پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در ششمین جلسه شورای عالی روابط راهبردی ایران و ترکیه؛

روحانی: راهی جز تقویت روابط ایران و ترکیه برای غلبه توطئه‌ها وجود ندارد

رئیس جمهور با بیان اینکه هر دو کشور در منطقه بسیار حساس خاورمیانه قرار گرفته‌ایم، هشدار دا: ایران و ترکیه دو قدرت بزرگ در منطقه هستند و همواره دشمنی‌ها و کینه‌توزی‌هایی نسبت به هر دو کشور وجود داشته و امروز هم وجود دارد.

به گزارش جماران؛ رئیس جمهور با بیان اینکه روابط ایران و ترکیه در طول تاریخ بر پایه های مستحکم بنیانگذاری شده و وقوع حوادث تلخ و ناگوار نتوانسته گزندی بر روابط دو کشور وارد کند، گفت: دو کشور برای غلبه بر توطئه های دشمنان راهی جز تقویت همکاری ها ندارند.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز سه شنبه طی سخنانی در ششمین جلسه شورای عالی روابط راهبردی ایران و ترکیه که بدلیل شیوع ویروس کرونا به صورت ویدئو کنفرانس به میزبانی تهران، برگزار شد، اظهار داشت: روابط دو کشور همواره بر مبنای حسن همجواری و ارزش‌های مشترک فرهنگی و احترام متقابل و همچنین توجه به منافع مشترک دو کشور و ثبات، امنیت و صلح در منطقه بوده است.

دکتر روحانی افزود:  مرزهای دو کشور همواره مرزهای صلح و دوستی بوده و بویژه در 7 سال گذشته تلاش دو دولت بر مبنای توسعه روابط دو جانبه و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بوده است.

photo_2020-09-08_17-38-19

رئیس جمهور با بیان اینکه هر دو کشور در منطقه بسیار حساس خاورمیانه قرار گرفته‌ایم، تصریح کرد: ایران و ترکیه دو قدرت بزرگ در منطقه هستند و همواره دشمنی‌ها و کینه‌توزی‌هایی نسبت به هر دو کشور وجود داشته و امروز هم وجود دارد، به همین خاطر راهی جز تقویت روابط دوستانه دو کشور برای غلبه بر اینگونه توطئه‌ها وجود ندارد.

دکتر روحانی همچنین ابراز امیدواری کرد توافقاتی که در این نشست مشترک با حضور هیات های عالیرتبه دو کشور حاصل خواهد شد برای روابط دو جانبه مثمر ثمر و سازنده باشد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز طی سخنانی در این نشست مجازی، جلسات شورای همکاری‌ های راهبردی ایران و ترکیه را یکی از نمادهای دوستی بین دو کشور عنوان کرد و گفت: در نشست های قبلی و تا امروز در چارچوب این شورا تصمیمات بسیار مهمی برای توسعه روابط و همکاری ها اتخاذ شده است.

اردوغان با اشاره به برگزاری ششمین نشست شورای عالی روابط راهبردی ایران و ترکیه به صورت مجازی ،اظهار داشت:  برگزاری این نشست در شرایط شیوع ویروس کرونا نشان دهنده عزم و اراده دو کشور برای توسعه و تعمیق روابط و همکاری های بیشتر است.

رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه ایران و ترکیه در حل و فصل بسیاری از مشکلات و مسائل منطقه از نقش تعیین کننده برخوردار هستند، گفت: امروز نیز همراه با دوستان خود در ششمین نشست برای توسعه هر چه بیشتر همکاری‌ها و شتاب در اجرای توافقات قبلی تلاش خواهیم کرد.

متن کامل سخنان رییس جمهور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای رجب طیب اردوغان رئیس جمهور محترم کشور برادر و دوست ترکیه

اعضای محترم هیأت دولت حاضر در جلسه

السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

از اینکه امروز فرصتی در اختیار ما قرار گرفت که بار دیگر با جناب‌عالی و همکارانتان در روند همکاری‌های دو کشور، گفتگویی داشته باشیم، بسیار خرسند و از خداوند بزرگ شاکرم.

ابتدا مراتب همدردی خودم را نسبت به عزیزانی که در کشور ترکیه از رنج کرونا در مشکل هستند، اعلام داشته، تقاضای شادی ارواح درگذشتگان و برای افراد بستری تقاضای شفای عاجل داشته باشم و از خداوند بخواهم که دو ملت ایران و ترکیه و همه ملل جهان از این ویروس خطرناک نجات پیدا کنند و در آینده نزدیک همه بتوانیم برای پایان این ویروس جشن و شادمانی داشته باشیم.

آقای رئیس جمهور؛

همین ویروس باعث شد که امروز نتوانیم در تهران خدمت شما و همکارانتان باشیم و برای پیشبرد روابط در فضای مجازی با هم گفتگو کنیم. امیدوارم روز پایان این مشکل، شاهد حضور جنابعالی و همکارانتان در تهران باشیم.

روابط دو کشور دوست ایران و ترکیه همواره بر پایه‌های بسیار مستحکمی در طول تاریخ بنیانگذاری شده و لذا وقوع حوادث تلخ و ناگوار هم هرگز نتوانسته گزندی به روابط دو کشور برادر و دوست وارد کند.

روابط دو کشور بر مبنای حسن همجواری، ارزش‌های مشترک فرهنگی و احترام متقابل و همچنین توجه به منافع مشترک دو کشور و ثبات و امنیت و صلح در منطقه بوده است.

مرزهای دو کشور خوشبختانه همواره مرزهای صلح و دوستی بوده و بویژه در 7 سال گذشته تلاش دو دولت بر مبنای توسعه روابط دو جانبه و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بوده است.

بر این نکته هم تأکید می‌کنم، هر دو کشور در یک منطقه بسیار حساس خاورمیانه قرار گرفته‌ایم. دو کشور، دو قدرت بزرگ در منطقه هستند و همواره دشمنی‌ها و کینه‌توزی‌هایی نسبت به هر دو کشور وجود داشته و امروز هم وجود دارد. راهی جز تقویت روابط دوستانه دو کشور برای غلبه بر اینگونه توطئه‌ها وجود ندارد و بسیار امیدوارم که نشست مشترک امروز و توافقاتی که خواهیم کرد، مثمرثمر و سازنده برای روابط دو جانبه باشد.

ان‌شاءالله

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.