7 میلیون رای ‌دهنده بلاروسی پای صندوق ‌های رای رفته اند تا رئیس جمهور خود را انتخاب کنند. رئیس جمهوری که بیش از یک ربع قرن در این کشور حاکم است فشار را بر مخالفان بیشتر کرده است.

 

به گزارش جماران، خبرگزاری فرانسه گزارش داد انتخابات ریاست جمهوری بلاروس ساعت 7 صبح امروز یکشنبه  به وقت اروپای مرکزی آغاز شد و ساعت 19 نیز به پایان می ‌رسد.

ناظران بین ‌المللی اجازه حضور در انتخابات را نداشتند. بلاروس عضو سازمان همکاری برای امنیت در اروپا (OSZE) است که موظف به تضمین کار رسانه‌ های خارجی و مستقل برای خبررسانی درباره انتخابات سالم و آزاد است. این سازمان تابه حال هیچ یک از دوره‌ های انتخاباتی ریاست جمهوری بلاروس را به عنوان انتخاباتی آزاد و عادلانه به رسمیت نشناخته است.

«الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس که به «آخرین دیکتاتور اروپا» شهرت پیدا کرده در مقابل چالش بزرگی قرار گرفته است. او که همیشه مخالفان خود را مسخره می ‌کرد، اکنون طاقت خود را از دست داده و عصبانی است.

در مبارزات انتخابات ریاست‌ جمهوری بلاروس «سوتلانا تیخانوفسکایا» یک زن جوان خانه ‌دار به همراه دو زن دیگر «ورونیکا تسپکالو» و «ماریا کولسنیکووا» رئیس جمهور این کشور لوکاشنکو را به چالش کشیده ‌اند.

لوکاشنکو 65 ساله پیش از انتخابات ریاست جمهوری دستور دستگیری عده‌‌ ای از رهبران اپوزیسیون را داده است. از جمله کسانی که دستگیر شدند ماریا کولسنیکووا، یکی از زنانی است که علیه لوکاشنکو مبارزه می ‌کند. ستاد انتخاباتی او گفته است که کولسنیکووا توسط پلیس دستگیر شده اما کمی بعد آزاد شده است.

 

54501660_401

 

ماریا کولسنیکووا، یکی از سه زنی است که لوکاشنکو را به چالش کشیده

پلیس در ادامه دستگیری‌ ها «ماریا موروس» رئیس ستاد انتخاباتی سوتلانا تیخانوفسکایا کاندیدای ریاست جمهوری را هم بازداشت کرده است. سخنگوی تیخانوفسکایا به خبرگزاری فرانسه گفته است که او تا روز دوشنبه ۱۰ اوت در حبس خواهد بود. علت دستگیری او مشخص نیست. اما او یک هفته پیش از این هم به دلیل دیدار با سفیر لیتوانی در مینسک به مدت کوتاهی دستگیر و سپس آزاد شده بود.

تیخانوفسکایا کاندیدای 37 ساله انتخابات ریاست جمهوری رقیب اصلی لوکاشنکو است. او همسر «سرگئی تیخانوفسکی» بلاگر مشهور بلاروس است که وقتی قصد داشت کاندیداتوری خود را برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کند، پلیس او را دستگیر کرد.

اما به همسر او سوتلانا تیخانوفسکایا اجازه داده شد که در انتخابات شرکت کند. تیخانوفسکایا اگر چه به لحاظ سیاسی کم تجربه است اما توانست اپوزیسیون را رهبری کند و بزرگترین تظاهرات را در بلاروس بعد از سقوط شوروی علیه لوکاشنکو بسیج کند.

او به خبرگزاری فرانسه گفت: «مردم دارند بیدار می شوند و دوباره عزت نفس پیدا می کنند.» با این حال او اضافه کرد که انتظار رقابتی سالم را ندارد.

او در یک پیام ویدئویی گفته است انتخابات روز یکشنبه سالم و عادلانه نخواهد بود و فقط یک نفر می ‌تواند آرا را در انتخابات برای ادامه ریاست جمهوری خود تغییر دهد. در صورت پیروزی او رئیس جمهور بلاروس خواهد بود.

الکساندر لوکاشنکو تیخانوفسکایا را به عنوان یک «دختر فقیر کوچولو» رد کرده و او را «دست نشانده» قدرت های خارجی توصیف کرده است.

نهادهای حقوق بشری اعلام کردند که بیش از 1300 نفر تاکنون در بلاروس دستگیر شده‌ اند. در این کشور اروپای شرقی هنوز مجازات اعدام وجود دارد.

مردم این کشور به دلیل وخیم شدن اوضاع اقتصادی و عدم مدیریت کرونا توسط لوکاشنکو ابراز نارضایتی کردند.

دولت لوکاشنکو در آستانه برگزاری انتخابات فشار بر خبرنگاران مستقل را نیز افزایش داده و ده ‌ها نفر از کارکنان رسانه ‌ها را به زندان انداخته است.

الکساندر لوکاشنکو، کشور روسیه را نیز متهم به دخالت در انتخابات ریاست جمهوری بلاروس کرد و از دستگیری 33 سرباز «مزدور» روسی وابسته به گروه واگنر خبر داد. رئیس جمهور بلاروس گفته است که پشت شرکت امنیتی روسی واگنر مقامات ارشد مسکو هستند که برخی از آنها پست ‌هایی نظیر معاون وزیر را بر عهده دارند.

اما کم‌ تر کسی باور می‌کند که میان پوتین و لوکاشنکو اختلاف وجود دارد . بسیاری از مخالفان حتی گفته ‌اند که پوتین از لوکاشنکو حمایت می‌ کند. دمیتری گودکوف یکی از سران اپوزیسیون گفته است که «یک دیکتاتور همیشه از یک دیکتاتور دیگر حمایت می ‌کند». 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.