با پیوستن آمریکا به گود تنش در دریای مدیترانه و حمایت از متحدان اروپایی این تنش ابعاد جدیدی به خود گرفت.

 

به گزارش جماران،  تحرکات ترکیه در دریای مدیترانه  به ویژه تحرکات نظامی این کشور باعث شده است که کشورهای غربی با رهبری فرانسه علیه آنکار موضع گرفته و تنش به وجود آمده میان اروپایی ها و ترکیه حالا با ورود آمریکا به گود این تنش ابعاد تازه ای به خود گرفته است.

 در جدیدترین تحولات  مرتبط با تنش در دریای مدیترانه یک سناتور برجسته جمهوریخواه اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا امکان جا به جایی نیروهایش از پایگاه هوایی«انجرلیک» ترکیه به یک جزیره یونانی را به دلیل سیاست های نگران کننده ای که آنکار در پیش گرفته است بررسی می کند.

«رون جانسون» سناتور ایالت«ویسکانسن» که رئیس شاخه ویژه اروپا در کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکاست در گفت و گو با مجله واشنگتن اگزماینر گفت که: نمی دانیم برای انجرلیک چه اتفاقی خواهد افتاد. امیدواریم که اتفاق خوب بیفتد اما باید برنامه ای برای سناریوی بدتر  تدوین کنیم.

وی تأکید کرد که واشنگتن تلاش می کند که با ترکیه همکاری کند و حضور نظامی در اراضی اش را حفظ کند.

با وجود این این سناتور جمهوریخواه گفت: من بر این باورم که ما تمایلی به تغییر این استرانژی نداریم اما باید از موضع دفاعی به واقعیت اوضاع نگاه کنیم و این تغییر این است که مسیری که رجب طیب اردوغان در پیش گرفته خوب نیست.

جانسون در ادامه اذعان کرد: ایالات متحده آمریکا در حال بررسی یونان به عنوان جایگزین برای جا به جایی نیروهایش است که در انجرلیک حضور دارند.

سناتور جمهوریخواه همچنین گفت:شیوه ای که اردوغان در پیش گرفته تأسف بار است و باعث می شود که واشنگتن همکاری نظامی اش با یونان را به ویژه با توجه به حضور نظامی آمریکا در پایگاه دریایی در جزیره «کرت» تقویت کند. 

«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا همچنان«به شدت نگران»تحرکات ترکیه در دریای مدیترانه است و از کشورهای منطقه خواست که به راه حل دیپلماتیک برای بحران برسند.

پمپئو روز شنبه در دیداری کوتاه از قبرس تأکید کرد:کشورهای منطقه نیاز به راه حل دیپلماتیک و مسالمات آمیز برای حل اختلاف های آنها به ویژه در زمینه مسائل امنیت و منابع انرژی دارند.

وی تصریح کرد که افزایش تنش نظامی به هیچ کس به جز دشمنانی که مایل به دیدن شکاف و چند دستگی کشورهای ناتو هستند کمک نمی کند.

وزیر خارجه آمریکا از ترکیه خواست که نیروهای خود را از شرق دریای مدیترانه، همان جایی که کشتی اکتشافی ترکیه با حمایت ناوچه های جنگی فعالیت می کند، عقب بکشد.

در تحولی دیگر، «کریاکوس میتسوتاکیس» نخست وزیر یونان روز شنبه ضمن اعلام سازماندهی مجدد نیروهای مسلح این کشور از طرح تقویت این نیروها با خرید تجهیزات نظامی خبر داد.

سخنان نخست وزیر یونان در حالی بیان می شود که تنش ها بین این کشور و ترکیه در شرق دریای مدیترانه طی هفته های گذشته افزایش یافته است. به گفته کریاکوس میتسوتاکیس یونان ۱۸ جنگنده فرانسوی رافال و همچنین تعدادی ناوچه و بالگرد خریداری خواهد کرد.

نخست وزیر یونان همچنین از استخدام ۱۵ هزار سرباز دیگر و افزایش بودجه صنایع دفاعی کشورش سخن گفت. وی در بخشی از سخنانش ترکیه را متهم کرد که با «تهدید» مرزهای شرقی اروپا امنیت منطقه را مخدوش کرده است.

در مقابل،« رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور  ترکیه روز شنبه به همتای فرانسوی خود هشدار داد که به دنبال «نزاع» با آنکارا نباشد.

این سخنان پس از آن بیان شد که «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه روز پنجشنبه به همراه شش تن دیگر از رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا از آنکارا خواست تا به سیاست «رویارویی» در دریای مدیترانه پایان دهد.

رهبران هفت کشور جنوب اتحادیه اروپا همچنین در جریان نشست خود در جزیره کرس در جنوب فرانسه تهدید کردند که ترکیه در صورت ادامه سیاست انکار حق یونان و قبرس برای اکتشاف گاز در شرق دریای مدیترانه با تحریم های اتحادیه اروپا روبرو خواهد شد.

«خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه روز جمعه گفته بود که یونان «بازیچه» منافع کشورهای دیگر شده است. او به مقامات یونان توصیه کرده بود که برای کاهش تنش در شرق دریای مدیترانه «ساکت» شوند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.