رئیس جمهور کنونی آمریکا توانست فاصله خود با بایدن کاندیدای دموکرات ها برای انتخابات ریاست جمهوری آینده را تا حدودی کاهش دهد.

 

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم،«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا طی ماه های اخیر توانست به شکل عمده ای فاصله خود در عرصه تأیید مردمی را با «جو بایدن» رقیب دموکرات خود در انتخابات ریاست جمهوری آینده در ماه نوامبر کم کند.

بر اساس یک نظر سنجی که بین 12 تا 15 آگوست برای شبکه سی ان ان انجام شد 50 درصد از کسانی که در این نظر سنجی شرکت کردند گفتند که به بایدن و سناتور «کامالا هاریس» معاون وی رای می دهند.

بر اساس این نظر سنجی 46 درصد از شرکت کنندگان در نظر سنجی گفتند که از ترامپ و «مایک پنس» معاون کنونی وی حمایت می کنند.یک درصد نیز گفتند به کاندیدای دیگری رای می دهند.2 درصد نیز تأکید کردند که از هیچ کدام از سیاستمداران حمایت نمی کنند.بقیه نیز موضع خود را مشخص نکردند.

بر اساس نظرسنجی دیگری که بین 2تا 5 ژوئن صورت گرفت 55 درصد از رای دهندگان گفتند که به نفع بایدن رای می دهند و 41 درصد نیز گفتند به ترامپ رأی می دهند.

شبکه سی ان ان تأکید کرد بر اساس جدیدترین داده ها متوسط سطح تأیید بایدن در 15 ایالت بسیار مهم در انتخابات 49 درصد و ترامپ رئیس جمهور کنونی آمریکا 48 درصد است.

این در حالی است که با بالا گرفتن اختلاف ‌نظرها در آمریکا بر سر رای ‌گیری پستی در انتخابات ریاست ‌جمهوری پیش ‌روی این کشور، «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان از اعضای مجلس خواست تا با کوتاه کردن تعطیلات تابستانی خود به واشنگتن بازگردند تا به طرحی در‌ این ‌باره رای دهند.

پلوسی در نامه خود که خطاب به نمایندگان نوشته شده است با اشاره به اینکه رای ‌گیری پستی به دلیل همه‌ گیری کرونا تبدیل به «مساله محوری» انتخابات شده است، «دونالد ترامپ» رئیس ‌جمهور را به اخلال در روند رای‌ گیری پستی متهم کرد و از نمایندگان خواست با حضور در دفاتر پست محلی از رای‌ گیری پستیحمایت کنند.

نانسی پلوسی گفته است: «ما در سراسر کشور شاهد تاثیرات مخرب کارزار رئیس جمهوری برای آسیب رساندن به انتخابات هستیم. ترامپ بر آن است تا سامانه پست آمریکا را به هم ریخته و حق رای را  از رای دهندگان سلب کند.»

«چاک شومر» رئیس فراکسیون دموکرات ‌ها در مجلس سنای این کشور نیز از «میچ مک‌ کانل» رهبر فراکسیون جمهور ی‌خواهان در سنا خواسته است، آنها نیز تعطیلات تابستانی نمایندگان را خاتمه داده تا بتوانند درباره این موضوع رای‌ گیری کنند.

تعطیلات تابستانی نمایندگان هر دو مجلس طبق قرار می ‌بایست روز 8 سپتامبر به پایان برسد. اکنون دموکرات ‌ها بر آنند تا با فراخواندن نمایندگان مانع از پیشبرد سیاست ترامپ در قبال پست آمریکا شوند

اظهارات پلوسی و شومر در حالی بیان می‌ شود که دونالد ترامپ و جمهوری‌ خواهان نسبت به بالا رفتن احتمال تقلب در انتخابات از طریق رای پستی هشدار داده‌ اند.

رئیس ‌جمهور آمریکا بارها گفته است که رای ‌گیری پستی احتمال تقلب در انتخابات را بالا می ‌برد. وی در مصاحبه تازه خود گفت دلیلی نمی ‌بیند که بدون رسیدن به یک توافق، با تخصیص بودجه بیشتر به اداره‌ پست موافقت کند. امری که از سوی مخالفان او به «کند کردن عمدی سرعت ارائه خدمات پستی» تعبیر شده است.

روز جمعه اسناد داخلی اداره پست آمریکا به دست رسانه ‌ها افتاد. اسنادی که حکایت از آن داشتند که پست در حال حاضر تصمیم به جمع ‌آوری شمار قابل ملاحظه ‌ای از ماشین ‌های تفکیک نامه‌ ها است. حتی گزارش ‌هایی درباره کاهش صندوق ‌های پستی در آمریکا نیز منتشر شده است.

سیاستمداران ارشد حزب دموکرات آمریکا این اقدامات را جلوه ‌ای از سیاست ترامپ برای آسیب رساندن به سامانه پست می ‌دانند.

سخنگوی پست در پاسخ نسبت به انتشار این گزارش ‌ها مدعی شده که در شرایط کنونی، از شمار ارسال نامه‌ ها کاسته شده است و از این رو، آمریکا به صندوق ‌های پستی و ماشین ‌های تفکیک نامه کمتری نسبت به قبل احتیاج دارد.

سخنگوی پست مدعی شده بود که این یک اقدام عادی است که پست برای کاهش هزینه‌ های خود اجرا می ‌کند.

پلوسی اما «لوئیز دو جوی» رئیس پست آمریکا را یکی از شخصیت ‌های مورد اعتماد دونالد  ترامپ می‌ داند و گفته اداره پست آمریکا با انجام این اقدامات بر آن است تا به خدمات پستی در این کشور آسیب رسانده و باعث تاخیر در ارسال و دریافت نامه ‌ها شود.

به باور رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، چنین اقدامی عملا منجر به آن خواهد شد که بسیاری از مردم آمریکا نتوانند در انتخابات شرکت کرده و از طریق رای‌ گیری پستی در سرنوشت این انتخابات مشارکت داشته باشند.

لوئیز دو جوی، از ماه مه سال جاری به ریاست اداره پست آمریکا انتخاب شده و نانسی پلوسی او را همدست ترامپ می داند.

روز شنبه حدود 100 نفر در مقابل آپارتمان لوکس دو جوی، رئیس ‌کل پست آمریکا تجمع کردند. تظاهرات ‌کنندگان با دمیدن در بوق ‌هایی که در دست داشتند  و فریادهایی خطاب به دو جوی، به او «هشدار» دادند و خواستار استعفای او از مقام ریاست ‌کل خدمات پستی شدند.

تظاهرات‌ کنندگان پلاکاردهایی با شعارهایی چون «خائن» و «دو جوی را بیرون بنداز» در دست داشتند. آنها برگه ‌های رای تقلبی را به ساختمان آپارتمان دو جوی وصل کردند تا به دولت ترامپ درخواست دهند که طرح رای پستی تامین مالی شود و قابلیت‌ های اداره پست را برای روز انتخابات افزایش یابد.

این گروه معترضان در بیانیه ‌ای اظهار داشتند: «خدمات پست در دوران همه ‌گیری، یک ضرورت اساسی برای دموکراسی است. کارکنان اداره پست، با تحویل امن برگه‌های رای، به عبارتی دموکراسی را تحویل می ‌دهند. ترامپ با انتصاب دو جوی در جایگاه مدیریت پشتیبانی، می ‌خواهد امن ‌ترین و در دسترس‌ ترین راه رای‌ دادن از بین برود.»

پیشتر نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان روسای اداره پست آمریکا را برای ادای توضیحات به مجلس فراخوانده بودند.

همزمان چندین ایالت آمریکا اعلام کرده‌ اند که به لحاظ قانونی اقداماتی را در دست اجرا دارند تا جلوی تصمیمات دولت در تغییر نحوه برگزاری انتخابات به شیوه پستی را بگیرند.

مقامات دست ‌کم شش ایالت آمریکا از جمله «کلرادو، کارولینای شمالی و ویرجینیا» گفته‌اند از طریق قضایی با اقدامات دولت مقابله خواهند کرد.

«مورا هیلی» دادستان عمومی ماساچوست گفت: «ما مرعوب تلاش‌ های آشکار دونالد ترامپ برای تضعیف یکپارچگی نظام انتخاباتی ‌مان نخواهیم شد.»

پیشتر ترامپ در توئیتی از احتمال به تعویق افتادن انتخابات سال 2020 ریاست جمهوری این کشور خبر داده بود.

او با یادآوری این که رأی ‌دهی سراسری از طریق پستی می ‌تواند به تقلب و نتایج نادرست منجر شود، نوشته بود: «با رأی ‌گیری از طریق پستی (نه رأی‌ گیری غیابی، که چیز خوبی است)، انتخابات سال 2020 ناسالم‌ ترین و متقلبانه ‌ترین انتخابات در تاریخ خواهد بود. این برای آمریکا بسیار شرم ‌آور خواهد بود.»

ترامپ حتی گفته است که اگر جمهوری ‌خواهان مانع رای‌ گیری پستی نشوند، در این کشور هیچ ‌گاه یک جمهوری ‌خواه نمی‌ تواند به عنوان رئیس جمهور در کاخ سفید بنشیند.

انتخابات آمریکا کمتر از 80 روز دیگر در روز 3 نوامبر (13 آبان) برگزار خواهد شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.