در پی تیراندازی جدید به سیاه پوستان بی گناه در دو ایالت آمریکا آشوب و اعتراض چندین ایالت این کشور را فرا گرفت.

 

به گزارش جماران به نقل از رویترز،معترضان به تیراندازی به یک سیاه پوست در ایالت «ویسکانسین» آمریکا چندین ساختمان را به آتش کشیدند و پلیس در دومین شب اعتراض ها در شهر«کنوشا»به معترضان حمله کرد و برای متفرق کردن آنها از گاز اشک آور استفاده کرد.

کمتر از ۴۸ ساعت از تیراندازی پلیس شهر کنوشای ایالت ویسکانسین به یک مرد سیاه پوست، اعتراضات گسترده و ناآرامی‌ها در این شهر ادامه دارد، اعتراضاتی که به رغم اعلام ممنوعیت تردد از ساعت ۲۲ شب به بعد به وقت محلی، کنوشای ۱۰۰ هزار نفری را به کانون خبری ایالات متحده تبدیل کرده است.

شب گذشته معترضان به تیراندازی پلیس به مرد سیاه پوست در جلوی ساختمان شهرداری کنوشا تجمع کردند. آنها هنگام تلاش برای ورود به درون ساختمان با مقابله نیروهای پلیس روبرو شدند. صدها تن در جریان سخنرانی شهردار، «جان آنتارمیان» که ابتدا قرار بود در پارکی برگزار شود و سپس بدلایل امنیتی به ساختمان شهرداری منتقل شد، سعی کردند وارد این ساختمان دولتی شوند که با مقاومت نیروهای ضدشورش مواجه شدند.

به دنبال پرتاب گاز اشک آور توسط پلیس به سوی تظاهرات کنندگان، معترضین در خیابانها و کوچه‌های مرکزی شهر متفرق گشتند. برخی از معترضان شیشه خودروها را شکستند و برخی از فروشگاه‌های مرکز شهر را غارت کردند. مخالفان به کشتار سیاهان توسط پلیس در خیابان‌های کنوشا پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود: « بدون برقراری عدالتی، صلحی هم وجود نخواهد داشت.»

اعتراض در این شهر در ابتدا آرام برگزار شد اما پس از آغاز منع آمد و شد به خشونت کشیده شد و معترضان چندین ساختمان تجاری و دولتی و نیز چندین خودرو را به آتش کشیدند. بیش از ۵۰ خودرو که در یکی از پارکینگ‌های نزدیک به ساختمان دادگستری قرار داشتند توسط مخالفان به آتش کشیده شدند.

پلیس برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک آور، گلوله های پلاستیکی و بمب های دود زا استفاده کرد.

از جهتی دیگر، وضعیت سلامتی «جیکوب بلیک» سیاه پوست ۲۹ سال آمریکایی همچنان وخیم گزارش می شود. وی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستانی در میلواکی بستری است.

پدر بلیک روز گذشته گفت که پس از عمل جراحی روی پسرش حال وی ثبات پیدا کرده است.

در زمان تیراندازی پلیس از پشت، سه فرزند 3، 5 و 9 ساله جیکوب بلیک در خودرو نظاره گر این حادثه وحشتناک بودند.

اعتراضات از همان ساعات اولیه بعدازظهر یکشنبه پس از انتشار ویدئوی حمله پلیس به این مرد سیاه پوست در شهر کنوشا و برخی دیگر از شهرهای ایالت ویسکانسین آغاز شد. «ریسون وایت» مرد ۲۲ ساله‌ای که می گوید ویدئو لحظه حمله به جیکوب بلیک را ثبت کرده است در لحظه حمله شنیده که نیروهای پلیس از بلیک ۲۹ ساله می خواهند تا چاقویش را به زمین بیندازد اما می گوید «هیچ چاقویی در دستان جیکوب بلیک ندیده است که بخواهد آنرا به زمین بیندازد.»

در جریان ناآرامی‌ها در دو شب گذشته در کنوشا، «تونی اورز» فرماندار این شهر از گارد ملی خواسته که وارد عمل شوند. از شب گذشته ۱۲۵ نفر از اعضای گارد ملی برای مقابله با معترضان وارد شهر کنوشا در ایالت ویسکانسین شده اند.

این حادثه و یک حادثه مشابه دیگر در ایالت «لوئیزیانا» سه ماه پس از قتل «جورج فلوید» در 25 ماه می به دست یک پلیس سفید پوست که زانوی پایش را روی گردنش گذاشت و باعث مرگش شد رخ داد امری که منجر به اعتراض های خشونت باری علیه وحشی گری و نژادپرستی پلیس آمریکا شد.

در همین حال، فعالان جنبش«جان سیاهان مهم است» خواستار بازداشت فوری افسران پلیسی که به سمت بلیک شلیک کردند شدند این در حالی است که به این افسران اکنون مرخصی اداری داده شده است.

در تحولی دیگر،پلیس شهر پورتلند آمریکا اعلام کرد که در این شهر آشوب رخ داده است و بیش از 20 نفر بازداشت شدند و پس از آن که معترضان ساختمان اتحادیه پلیس را به آتش کشیدند از آنها خواست که متفرق شوند.

پلیس در توئیتر خود نوشت:« متفرق نشدن تان باعث می شود که بازداشت شوید و مهمات کنترل تجمع به مانند گاز اشک آور استفاده خواهد شد.» پلیس تأکید کرد که با چندین آتش سوزی در نزدیکی خیابان «نورث لومبارد» و منطقه «نورث کمپل» مقابله می کند.

پلیس همچنین تصریح کرد که نیروهایش بار دیگر برای خاموش کردن آتش سوزی هایی که معترضان به راه انداختند دخالت کرده و شماری را نیز بازداشت کرده است.

پلیس پورتلند برای مقابله با معترضان از گاز اشک آور استفاد کرد و 23 نفر از آنها را در نیمه شب یکشنبه بازداشت کرد.در همان شب مجموعه 200 نفری از معترضان آتش سوزی هایی را به راه انداختند و با پلیس نیز در منطقه «نورث بریسنکت» به شدت درگیر شدند.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا برای مقابله با اعتراض های ضد نژادپرستی در پورتلند نیروهای فدرال را در این شهر مستقر کرد و این اعتراض ها را «دیوانگی» توصیف کرد.پلیس پورتلند در هفته گذشته تاکید کرد که بین 29 می تا 19 آگوست حداقل 17 بار وجود حالت آشوب را اعلام کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز دو روز پیش گزارش داد که  در پی قتل یک شهروند سیاه پوست دیگر در شهر«لافاییت» در ایالت «لویئزیانا» معترضان این شهر را به آشوب کشیدند.

شنبه شب ده ها معترض در شهر لافاییت در اعتراض به قتل «تریفورد بیلرین»در حادثه ای که روز قبل رخ داد به خیابان ها ریختند. پلیس در پی تماس تلفنی یک فروشگاه درباره مردی که چاقو در اختیار دارد به این فروشگاه رسید و زمانی که این فرد فرار کرد پلیس به سمت وی آتش گشوده و وی را به قتل رساند.

شاهدان عینی فیلمی را در شبکه های اجتماعی منتشر کردند که حداقل شش نیروی پلیس را نشان می دهد که جوانی را در زمان تلاش برای ورود به فروشگاهی محاصره کردند سپس از نزدیک به سمت وی آتش گشودند و 10 گلوله به سمت وی شلیک کردند.

دستگاه امنیتی آمریکا بلافاصله تحقیقات درباره حادثه را آغاز کرد و اتحادیه آمریکایی حمایت از آزادی های مدنی آن را «حادثه ای وحشتناک از خشونت پلیس علیه یک سیاه پوست که منجر به مرگ وی شد، توصیف کرد».

اعتراض در شهر لافاییت در ابتدا مسالمت آمیز آغاز شد اما با فرا رسیدن شب به خشونت کشیده شد و پلیس برای متفرق کردن معترضان از بمب های دودزا استفاده کرد و شماری از معترضان بازداشت شدند.

این در حالی است که چندی پیش قتل «جورج فلوید» جوان سیاه پوست آمریکایی-آفریقایی توسط یک مامور پلیس سفید پوست پس از دستگیری در شهر مینیاپولیس نقطه آغاز اعتراض‌های سراسری به نژادپرستی در ایالات متحده آمریکا بود که پس از چندی جامعه بین‌المللی را نیز با خود همراه کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.