انتخابات آمریکا در شرایطی برگزار خواهد شد که این کشور با شیوع گسترده کرونا در داخل خاک خود مواجه است و تبعات قابل توجهی را مخصوصا در حوزه اقتصادی نیز برای آمریکا برجا گذاشته است. نحوه برخورد ترامپ با این معضل ها، او را از رقیبش عقب انداخته است.

 

به گزارش جماران، سی ان ان گزارش داد مردم آمریکا تنها سه ماه فرصت دارند تا با شرکت در انتخابات ریاست‌ جمهوری در آمریکا یا دونالد ترامپ را دوباره انتخاب کنند یا  با انتخاب رقیب دموکرات او، «جو بایدن»، نام ترامپ را به عنوان یکی از چند رئیس ‌جمهوری تک‌ دوره ‌ای در تاریخ آمریکا ثبت ‌کنند.

در حالی که 90 روز به انتخابات ریاست ‌جمهوری آمریکا مانده، بروز بحران کرونا، محاسبات تیم انتخاباتی «دونالد ترامپ» را برهم زده و او را از رقیب دموکراتش عقب انداخته است.

نتایج نظرسنجی ‌ها نشان می‌ دهد که تا امروز چهارشنبه 5 اوت (15 مرداد) «جو بایدن» کاندیدای حزب دموکرات 7.4 درصد از دونالد ترامپ رقیب جمهوری خواه خود پیشی گرفته است.

بر اساس گزارش موسسه نظرسنجی «ریل کلیر پولیتیکس» که روزانه آمار کلیه نظرسنجی ‌های صورت گرفته رسانه ‌های آمریکا درباره انتخابات این کشور و میانگین آنها را ارائه می ‌کند، گزارش داد بایدن با 49.4 درصد امتیاز از ترامپ با 42 درصد پیش افتاده است.

رسانه ‌های معتبر آمریکا هم در نظرسنجی ‌های جداگانه از پیشتازی جو بایدن نسبت به ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نوامبر 2020 خبر می‌دهند.

بر اساس نظرسنجی ‌های مرکز تحقیقاتی «امرسون»، بایدن 50 درصد و ترامپ 46 درصد، هفته نامه اکونومیست بایدن 49 درصد و ترامپ 40 درصد، موسسه محافظه کار «راسموسن» بایدن 48 درصد و ترامپ 42 درصد، شبکه خبری اس ان بی سی بایدن 51 درصد و ترامپ 42 درصد، دانشگاه هاروارد بایدن 55 درصد و ترامپ 45 درصد و  پایگاه خبری هیل بایدن 45 درصد و ترامپ 38 درصد آراء را نشان می ‌دهند.

نتایج نظرسنجی ‌ها در آمریکا در حالی گویای برتری نسبی جو بایدن است که دونالد ترامپ بار‌ها تاکید کرده که اعتقادی به نتایج این نظرسنجی ‌ها ندارد.

او حتی این را هم گفته که آمار نظرسنجی‌ ها «جعلی» است.

به ادعای ترامپ، جمهوری‌خواهان در نظرسنجی ‌ها شرکت نمی ‌کنند.

با این حال کاهش محبوبیت ترامپ حداقل در نظرسنجی‌ ها را باید در پی بی ‌تفاوتی ترامپ به شیوع ویروس کرونا، ضربه مهلک اقتصادی این ویروس و اعتراضات به خشونت پلیس در این کشور جستجو کرد.

کرونا تاکنون منجر به مرگ بیش از 160 هزار نفر از شهروندان آمریکا شده است که اقتصاد این کشور را فلج کرده و در مورد سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری نیز تردید‌ها و گمانه ‌زنی‌ های بسیاری پدید آورده است. نظرسنجی شبکه ان بی سی نیوز نشان می ‌دهد بیشتر از دو سوم آمریکایی ها به آنچه ترامپ درباره کرونا می ‌گوید اعتماد ندارند و اکثریت مردم به مقامات و کارشناسان بهداشت و درمان اعتماد دارند.

در این نظرسنجی 58 درصد از شرکت کنندگان گفته اند به اظهارات ترامپ درباره همه گیری کرونا اعتماد ندارند و فقط 31 درصد گفته اند به گفته‌ های رئیس جمهور در این زمینه اعتماد دارند. اکثر آمریکایی ‌ها گفته اند به اظهارات «آنتونی فائوچی» مدیر انستیتو ملی آلرژی و بیماری‌ های عفونی آمریکا و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ ها اعتماد دارند.

تظاهرات اعتراض آمیز گسترده در شهر‌های مختلف آمریکا که نتیجه تبعیض ‌ها علیه سیاه پوستان این کشور است را نیز نباید در این میان نادیده گرفت.

موارد متعددی از خشونت پلیس علیه معترضان شامل مشت و لگد زدن، استفاده از شلیک گاز اشک ‌آور و اسپری فلفل و حتی راندن خودرو به سمت معترضان در اعتراضات اغلب مسالمت‌ آمیز، منجر به افزایش اعتراضات شده است.

در عین حال کرونا و اعتراضات ضد نژاد پرستی در آمریکا، اقتصاد این کشور را با بحران عمیقی روبرو کرده و بیکاری میلیون ‌ها نفر را به دنبال داشته است.

تازه ترین گزارش ‌ها در آمریکا نشان می ‌دهد با افزایش شمار مبتلایان به کرونا در آمریکا میزان تقاضا برای بهره‌ مندی از مزایای بیکاری در آمریکا رو به افزایش گذاشته و پیش‌ بینی شده است تا پایان ماه جاری میلادی حدود 50 میلیون نفر در این کشور شغل خود را از دست بدهند.

در هفته گذشته یک میلیون و 300 هزار نفر در کشور درخواست دریافت بیمه بیکاری کردند.

براساس گزارش وزارت کار آمریکا، نزدیک به 17.4 میلیون کارگر در این کشور درخواست دریافت بیمه بیکاری داشته و علاوه بر این بیش از 14.3 میلیون نفر دیگر نیز درخواست دریافت بیمه بیکاری کرونا از دولت آمریکا کرده‌ اند.

بر اساس آمار‌های کنونی وزارت کار آمریکا، مجموع بیکاران کنونی این کشور به 32 میلیون نفر رسیده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.