ایالات متحده آمریکا به بهانه های مختلف کشورهایی که با دیدگاه واشنگتن مخالفت می کنند یا احساس می کند منافع اقتصادی اش را تأمین نمی کنند به بهانه های مختلف تحت فشار قرار می دهد.

 

به گزارش جماران، دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» از زمان روی کار آمدن دخالت در امور داخلی کشورهای مختلف به ویژه متحدان اروپایی خود را آغاز و با گذشت زمان این دخالت ها را  تشدید کرد.

دلیل بیشتر فشارهای آمریکا و تحریم هایش علیه متحدان اش نیز  اقتصادی است. 

ترامپ تاجر به جز به مسائل اقتصادی و پول به چیز دیگری فکر نمی کند و برای رسیدن به منافع اقتصادی خودش را به هر دری می زند.

پس از جنگ اقتصادی و تعرفه ها که با اروپا به راه انداخت و وادار کردن کشورهای عضو ناتو برای افزایش هزینه های نظامی، تلاش کرد که روابط اقتصادی اروپایی ها با روسیه در عرصه انرژی را قطع کند و نگذارد که روسیه گاز بیشتری به اروپا صادر کند زیرا بر این باور است که این ارتباط اقتصادی باعث تقویت نفوذ مسکو در اروپا می شود.

در همین زمینه ایالات متحده آمریکا در نظر دارد تا کشورها و شرکت‌های مشارکت کننده در پروژه خط لوله گازی «نورد استریم ۲» را که زمینه انتقال گاز روسیه به آلمان را فراهم می‌کند،‌ تحت تحریم‌های جدید قرار دهد.

این پروژه که حمایت اروپا را به همراه دارد مورد انتقاد شدید ایالات متحده آمریکا است، به نحوی که تحریم این پروژه پیش‌تر به تایید کنگره رسیده و برخی از شرکت‌های دخیل در ساخت خط لوله و ترانزیت گاز روسیه به اروپا نیز تحت تحریم قرار گرفته‌اند.

واشنگتن به همراه دو متحد خود در اروپا یعنی اوکراین و لهستان معتقد است که این پروژه سبب افزایش وابستگی اروپا به گاز روسیه و تقویت نفوذ مسکو درقاره سبز می‌شود، حال آن که حامیان این پروژه آن را برای تامین گاز اروپا حیاتی و استراتژیک می‌دانند.

«مایک پمپئو»  وزیر امور خارجه آمریکا امروز چهارشنبه ضمن اعلام مخالفت کشورش با این پروژه گازی گفت: «آنچه در این خصوص باید گفت این است که بررسی‌هایی برای مجازات‌های احتمالی کشورهای مشارکت کننده در پروژه (نورد استریم ۲) در جریان خواهد بود.»

دونالد ترامپ اواخر دسامبر گذشته در اقدامی کاملا مداخله جویانه تحریم‌های به تصویب رسیده در کنگره ایالات متحده بر ضد شرکت‌های مشارکت کننده در ساخت خط لوله نورد استریم ۲ را امضاء کرد.

برلین، به عنوان ذینفع اصلی پروژه خط لوله گازی نورد استریم ۲ به همراه اتحادیه اروپا پیش‌تر تحریم‌های وضع شده توسط واشنگتن را محکوم کرده و این اقدام ایالات متحده را «دخالت» در امور اروپایی توصیف کرده بودند.

آمریکا برای حذف رقبای خود در عرصه اقتصادی به شکل شنیعی از حربه تحریم با توسل به قوانین داخلی خود استفاده می کند.

مایک پمپئو در بخش دیگری از کنفرانس خبری روز چهارشنبه خود تحریم‌های وضع شده بر ضد پروژه یاد شده را مشروع خواند و گفت این تحریم‌ها برگرفته از قانونی است که سال ۲۰۱۷ تقریبا به اتفاق آراء در کنگره به تصویب رسید و در آن بر تقابل با رقبای آمریکا از طریق اعمال تحریم تاکید شده است.

«کریس رابینسون» مسئول میز روسیه در وزارت امور خارجه آمریکا نیز همزمان با سخنان مایک پمپئو گفت: «امروز ما با آن دسته از کشورهای اروپایی که نگران تجاوز روسیه هستند،‌ هم‌صدا شده‌ایم.»

پروژه نصب و بهره‌برداری از خط لوله گازی «نورد استریم ۲» تاکنون ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو هزینه به همراه داشته که نیمی از آن توسط «گازپروم»،‌ شرکت غول آسای گازی روسیه و بخش دیگر توسط پنج سهامدار خارجی از میان شرکت‌های معتبر و نام‌آشنای اروپایی همچون تامین شده است. این پروژه که تقریبا به مرحله بهره‌برداری نزدیک شده به روسیه امکان می‌دهد تا حجم گاز صادراتی به اروپای غربی از طریق دریای بالتیک را به دوبرابر میزان فعلی افزایش دهد.

آن طور که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه گفته، نورد استریم ۲ قرار است با تأخیری یک ساله، در اوایل سال ۲۰۲۱ به بهره‌برداری برسد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.