی آن است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.