گرچه انتظار می رود در انتخابات میان دوره ای امسال با توجه به منفور بودن ترامپ، جمهوری خواهان اوضاع خوبی نداشته باشند اما نباید از یاد برد که در سیستم انتخاباتی آمریکا چیزی به عنوان «تعیین غیر منصفانه حوزه های انتخاباتی به طوری که حزب خاصی دارای اکثریت گردد» وجود دارد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: بسیاری از رای دهندگان و فعالان دموکرات در مورد شانس حزب خود برای بازپس گیری اکثریت در مجلس نمایندگان مطمئن نیستند. پس از پیروزی های شگفت انگیز در ایالت های آلاباما، پنسیلوانیا و ویرجینیا، آنها باز هم ابراز نگرانی می کنند.

اگر سابقه تاریخی تنها راهنما باشد، آنها حق دارند. نظرسنجی ها در روزهای اخیر نشان داده اند که دموکرات ها با حدود 9 امتیاز پیشتاز هستند. در شرایط عادی، چنین پیشتازی کافی است تا دموکرات ها بتوانند 24 کرسی مورد نیاز برای باز پس گیری اکثریت مجلس را به دست آورند.

اما یک واقعیت در انتخابات آمریکا وجود دارد:  تقسیم حوزه های انتخاباتی به نفع حزبی خاص و به طور غیر عادلانه (gerrymandering). حتی قوی ترین موج آبی ممکن است در برابر این نیروی قدرتمند در سیاست آمریکا سقوط کند.

نظرسنجی های صورت گرفته نشان می دهد اکثر آمریکایی ها در انتخابات میان دوره ای سال جاری شرکت خواهند کرد و خیلی هم به جمهوری خواهان دید خوبی ندارند.

ما یک تجزیه و تحلیل انجام دادیم تا بسنجیم که دموکرات ها چند کرسی بیشتر می توانند در انتخابات میان دوره ای کسب کنند. تحقیقات ما نشان می دهد که به احتمال زیاد دموکرات ها تنها 13 کرسی اضافی کسب خواهند کرد.

هیچکدام از اینها به این معنی نیست که دموکرات ها نمی توانند در انتخابات میان دوره ای برنده شوند. این انتخابات می تواند بسیار غیر معمول باشد. اشتیاق جمهوری خواهان، جمع آوری پول توسط آنها و استخدام کاندیداها می تواند همگی شکست بخورد، در حالی که شور و اشتیاق دموکرات ممکن است به سرعت پیشرفت داشته باشد. اما اگر سال 2020 یک سال عادی تر باشد، دموکرات ها نفس راحت تری خواهند کشید.

اما جمهوری خواهان نیز باید نگران باشند. این بدین معنی است که هیچ تضمینی برای کنترل مجدد بعدی آنها بر دو مجلس و همچنین کاخ سفید وجود ندارد؛ به خصوص اگر که محبوبیت دونالد ترامپ با همین سرعت روند نزولی خود را طی کند.

همه اینها باید به عنوان یک اخطار به دیوان عالی محسوب شود، چرا که مجددا به تقسیم حوزه های انتخاباتی به طور غیر عادلانه می پردازد. یافته های ما به لحاظ شواهد فراوان نشان می دهد که میزان استفاده از فناوری و داده های تقسیم حوزه های انتخاباتی به طور غیر عادلانه در قرن بیست و یکم، دموکراسی را تخریب می کند.

دلایل خوبی برای این امیدواری وجود دارد که دیوان عالی در نهایت این بی عدالتی را پایان دهد. اما ایالت ها هم می توانند راه حل های خود را ارائه دهند. هر یک از این راه حل ها تضمین می کند که میلیون ها آمریکایی به تشکیل دولتی کمک می کنند که می خواهند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.