پنجمین یکشنبه اعتراضات بلاروس برگزار شد و بیش از 400 نفر در مناطق مختلف مینسک بازداشت شدند.

 

به گزارش جماران، وزارت کشور بلاروس تایید کرد که یک افسر پلیس در جریان اعتراضات مینسک تیر هشدار دهنده به هوا شلیک کرد.

سرویس مطبوعاتی وزارت کشور بلاروس اعلام کرد: «بیش از 400 نفر در یک اقدام اعتراضی غیر مجاز، در مناطق مختلف مینسک بازداشت شدند.»

«اولگا چمدانووا» دبیر مطبوعاتی وزارت امور داخلی بلاروس، در کانال تلگرامی خود نوشت: برخی منابع در اینترنت در حدود ساعت 18 اطلاعاتی را منتشر کردند که صدایی شبیه یک تیر در مینسک شنیده می شود.

سخنگوی وزارت کشور توضیح داد: افسران پلیس چندین شرکت کننده فعال را در خیابان پابدیتلی (پیروزمندان) بازداشت کردند. در آن زمان، افراد دیگری در این اعتراضات، حداقل 100 نفر تلاش کردند تا با آنها مبارزه کنند. برای جلوگیری از اقدامات غیرقانونی، یک تیر هشدار دهنده از یک اسلحه به هوا شلیک شد.

مقامات امنیتی از آب پاش برای متفرق کردن معترضین در بلاروس استفاده کردند.

 

Untitled2

Untitled

 

تصاویر نشان می دهد که چگونه یک ماشین پلیس با یک آب پاش آب را به سمت معترضان هدایت می کند.

بر اساس اطلاعات تعدادی از کانال های تلگرامی، معترضان پس از آن عقب نشینی کردند، اما به محض رفتن ماشین آب پاش، تظاهرات کنندگان به محل اعتراض بازگشتند.

پیش از این در برست، معترضان خیابان «ماشروف» و بلوار «کاسماناتاف» را مسدود کردند. در همین حال در مینسک، تظاهرات کنندگان نزدیک به محاصره نیروهای امنیتی در نزدیکی شهر «آرنا» بودند.

این تازه‌ ترین اعتراض از سلسله تظاهرات ‌هایی است که در هفته ‌های گذشته در جریان بوده است. شاهدان عینی می ‌گویند مرکز مینسک مملو از جمعیت شده بود. برآورد می ‌شود که حدود 100 هزار نفر در این تجمع ‌ها شرکت کرده باشند. وزارت کشور بلاروس اما می‌ گوید شمار معترضان کمتر از 3000 نفر بود.

معترضان اعتراض‌ های امروز را «راهپیمایی قهرمانان» نامیده ‌اند. تظاهرات کنندگان می‌ گویند که انتخابات اخیر ریاست ‌جمهوری 9 اوت دستکاری شده تا الکساندر لوکاشنکو را در قدرت نگه دارد. معترضان خواستار استعفای لوکاشنکو هستند. تظاهرات کنندگان، فعالان حقوق بشر و ناظران، پلیس ضدشورش را متهم به سرکوب خشن راهپیمایی ‌های مسالمت‌ آمیز کرده ‌اند.

تاکنون بیشتر رهبران معترضان یا دستگیر شدند یا در تبعید هستند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.