صدها معترض مخالف رئیس جمهور بلاروس در جریان تظاهرات بزرگ روز گذشته در سراسر این کشور بازداشت شدند.

 

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، وزارت کشور بلاروس اعلام کرد که در جریان تظاهرات سراسری در این کشور که بیش از 30 هزار نفر در آن شرکت کردند، 633 نفر از افرادی که مرتکب تخلف شدند را دستگیر کرده است.

وزارت کشور بلاروس با صدور بیانیه ای امروز دوشنبه اعلام کرد که شرکت کنندگان در تظاهرات دست به اقدامات تحریک آمیز علیه پلیس و نیروهای امنیتی زدند.

در بیانیه وزارت کشور بلاروس آمده است که 42 اعتراض در شهرهای مختلف بلاروس در روز یکشنبه برگزار شد و وزارت کشور تدابیر لازم برای حفظ امنیت و تضمین سلامت عمومی را  اتخاذ کرد. همچنین مجموع شرکت کنندگان در این تظاهرات ها 31 هزار نفر بوده است.

به گفته وزارت کشور بلاروس شرکت کنندگان در تظاهرات، تظاهراتی بدون مجوز برگزار کردند و اقدامات تحریک آمیز انجام دادند امری که باعث شد پلیس برای تضمین امنیت وارد عمل شود.

این در حالی است که پیش از این رسانه ها گزار شدادند که ده‌ ها هزار معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری بلاروس در آستانه یک ماهگی برگزاری آن، علیه «الکساندر لوکاشنکو» که برای ششمین بار متوالی خود را پیروز این انتخابات اعلام کرده، به خیابان ‌های «مینسک» آمدند و همچنان ادعای خود مبنی بر وقوع تقلب در انتخابات را تکرار کردند.

اعتراضات مسالمت‌ آمیز بلاروس از زمان انتخابات ریاست‌ جمهوری هر روز ادامه داشته ولی تظاهرات روز یکشنبه گسترده ‌تر توصیف شده است.

با وجود حضور گسترده صفوف ماموران ضدشورش و نیروهای امنیتی، معترضان بلاروسی که به دعوت احزاب مخالف لوکاشنکو به خیابان ‌های پایتخت این کشور آمده بودند با در دست گرفتن پرچم‌ های سرخ و سفید، شعارهایی مبنی بر درخواست کناره‌ گیری رئیس جمهور از قدرت سر دادند.

نیروهای امنیتی و نظامی بلاروس با خودرو‌های آب ‌پاش و خودروهای زرهی به مرکز میسنک گسیل شدند و چندین ایستگاه مترو بسته شده است.

گروه‌ های حقوق بشری از بازداشت حدود 70 نفر در جریان اعتراض ‌های مینسک خبر دادند و همزمان خبرگزاری اینترفکس روسیه نیز گزارش داد که در جریان تلاش معترضان برای عبور از صفوف معترضان چند تن زخمی شده ‌اند.

تاکنون هزاران نفر در اعتراضات یک ماه گذشته این کشور بازداشت شده و موارد گسترده ‌ای از شکنجه و ضرب‌ و شتم معترضان توسط نیروهای امنیتی در خیابان‌ ها و بازداشتگاه‌ ها منتشر شده است.

در عین حال تصاویری منتشر شده که مردان ماسک زده ای را نشان می دهد که معترضان را به زور سوار ون می کنند.

اقشار مختلف جامعه، از والدین تا کودکان، دانش‌ آموزان، حاضران در مراسم روز یکشنبه کلیساها و حتی ورزشکاران در این اعتراضات شرکت داشتند.

با این وجود، تظاهرات مردم بلاروس در طول چهار هفته گذشته به طور مستمر ادامه داشته و در روزهای پایانی با مشارکت ده‌ ها هزار نفری همراه بوده است.

السکاندر لوکاشنکو به عنوان متحد سنتی روسیه که از سوی «ولادیمیر پوتین» حمایت می‌ شود، از سال 1994  به طور مستمر سکان قدرت را در بلاروس در اختیار داشته است.

«سوتلانا تیخانووسکایا» رقیب انتخاباتی و مخالف اصلی لوکاشنکو مطابق آمار رسمی تنها حدود 8 درصد آرا را به خود اختصاص داد و بلافاصله پس از شرکت در انتخابات از این کشور به لیتوانی گریخت.

لیتوانی، لتونی و استونی نیز به عنوان همسایگان بلاروس، ممنوعیت سفر لوکاشنکو و 29 مقام رسمی این کشور را به اجرا گذاشته ‌اند. همچنین اتحادیه اروپا نیز با به رسمیت نشناختن نتایج انتخابات بلاروس خواستار تعامل دولت با معترضان و برگزاری انتخابات آزاد در این کشور شده است.

وزیر خارجه لیتوانی روز یکشنبه در گفت‌ و گو با روزنامه فایننشال تایمز گفت اتحادیه اروپا باید به معترضان کمک کند و در مقابل لوکاشنکو اقدام کند و محکم بایستد. وی گفت اتحادیه اروپا در برخی مواقع دیر اقدام می‌ کند و نباید در مورد بلاروس چنین رویکردی داشته باشیم.


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.