رئیس جمهور فرانسه بار دیگر خواستار اتحاد اروپایی ها برای مقابله با اقدامات ترکیه در مدیترانه شد و وزارت خارجه ترکیه نیز واکنش تندی از خود نشان داد.

 

به گزارش جماران،«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه امروز پنجشنبه بار دیگر بر لزوم یکپارچگی اروپا برای مقابله با اقدامات به گفته وی «یکجانبه‌گرایانه» ترکیه تاکید کرد.

 ماکرون که برای میزبانی از نشست کشورهای جنوب اتحادیه اروپا به شهر «آژاکسیو» واقع در جزیره «کرس» سفر کرده، پیش از شروع این اجلاس در گفتگو با خبرنگاران خواستار اتحاد و صراحت بیشتر کشورهای اروپایی در اتخاذ مواضع جهت برخورد با ترکیه شد که از نگاه رئیس جمهوری این کشور «دیگر یک شریک محسوب نمی‌شود.»

امانوئل ماکرون همچنین ضمن تاکید بر تمایل جدی اروپا برای از سرگیری گفتگوهای سازنده با ترکیه، به اقدامات اخیر آنکارا در شرق مدیترانه اشاره کرد و گفت: «تحرکاتی غیرقابل قبول (از سوی ترکیه) در سواحل لیبی بر ضد یک ناوچه فرانسوی که تحت فرماندهی ناتو فعالیت می‌کرد، صورت گرفته است.»

رئیس جمهور فرانسه در ادامه تصریح کرد: «ترکیه توافقنامه‌هایی غیر قابل قبول با دولت وفاق ملی در لیبی به امضا رسانده که در آن حقوق مشروع یونان نادیده گرفته شده است.»

وی همچنین یادآور شد که فعالیت‌های حفاری ترکیه در آب‌های شرق مدیترانه را محکوم کرد و گفت بخشی از این عملیات در آب‌های تحت کنترل قبرس انجام می‌شود.

تنش میان آنکارا و آتن پس از آغاز فعالیت‌های شناسایی و حفاری کشتی‌های ترکیه در آب‌های شرق مدیترانه تشدید شده است. اروپا با حمایت از یونان و قبرس «رجب طیب اردوغان» را به اتخاذ سیاست‌‌های توسعه طلبانه متهم می‌کنند و خواستار توقف فوری تحرکات آنکارا در این منطقه هستند.

فرانسه تا کنون از پشتیبانان اصلی یونان در مناقشه شرق مدیترانه بوده و تا آنجا پیش رفته که برای حمایت از آتن حتی نیرو و تجهیزات نظامی نیز به این منطقه پرتنش اعزام کرده است.

امانوئل ماکرون شامگاه پنجشنبه در نشست هفت کشور جنوبی اتحادیه اروپا در آژاکسیو حضور خواهد یافت. در این نشست غیررسمی علاوه بر رئیس جمهوری فرانسه، «جوزپه کونته»، «پدرو سانچز»، «کریاکوس میتسوتاکیس»، «آنتونیو کوشتا»، «روبرت آبلا»، نخست وزیران ایتالیا، اسپانیا، یونان، پرتغال و مالت و نیز «نیکوس آناستاسیادس»، رئیس جمهوری قبرس حضور دارند.

نخست وزیر یونان نیز پیش از برگزاری اجلاس هفت کشور جنوب اتحادیه اروپا در آژاکسیو تاکید کرد که در صورت ادامه یافتن تحرکات ترکیه، اتحادیه اروپا در نشست سران اواخر ماه سپتامبر خود گزینه‌ای جز اعمال تحریم‌ها و مجازات‌های سنگین بر ضد آنکار پیش رو نخواهد داشت.

در مقابل، وزارت  خارجه ترکیه در واکنش به اظهارات امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه درباره رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور این کشور طی بیانیه‌ای اعلام کرد: ماکرون پیرو عادات استعماری و قدیمی خود سخنان متکبرانه و قیم مأبانه‌ای بر زبان راند که این اظهارات بازتاب بیرونی از ناتوانی و ناامیدی وی است.

در این بیانیه با اشاره به اینکه دوران حکمرانی فرانسه بر جهان سپری شده آمده است: ماکرون به‌دلیل اینکه ما طرح‌های موذیانه وی در سیاست خارجی را نقش بر آب کردیم، رئیس‌جمهور و کشورمان را هدف قرار می‌دهد.اردوغان یکی از رهبرانی است که با بالاترین میزان رای در اروپا انتخاب شده است.

وزارت خارجه ترکیه همچنین تاکید کرده است که اردوغان قدرت خود را از مردم گرفته است. ملت و دولت ترکیه همیشه در مقابل چنین توهماتی یک‌دل و یک‌زبان ایستاده‌اند.

در ادامه این بیانیه تصریح شده است: تعیین صلاحیت دریایی هر کشوری در دریای مدیترانه یا هر جغرافیای دیگر در حوزه اختیارات ماکرون نیست. فرانسه باید از اقدامات یک‌جانبه و تحریک‌آمیز و به گروگان گرفتن اتحادیه اروپا در راستای منافع تنگ‌نظرانه خود اجتناب ورزد. پاریس به جای اینکه کورکورانه به عنوان وکیل مدافع یونان و بخش روم نشین قبرس عمل کند باید طرفدار مذاکره و مصالحه باشد. این یکی از الزامات اتحادیه اروپا و ناتو است. 

وزارت خارجه ترکیه همچنین تاکید کرد: رئیس‌جمهور فرانسه با رویکرد شخصی و نژادپرستانه قصد تشویق افزایش تنش‌ دارد و منافع اروپا و اتحادیه اروپا را به خطر می‌اندازد. فرانسه هنوز با درکی استعمارگرانه در مدیترانه رفتار می‌کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.