در حالی که از این هفته تبلیغات برای انتخابات مقدماتی در تگزاس آغاز می شود، این سوال مطرح می شود که چه خواهد شد اگر جمهوری خواهان در انتخابات میان دوره ای پیروز نشوند؟

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: بیش از یک سال است که بخش قابل ملاحظه ای از جمعیت آمریکایی ها با خشم ترامپ روبرو شده است. میلیون ها نفر که قبلا تنها تا حدی علاقه مند به سیاست بوده اند، اکنون در اعتراضات شرکت کرده اند. شبکه های اجتماعی از به روز رسانی های خانوادگی و یا ویدئوهایی به مناسبت های مختلف سیاسی  پر شده است.

با این حال، زندگی عمومی مردم به شکل شگفت آوری در آرامش است. یک عامل مهم در حفظ این آرامش مطمئنا پیشگویی های قهرمانانه است: انتظارات گسترده ای در مورد پیروزی دموکرات ها در انتخابات میان دوره ای نوامبر امسال وجود دارد که به حفظ چنین آرامشی کمک می کند.

چه اتفاقی خواهد افتاد اگر چنین موجی رخ ندهد و دریچه تخلیه فشار بسته شود؟

در حالی که هیچ کس نمی تواند مطمئن باشد که آیا ترامپ در این انتخابات بازنده می شود یا خیر اما بسیاری از منتقدانش با توجه به پرونده دخالت روسیه در انتخابات نوامبر 2016 بر این عقیده اند که این اتفاق می افتد زیرا «ولادیمیر پوتین» آمریکا را فریب داد تا او را به قدرت برساند.

برای مخالفان ترامپ، این فرضیه - بدون  توجه به اینکه آیا مبارزات انتخاباتی او را روسیه ترتیب داده بود یا اینکه صرفا از تقلب و دستکاری های آن سود برد - باعث می شود غیرمشروع بودن بر سر رئیس جمهور سایه افکند و تهدیدی برای دموکراسی محسوب شود. چرخه های عادی ناآرامی هایی که به واسطه فعالیت های غیرمتعارف ترامپ برای دستیابی به ریاست جمهوری ایجاد شده، اجازه نمی دهد هیاهوی این پرونده پایان یابد.

علی رغم نگرانی های شکننده، تنها چند لحظه فوق العاده ای وجود دارد که سبب ایجاد ثبات عمومی شده است. اینها شامل تظاهرات های مسالمت آمیز هستند، مانند راهپیمایی زنان پس از مراسم تحلیف ترامپ و یا اعتراضات در فرودگاه علیه نخستین فرمان ترامپ برای ممنوعیت سفر اتباع هفت کشور عمدتا مسلمان. نگران کننده تر از اینها، تیراندازی به یک نماینده جمهوری خواه و چندین نفر دیگر در یک تمرین بیسبال توسط فردی خشمگین و معترض به ترامپ و جمهوری خواهان و همچنین زیر گرفتن تجمع گروه‌ های راست افراطی در شهر «شارلوتزویل»  و کشتن یک زن 32 ساله و زخمی کردن ده ها تن دیگر بود. خوشبختانه این دو لحظه مربوط به خشونت سیاسی شدید، لحظات استثنایی بودند.

برای اینکه چگونه یک دوره تلخی سیاسی شدید می تواند این کشور را دچار شکاف کند، لازم است با بازگشت به نیم قرن پیش، به سال 1968 نگاهی بیندازید. در این سال ناگوار، آمریکا در میان ترور «مارتین لوتر کینگ» و شورش های پس از آن؛ ترور «رابرت اف. کندی»؛ تشدید تظاهرات ضد جنگ در محوطه دانشگاه ها پس از پی بردن به دروغگویی دولت در مورد جنگ ویتنام؛ و ضرب و شتم معترضان توسط پلیس در خارج از کمیسیون ملی دموکرات ها در شهر «شیکاگو» گرفتار بود.

اما تفاوت بین آن زمان و حال مهم است: مسلما دلیل کمی برای این باور وجود داشت که انتخابات نوامبر 1968 راهگشا واقع شود.

ما خوش شانس هستیم که سال 2018 تا به امروز شبیه به 1968 نبوده است. اما این آرامش نسبی ممکن است مانند یک بمب انفجار ناپذیر باشد، و سرانجام در انتخابات میان دوره ای 6 نوامبر جمهوری خواهانان هم حزبی ترامپ تنبیه خواهند شد. این انتظارات گسترده هستند. پس از پیروزی های ویژه ترامپ در انتخابات 2016 از ایالت «ویرجینیا» گرفته تا ایالت های «آلاباما» و «ویسکانسین»، قانونگذاران جمهوری خواه در مناطق بنفش بازنشسته می شوند تا از پایان دادن به شغل خود با چنین شکست های تحقیر آمیزی نجات یابند.

دموکرات ها در عین حال به چشم انداز هایی از یک اکثریت کنگره جدید که دارای قدرت احضار آن هستند، راضی هستند. اکنون آنها می توانند ببینند که: بازپرداخت های مالیاتی پنهان ترامپ و قراردادهای مالی میان دولت های خارجی و کسب و کارهای او علنی می شود. از زنانی که او را به سوء استفاده جنسی متهم کرده اند دعوت می شود تا در برنامه تلویزیونی شهادت بدهند.

علاوه بر در اختیار گرفتن اکثریت مجلس نمایندگان، دموکرات ها این گونه پیش بینی می کنند که  موجی از سونامی موجب سقوط مجلس سنا و توقف کار خط تولید ترامپ برای تبدیل وکلای محافظه کار به «قضات فدرال ابدی» می شود. حتی برخی در مورد احتمال استیضاح ترامپ صحبت می کنند.

چنین پیش بینی های شگفت انگیزی به مخالفان ریاست جمهوری ترامپ اجازه می دهد تا نفس عمیقی بکشند و تا 6 نوامبر که هر روز نزدیک و نزدیک تر می شود، آرام بگیرند. تبلیغات برای رای گیری مقدماتی در ایالت «تگزاس» رسما از این هفته آغاز می شود.

اما در عین حال، بسیاری از نگاه ها نیز به روسیه دوخته شده است. «مایک پامپئو» رئیس سازمان سیا ماه گذشته به کنگره گفت که به نظر می رسد روسیه هنوز هم با هدف تاثیرگذاری بر انتخابات آینده در حال پخش اطلاعات غلط و تنش افروزی در رسانه های اجتماعی آمریکا است.

در نهایت همه چیز در ماه نوامبر مشخص خواهد شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.