معترضان آمریکایی در ادامه اعتراض های خود ساختمان دادگاه شهر«اوکلند» را آتش زدند و به پلیس حمله کردند.

 

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، معترضان ضد نژداستی شب گذشته با حمله به ساختمان دادگاه شهر »اوکلند» در ایالت «کالیفرنیا» در  غرب ایالات متحده آمریکا آن را به آتش کشیدند و شیشه های مرکز پلیس را شکسته و به نیروهای امنیتی نیز حمله کردند.

پلیس اوکلند در در توئیتر خود نوشت: امروز یکشنبه برخی از تحریک کنندگان معترضان ساختمان دادگاه شهر را به آتش کشیدند.

در پی آن پلیس از شهروندان خواست از منطقه دور شوند.

پلیس اوکلند همچنین تصریح کرد که معترضان به سمت نیروهای پلیس اشیاء خطرناک پرتاب کردند و شیشه های پنجره های مرکز پلیس را شکستند و روی دیوارهای آن نقاشی کشیده و شعار نوشتند.برخی از معترضان نیز تلاش کردند موانعی که پلیس ایجاد کرده را از بین ببرند.

پلیس تعداد معترضان را 700 تن تخمین زد و تأکید کرد که تعدادی از آنها را دستگیر کرده است.

در تحولی دیگر، گروهی از معترضان سیاهپوست به شدت مسلح با برگزاری تظاهرات در شهر «لوئیزویل» ایالت «کنتاکی» آمریکا خواستار اجرای عدالت درباره «برونا تیلور» زن سیاهپوستی شدند که ماه مارس با ورود پلیس به آپارتمانش کشته شد.

ده ها معترض که سلاح های نیمه خودکار و تفنگ های ساچمه ای در دست داشتند و لباس های سیاه شبه نظامی پوشیده بودند به تعداد زیاد به طرف چهارراهی رفتند که پلیس در آنجا برای جدا کردن گروه کوچک تری از معترضان مسلح و مخالف این گروه، موانعی قرار داده بود.

این شبه نظامیان سیاه پوست که خود را «ان اف ای سی» (NFAC) می نامند، خواستار اجرای عدالت در مورد تیلور 26 ساله هستند.

مأموران مبارزه با مواد مخدر که حکم ورود به خانه نداشتند، چهار ماه پیش وارد خانه تیلور که تکنسین فوریت های پزشکی در لوئیزویل بود، شدند و وی را به ضرب گلوله کشتند.

اداره پلیس لوئیزویل ماه ژوئن یک مامور دخیل در این حمله را برکنار کرد. فعالیت دو مامور دیگر پلیس هم به حالت تعلیق درآمد. با این حال هیچ اتهام جنایی ضد این سه نفر اعلام نشده است.

«جان جانسون» معروف به «جی قهرمان» رهبر گروه ان اف ای سی از مسئولان خواست بررسی درباره مرگ تیلور را تسریع و شفاف تر عمل کنند.

وی در سخنانی گفت: «اگر شما به ما چیزی نگویید، ما فکر می کنیم که شما کاری انجام نمی دهید.»

مرگ تیلور در حالی مورد توجه قرار گرفته است که مرگ «جورج فلوید» که در تاریخ 25 مه به واسطه خفگی در بازداشت پلیس مینیاپولیس کشته شد، به موضوع مهمی در اعتراض های سراسری به خشونت و غرض ورزی نژادی پلیس در نظام قضایی جنایی آمریکا تبدیل شده است.

گروه ان اف ای سی نخستین بار در 4 ژوئیه زمانی توجه ها را به خود جلب کرد که با تظاهرات در پارک کوهستانی در نزدیکی آتلانتا خواستار برچیدن مجسمه چهره کنفدراسیون به عنوان نماد نژادپرستی شده بودند.

پلیس اعلام کرد روز شنبه سه نفر از اعضای این گروه در لوئیزویل زمانی که سهوا از یک اسلحه گلوله شلیک شد به شکلی که جانشان در خطر نیفتاد زخمی و در بیمارستان بستری شدند.

شهر‌های مختلف آمریکا از جمله «لس آنجلس، اورگان، لوئیزویل، پورتلند، آستین و سیاتل» همچنان شاهد ادامه تظاهرات ضد نژاد پرستی و درگیری‌ های خیابانی است.

مقامات ایالتی آمریکا اعلام کردند، یک نفر بر اثر تیراندازی در جریان اعتراضات ضد نژادپرستی در مرکز شهر «آستین» تگزاس کشته و چند تن دیگر زخمی شدند.

از سوی دیگر، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز جمعه نسبت به استفاده آمریکا از «نیروی نامتناسب» برای مقابله با معترضان به نژادپرستی در شهرهای این کشور هشدار داد.

این نهاد وابسته به سازمان ملل همچنین از «بازداشت های خودسرانه» احتمالی در ایالات متحده ابراز نگرانی کرد. «الیزابت تروسل» سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت: «امکان ادامه تظاهرات صلح آمیزی که در شهرهای آمریکا مانند پورتلند برگزار شد باید وجود داشته باشد.»

وی افزود که تظاهرکنندگان و خبرنگارانی که این اعتراض ها را پوشش می دهند نیز نباید با استفاده از «نیروی نامتناسب» یا «بازداشت های خودسرانه» روبرو شوند. الیزابت تروسل به طور خاص به گزارش هایی اشاره کرد که براساس آن «افسران ناشناس پلیس» شماری از معترضان را بازداشت کرده اند.

امکان ادامه تظاهرات صلح‌آمیزی که در شهرهای آمریکا مانند پورتلند برگزار شد باید وجود داشته باشد.

اظهارات سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در حالی بیان می شود که وزارت دادگستری آمریکا روز پنجشنبه هفته گذشته به طور رسمی تحقیق درباره عملکرد جنجالی ماموران پلیس فدرال در شهر پورتلند در ایالت اورگون را آغاز کرد.

معترضان به نژادپرستی در پورتلند مدتی است که تقریبا هر شب با ماموران پلیس در این شهر درگیر می شوند.

بنابراین گزارش،اعتراض ها به نژادپرستی و خشونت پلیس علیه سیاه پوستان  در تاریخ ۲۵ مه (۵ خرداد) به دنبال انتشار تصاویری از بازداشت و کشته شدن یک مرد سیاهپوست در شهر «مینیاپولیس» آمریکا آغاز شد. در این تصاویر یک مامور پلیس با نام «درک شاون» زانوی خود را بر روی گردن این مرد سیاه پوست که «جورج فلوید» نام داشت قرار داده بود. مامور پلیس با وجود درخواست کمک جورج فلوید، ۴۶ ساله زانوی خود را از روی گردن او بر نمی‌دارد تا اینکه این مرد سیاه پوست بی هوش می‌شود و در نهایت جان خود را از دست می‌دهد.


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.